Start probleem

Status
Niet open voor verdere reacties.

johnyp

MF'er
1 feb 2008
32
3
  • Merk: Yamaha
  • Type: R1
  • Bouwjaar: 2007
  • Kmstand: 25000
  • Probleem: start probleem

Hallo MF,
Dit is de eerste keer sinds lange tijd dat ik een onderwerp ben gestart.
Ik heb een zwarte 07 R1, die niet altijd naar behoren start.
Als het een paar uur stilstaat kan ik het probleemloos starten en kan ik ook probleemloos rijden.
Het probleem begint wanneer ik de motor uitzet voor een korte stop (zoals na een stop bij het benzinestation of een drankje te pakken) en wanneer ik de motor weer wil starten, zal deze niet altijd starten. Het klinkt alsof de batterij bijna leeg is of niet genoeg stroom heeft om de motor te starten.
Dan heb ik twee opties
1. een paar uur wachten of
2. de fiets duwen en starten.

Wat ik al heb gedaan is:

- de batterij controleren
De batterij is bijna een jaar oud. origineel gel batterij Yuasa.
De batterij lijkt normaal op te laden. (12,4 wanneer de motor uitgeschakeld is en 14,4 V wanneer de motor aan staat)
Ik heb ook een acculader die laat zien hoeveel procent de accu is opgeladen. (65% als de motor uit staat en 100% als de motor aan staat)

- de starter controleren
Ik heb de magnetische set van de starter vervangen.

Het motorlichtsignaal staat altijd aan,in de diagnosemodus kreeg een grote lijst met codes, maar ik weet niet of ze foutcodes zijn of alleen de willekeurige diagnose met hun codes. Zie hieronder de exacte volgorde van de codes.
D01: 15; D02: 100; D03: 100; D05: 32; D06: 51; D07: 0; D08: 0,6; D09: 11.8
D13: 15; D14: 16; D15: 16; D20: aan; D21: aan; D30: 00; D01: 00; D01: 00; D30: 00
D31: 00; D32: 00; D33: 00; D34: 00; D36: 00; D37: 00; D38: 00; D39: 00; D48: 00
D50: 00; D51: 00; D52: 00; D53: 0; D60: 00; D61: 12; D62: 6; D63: 00; D70: 0

Het zijn veel codes, het klopt.

en nog 1 ding ik heb een power commander V erop.

Ik hoop echt dat iemand mij van mijn ellende kan helpen.
Alvast bedankt.
 
Laatst bewerkt:
Die lijst met "codes" zijn geen foutcodes, maar Diagnostic 01, Diagnostic 02 enz.
Ff uit mn hoofd moet je D62 hebben, de nummers die daar weergegeven worden zijn je foutcodes. D63 en dan de killswitch bedienen zal ze waarschijnlijk wissen, zo kan je kijken welke er terugkomen en dus wellicht relevant zijn.
 
Een accu heeft een deels zelf herstellend vermogen dus als deze weer langere tijd in rust is dan kan er weer voldoende spanning en stroom in zitten om weer te kunnen starten
Overspanning op een accu of onderspanning op een accu kunnen hele vreemde storingen veroorzaken.

En wrm steeds weer dat twijfel zaaien? Willen we een ts helpen of zelf interessant gevonden worden hier op mf?
Voor mijzelf weet ik het antwoord wel
Het is niet mijn doel om twijfel te zaaien. Ik begreep niet wat je bedoelde en dat heb je nu uitgelegd.
 
Ik gooi een slot erop.
Regelaar was niet goed aangesloten, connectors waren door geklikt.(loskontakt)
Accu is ook niet meer 100% omdat ik al een tijdje op puur accu start en nooit oplaad tijdens rijden wegen loskontakt.
Bedankt guys, fijne dag.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan