Flooriz
MF veteraan
Hallo allemaal
Ik ben drie weken de trotse verzorger geworden van een tweede motort
een Suzuki DR 650 RS uit 1991 (kickstartmodel)
Deze heb ik gekocht via internet, in niet startende toestand. Waar begin je aan zou je zeggen,
nou voor een prijs van 250 euro kon ik hem niet laten staan!
Dus ik denk, dat probleempje fix ik wel eventjes, oude eigenaar had ook een (duits) onderhoudsboek dus dat gaat
helemaal lukken
Nou niet helemaal
Ik zal beginnen:
Hij start niet, hij vonkt nu wel (deed ie eerst ook niet) maar na controle van bedrading, groen uitgeslagen contacten een slecht schakelende dodemansknop, vervangen bougies en een andere CDI-unit en een opgeladen accu vonkt hij goed
Maarr, hij startte nogsteeds niet
Hij had in ieder geval bij de vorige eigenaar al stilgestaan, ik denk al snel 3 maanden. Dus heb ik ook voor de zekerheid nieuwe benzine in de tank gegooit, en de oude eruit. weer niks..
Afgelopen zaterdag heb ik lekker in het zonnetje toch maar de carburateur eraf gehaald denkend aan aangekoekte benzine en verstopte kanalen
Maar dit zag er allemaal best goed uit (verdorie)
Er zit een Mikuni BST40SS "slingshot" onder en werkt met vacuum
Die carb zag er best goed uit. De eerste keer dat ik het aftap dopje er onderuit draaide kwam er ook water uit, maar toen had ik hem maar net (was en van de eerste dingen die ik gedaan had) verder ziet alles er goed uit, choke werkt, hoofdsproeier niet verstopt, benzinetoevoer is ok (komt benzine uit als ik het dopje eronderuit draai)
Nu staat er in het handboek, dat je de "opveer" hoogte van de vlotter moet opmeten en deze tussen een bepaald
bereik moet zitten de exacte cijfers weet ik even niet, maar het was minimaal.
Je moet dan de carb. ondersteboven houden zodat de vlotter omhoog veert en dat vergelijken met een waarde
Dit heeft dan volgens mij te maken met het vlotternaaldje en veerspanning denk ik
De waarde die ik meet is de minimale tolerantie, binnen het bereik en dus goed (lijkt mij). Maar hij start niet...
Mijn vraag dus is:
1.Kan het zijn dat door die -misschien te lage- veerspanning van het vlottersysteem de motor niet start?
2.Hoe weet ik zeker dat het vacuumsysteem goed werkt? kan ik dat controleren?
help me, want het weer wordt steeds mooier
Ik ben drie weken de trotse verzorger geworden van een tweede motort
een Suzuki DR 650 RS uit 1991 (kickstartmodel)
Deze heb ik gekocht via internet, in niet startende toestand. Waar begin je aan zou je zeggen,
nou voor een prijs van 250 euro kon ik hem niet laten staan!
Dus ik denk, dat probleempje fix ik wel eventjes, oude eigenaar had ook een (duits) onderhoudsboek dus dat gaat
helemaal lukken
Nou niet helemaal
Ik zal beginnen:
Hij start niet, hij vonkt nu wel (deed ie eerst ook niet) maar na controle van bedrading, groen uitgeslagen contacten een slecht schakelende dodemansknop, vervangen bougies en een andere CDI-unit en een opgeladen accu vonkt hij goed
Maarr, hij startte nogsteeds niet
Hij had in ieder geval bij de vorige eigenaar al stilgestaan, ik denk al snel 3 maanden. Dus heb ik ook voor de zekerheid nieuwe benzine in de tank gegooit, en de oude eruit. weer niks..
Afgelopen zaterdag heb ik lekker in het zonnetje toch maar de carburateur eraf gehaald denkend aan aangekoekte benzine en verstopte kanalen
Maar dit zag er allemaal best goed uit (verdorie)
Er zit een Mikuni BST40SS "slingshot" onder en werkt met vacuum
Die carb zag er best goed uit. De eerste keer dat ik het aftap dopje er onderuit draaide kwam er ook water uit, maar toen had ik hem maar net (was en van de eerste dingen die ik gedaan had) verder ziet alles er goed uit, choke werkt, hoofdsproeier niet verstopt, benzinetoevoer is ok (komt benzine uit als ik het dopje eronderuit draai)
Nu staat er in het handboek, dat je de "opveer" hoogte van de vlotter moet opmeten en deze tussen een bepaald
bereik moet zitten de exacte cijfers weet ik even niet, maar het was minimaal.
Je moet dan de carb. ondersteboven houden zodat de vlotter omhoog veert en dat vergelijken met een waarde
Dit heeft dan volgens mij te maken met het vlotternaaldje en veerspanning denk ik
De waarde die ik meet is de minimale tolerantie, binnen het bereik en dus goed (lijkt mij). Maar hij start niet...
Mijn vraag dus is:
1.Kan het zijn dat door die -misschien te lage- veerspanning van het vlottersysteem de motor niet start?
2.Hoe weet ik zeker dat het vacuumsysteem goed werkt? kan ik dat controleren?
help me, want het weer wordt steeds mooier