Start probleem.

Eurdy

Rookie
25 apr 2021
20
10
Ik wilde mijn motor starten na de winter en het eerste wat ik hoorde was een harde knal en een vuurballetje. Weet niet precies waar vandaan. Daarna wilde de startmotor niet meer ronddraaien. Eraf gehaald en met de hand niet te draaien.
Mijn vraag: wat kan de oorzaak zijn van die klap en het vuur. Kleine ontploffing. Schrok er goed van.
 
Sorry. Kawasaki GPZ500s. 5400 KM. niet veel mee gereden. Startmotor sloeg weleens over. Vorig jaar weer helemaal gangbaar gemaakt. Carberatuur helemaal schoongemaakt. Liep goed toen ik hem wegzette.
 
Draai de bougies er eens uit, en probeer dan nog eens (met de hand!) de motor te tornen? En, als je de olievulplug los draait en ruikt, ruikt de olie dan sterk naar benzine? Staat het oliepeil ook hoog? (als in, boven het glaasje uit?)
 
Olie staat mooi op peil. Ruikt niet naar benzine. Zal proberen de bougies eruit te halen. Met de hand draaien wordt lastig denk ik, de startmotor zit met een tandwiel in het blok geschoven. Niet veel ruimte om te draaien.
Bedankt voor de tips alvast.👍
 
Ik wilde mijn motor starten na de winter en het eerste wat ik hoorde was een harde knal en een vuurballetje. Weet niet precies waar vandaan. Daarna wilde de startmotor niet meer ronddraaien. Eraf gehaald en met de hand niet te draaien.
Mijn vraag: wat kan de oorzaak zijn van die klap en het vuur. Kleine ontploffing. Schrok er goed van.
Vloeistofslot
 
Startmotoren hebben nog een tandwieltrein in de behuizing voor de uitgaande as zodat ze veel koppel kunnen leveren. De startmotor draai je niet zomaar even rond als je die er uitgehaald hebt. Kan zijn dat het anker vastzit door lang stil staan, of er zit veel koolstof binnenin waardoor er een grote ankerstroom loopt bij starten. Knal kan ook de accu zijn die stuk is na de winterslaap.
 
Startmotor weg gebracht en nog niet terug. Startmotor zit precies onder de carberateur ,de rubberen afdichtingen waren vrij groot geworden door de benzine die erop lekte.
Vloeistof slot klopte ook. Bougies eruit gehaald en bleek vol met benzine gelopen te zijn.
Bedankt voor de tips allemaal.
 
In dat geval kunnen de bougies ook meteen de prullenbak in, die zijn intern waarschijnlijk kapot gebarsten. Helaas heb ik ervaring met de GPZ500 (zelfde blok) met dit fenomeen.

De olie en het oliefilter kan je ook beter preventief vervangen, ook al ruik je geen benzine in de olie. Je beschreef dat de motor een lange tijd stil stond. Mogelijk zijn de vluchtige stoffen al uit de olie gedampt, maar is de olie wel aangetast in zijn smerende eigenschappen.

Ook is het aan te raden om wederom je carburateurs uit elkaar te halen. Blijkbaar werkt de afdichting van de vlotternaald nog niet goed, anders was dit niet gebeurd.

Had je je benzinekraantje dicht gedraaid bij het weg zetten van de motor voor langere (en kortere) tijd? Voor een volgende keer is dat zeker aan te raden, evenals het leeg rijden van de carburateurs met gesloten benzinekraan als je de motor voor langere tijd wil weg zetten.

Voor mijn GPZ (met ER5 carbs) heb ik een modificatie gemaakt in de carburateurs om deze problemen te voorkomen. Alles staat stap voor stap tot in detail beschreven in dit topic. Mogelijk heb je er wat aan.
 
Hij heeft vanaf november stil gestaan. Benzine kraan stond los. Carberateur leeg weg zetten misschien beter ja.
Ga nieuwe bougies doen. Nu kan ik er fatsoenlijk bij.
 
Benzine kraan stond los.

Betekend dat open of dicht?

Je carburateurs zijn blijkbaar overstroomd waardoor de brandstof de cilinderkop in stroomt en op de zuiger eindigt. Je kan de werking van de vlotternaald ook van buitenaf controleren met deze opstelling:

cleartubecombo-2.jpg


Voor de ER5 (GPZ500) moet het brandstofniveau rondom (+ of - 1mm) de naad tussen het vlotterbakje en het carburateurhuis zitten. Doe de meting meerdere keren, zo wordt duidelijk of de vlotternaalden mooi constant werken of een eigen willetje hebben.
 
Ik heb de startmotor terug. Maar het tandwiel wil niet op zijn plaats blijven zitten in het blok. Is daar een foefje voor. Of moet de hele zijkant los? 🙈
Zou het met een sterke magneet kunnen?
 
Vorig jaar hebben we hem helemaal schoon gemaakt. Had lang stil gestaan. Was echt smerig van binnen. Moet misschien weer wat soepeler worden. Iets meer gebruiken.
 
Moet misschien weer wat soepeler worden. Iets meer gebruiken.

Wie weet werkt het. Bij mijn GPZ was het kansloos. Ook na schoonmaken bleef de vlotternaald lekken. Dit was ook te zien door het brandstofniveau in de vlotterkamer te controleren zoals hierboven beschreven. Dit kan je ook uitvoeren ter controle, het is een kleine moeite. Als het niveau niet stabiel is, dan rijdt je motor ook slecht.
 
Nog wat ongevraagd advies. Je hebt een 1e generatie GPZ. Dat is de versie met 16" wielen die gemaakt is tot 1994. Hier zitten twee grote ontwerpfouten in die je motorblok kunnen slopen.

  1. Het vliegwiel. De magneten zitten gelijmd in het vliegwiel. Deze lijm laat in de loop van de jaren los, en de magneten vliegen los door het motorblok. De magneten zijn van bros materiaal. De tandwielen in de versnellingsbak vermalen de magneten met gemak. Dit zorgt ervoor dat het motorblok vol zit met magnetisch gruis. Dit gruis blijft overal zitten, ook als het motorblok gespoeld wordt. Extreme slijtage of een vastloper is gegarandeerd.
    De enige remedie om dit te voorkomen, is preventief controleren en vervangen van het vliegwiel. Dit kan door een gemodificeerd after market vliegwiel waarbij de magneten ook met een klemring gefixeerd zitten. Of het vliegwiel van een tweede generatie monteren waarbij die fixeerring ook toegepast is. Hierbij moet alleen de nok voor de ontsteking om maat worden afgevijld.
  2. De nokkenaskettingspanner (NAKS). De originele 1e generatie spanner heeft geen terugslagblokkering. Hierdoor kan de ketting van de distributie soms slap komen te hangen bij grote lastwissel (van vol gas naar gas dicht en weer vol op het gas). Tijdens dat slap hangen kunnen de nokkenassen overspringen. De timing van de kleppen is dan zo ver ontregeld dat de kleppen de zuiger raken en de boel vast loopt.
    Dit is gemakkelijk op te lossen door een NAKS van de tweede generatie te plaatsen. Dit is letterlijk twee boutjes. Deze gemodificeerde NAKS wordt op allerlei modellen gebruikt. Zelf heb ik er eentje voor twee tientjes van Ebay van een KLR650.
 
Terug
Bovenaan Onderaan