Het XR 250 t/m 650 Topic Part 8
Honda XR600R How-to Topic
Starten
Er zijn vaak mensen die problemen hebben met het aantrappen van een zware eencilinder. Zonde, want als je weet hoe het moet is het enorm simpel.
Ik ga er wel vanuit dat de motor verder in orde is, dus goede carburatie, goede vonk, goede compressie enzovoort.
Eveneens gelden deze manieren voor motoren met uitsluitend handmatige kleplichter, hoewel het grootste deel ook met automatische kleplichter gebruikt kan worden.
Koud starten
- Zet de choke vol open (heveltje op de carb helemaal omhoog).
- Knijp de decompressiehendel op je stuur geheel in.
- Kick enkele malen rustig.
- Laat de decompressiehendel los.
- Kick voorzichtig totdat je compressie voelt.
- Knijp de decompressiehendel weer in en trap de kickstarter een klein stukje naar beneden.
- Laat de decompressiehendel weer los.
- Kickstarter helemaal naar boven laten komen.
- Geef geen gas!
- Geef een krachtige maar gelijkmatige kick.
- Herhalen totdat de motor aanslaat
Vaak zal de motor zo binnen 1 of 2 trappen starten.
Geef vooral geen gas, dit zorgt voor een terugslag van de kickstarter.
Warm starten is eigenlijk precies hetzelfde, maar dan zonder choke. Soms kun je een heel klein beetje gas geven, maar teveel gas zorgt weer voor een terugslag dus wees er voorzichtig mee.
Het kan voorkomen dat je de motor verzuipt, om welke reden dan ook (te veel kicken, vallen enzovoort).
Als de motor verzopen is zet je de benzinekraan uit, knijp je de decompressiehendel in en geef vol gas.
Dan kun je rustig een aantal keer kicken waardoor de cilinder weer 'schoongepompt' wordt. Je hebt echter nog steeds een vonk waardoor je een terugslag kunt krijgen (ondanks dat de uitlaatklep gelicht is).
Als je hier bang voor bent kun je met je duim de ontsteking nog onderbreken of de bougiedop eraftrekken.
Daarna op de normale wijze starten (warm of koud, afhankelijk van of je motorblok warm of koud is).
Suc6