Start probleempje

Guzzi-Tim

MF veteraan
3 sep 2016
1.743
514
Vraagje voor de mensen met wat meer elektriciteits kennis. Achtergrond: in 4 jaar tijd 3 Yuasa accu's versleten. Sinds 6 weken een nieuwe AGM accu. Daar rij ik nu 4 dagen per week op en neer van A'dam naar Schiphol, af en toe naar hoofddorp. Dit zijn ritjes van respectievelijk meestal 10 en soms 20km.
Vanochtend starte de motor (MG Griso, 1200CC) niet na 2 weken alleen op en neer naar schiphol. Stom, had tussentijds bij moeten laden.

Paar testjes gedaan met voltmeter. Het komt er op neer dat de motor niet start wanneer de accu < 12.6V heeft. Bij 12.6 - 12.67V krijgt hij vaak de startmotor niet rond bij de eerste start, wel bij de 2e startpoging. Alleen bij > 12.7 V start hij gewoon goed. Als de motor eenmaal gestart is, start hij ook gelijk daarna zonder problemen zelfs als het voltage nu onder de 12.6V is. Als ik kijk naar deze tabel: Deep cycle battery voltage & state of charge komt het er dus op neer dat de motor niet meer start als de accu onder de ongeveer 65% komt en pas goed start wanneer de accu >85% capaciteit heeft.
Tijdens het rijden laadt de accu op met (volgens de dash) tussen de 13.6 en 14.2V (dit fluctueert).

Al deze waarden (behalve tijdens het rijden...) zijn overigens met het contact uit. Met het contact aan, daalt de capaciteit met 0.2V, ongeveer 25% dus, wat mij wat veel lijkt.

Nu de vraag, zijn deze waarden redelijk of zitten hier rare dingen tussen. En waar kan dit dan aan liggen. Ik dacht zelf dat misschien de startmotor wat stroef draait waardoor hij erg veel vermogen nodig heeft om rond te komen?
 
Volgens mij moet je dan 14,7V meten. Ofwel de dynamo heeft problemen, of het ligt aan de spanningsregelaar.


N.B.
Ik heb hier ook de vraag gesteld en werd verwezen naar de how-to accu en laadshit. Toch ff mijn verhaal:

Op een ochtend startte mijn motor helemaal niet meer. Accu opgeladen: vlot starten. Na enige tijd wederom te weinig prik. Toen eerst spanningsregelaar omgewisseld voor een splinternieuwe. Gaf geen verbetering, sterker, de nieuwe spanningsregelaar gaf minder spanning af dan de originele. Toen zijdeksel opengemaakt en kwam de aap uit de mouw: 2 à 3 dynamo spoelen waren doorgefikt. Duidelijk te zien op onderstaande foto.

Moraal van het verhaal: probeer een andere spanningsregelaar. Helpt dat niet, bekijk dan de dynamo.
Ik heb de dynamo opnieuw laten wikkelen by Carmo en daarmee was het probleem opgelost.

20181024_093606.jpg
 
Volgens mij moet je dan 14,7V meten. Ofwel de dynamo heeft problemen, of het ligt aan de spanningsregelaar.




Moraal van het verhaal: probeer een andere spanningsregelaar. Helpt dat niet, bekijk dan de dynamo.
Ik heb de dynamo opnieuw laten wikkelen by Carmo en daarmee was het probleem opgelost.

14.3 is goed genoeg.

moraal van het verhaal is in alle geval niet jouw trial-and-error verhaal.

@ TS : voltages met kontakt uit zijn waardeloos. lees ZOT zijn how-to goed, en je zal zien dat je belaste voltages moet meten.
 
Terug
Bovenaan Onderaan