start problemen met Suzuki DR650 RS

Flooriz

MF veteraan
19 mei 2002
1.999
2
Katwijk aan/zee
Hallo allemaal

Ik ben drie weken de trotse verzorger geworden van een tweede motort
een Suzuki DR 650 RS uit 1991 (kickstartmodel)
Deze heb ik gekocht via internet, in niet startende toestand. Waar begin je aan zou je zeggen,
nou voor een prijs van 250 euro kon ik hem niet laten staan!

Dus ik denk, dat probleempje fix ik wel eventjes, oude eigenaar had ook een (duits) onderhoudsboek dus dat gaat
helemaal lukken

Nou niet helemaal

Ik zal beginnen:
Hij start niet, hij vonkt nu wel (deed ie eerst ook niet) maar na controle van bedrading, groen uitgeslagen contacten een slecht schakelende dodemansknop, vervangen bougies en een andere CDI-unit en een opgeladen accu vonkt hij goed

Maarr, hij startte nogsteeds niet
Hij had in ieder geval bij de vorige eigenaar al stilgestaan, ik denk al snel 3 maanden. Dus heb ik ook voor de zekerheid nieuwe benzine in de tank gegooit, en de oude eruit. weer niks..

Afgelopen zaterdag heb ik lekker in het zonnetje toch maar de carburateur eraf gehaald denkend aan aangekoekte benzine en verstopte kanalen
Maar dit zag er allemaal best goed uit (verdorie)

Er zit een Mikuni BST40SS "slingshot" onder en werkt met vacuum

Die carb zag er best goed uit. De eerste keer dat ik het aftap dopje er onderuit draaide kwam er ook water uit, maar toen had ik hem maar net (was en van de eerste dingen die ik gedaan had) verder ziet alles er goed uit, choke werkt, hoofdsproeier niet verstopt, benzinetoevoer is ok (komt benzine uit als ik het dopje eronderuit draai)

Nu staat er in het handboek, dat je de "opveer" hoogte van de vlotter moet opmeten en deze tussen een bepaald
bereik moet zitten de exacte cijfers weet ik even niet, maar het was minimaal.
Je moet dan de carb. ondersteboven houden zodat de vlotter omhoog veert en dat vergelijken met een waarde
Dit heeft dan volgens mij te maken met het vlotternaaldje en veerspanning denk ik

De waarde die ik meet is de minimale tolerantie, binnen het bereik en dus goed (lijkt mij). Maar hij start niet...

Mijn vraag dus is:
1.Kan het zijn dat door die -misschien te lage- veerspanning van het vlottersysteem de motor niet start?
2.Hoe weet ik zeker dat het vacuumsysteem goed werkt? kan ik dat controleren?

help me, want het weer wordt steeds mooier
 
Hallo allemaal

Ik ben drie weken de trotse verzorger geworden van een tweede motort
een Suzuki DR 650 RS uit 1991 (kickstartmodel)
Deze heb ik gekocht via internet, in niet startende toestand. Waar begin je aan zou je zeggen,

nou voor een prijs van 250 euro kon ik hem niet laten staan!

Dus ik denk, dat probleempje fix ik wel eventjes, oude eigenaar had ook een (duits) onderhoudsboek dus dat gaat
helemaal lukken

Nou niet helemaal

Ik zal beginnen:
Hij start niet, hij vonkt nu wel (deed ie eerst ook niet) maar na controle van bedrading, groen uitgeslagen contacten een slecht schakelende dodemansknop, vervangen bougies en een andere CDI-unit en een opgeladen accu vonkt hij goed

Maarr, hij startte nogsteeds niet
Hij had in ieder geval bij de vorige eigenaar al stilgestaan, ik denk al snel 3 maanden. Dus heb ik ook voor de zekerheid nieuwe benzine in de tank gegooit, en de oude eruit. weer niks..

Afgelopen zaterdag heb ik lekker in het zonnetje toch maar de carburateur eraf gehaald denkend aan aangekoekte benzine en verstopte kanalen
Maar dit zag er allemaal best goed uit (verdorie)

Er zit een Mikuni BST40SS "slingshot" onder en werkt met vacuum

Die carb zag er best goed uit. De eerste keer dat ik het aftap dopje er onderuit draaide kwam er ook water uit, maar toen had ik hem maar net (was en van de eerste dingen die ik gedaan had) verder ziet alles er goed uit, choke werkt, hoofdsproeier niet verstopt, benzinetoevoer is ok (komt benzine uit als ik het dopje eronderuit draai)

Nu staat er in het handboek, dat je de "opveer" hoogte van de vlotter moet opmeten en deze tussen een bepaald
bereik moet zitten de exacte cijfers weet ik even niet, maar het was minimaal.
Je moet dan de carb. ondersteboven houden zodat de vlotter omhoog veert en dat vergelijken met een waarde
Dit heeft dan volgens mij te maken met het vlotternaaldje en veerspanning denk ik

De waarde die ik meet is de minimale tolerantie, binnen het bereik en dus goed (lijkt mij). Maar hij start niet...

Mijn vraag dus is:
1.Kan het zijn dat door die -misschien te lage- veerspanning van het vlottersysteem de motor niet start?
2.Hoe weet ik zeker dat het vacuumsysteem goed werkt? kan ik dat controleren?

help me, want het weer wordt steeds mooier


Mocht je er niet uitkomen..... voor 250 Euro wil ik hem wel overnemen.








:+


Je kan controleren of de bougie nat wordt als je zelf een natte rug van het starten met de kickstarter hebt... :)
Dan weet je zeker dat er brandstof in de cilinder komt.

Je geeft aan dat de bougie vonkt. Maar doet ie dat ook in de cilinder?
(onder druk dus)

het vlotternivo lijkt me niet de oorzaak. Want er komt allicht wel iets in de cilinder als deze niet goed zou staan. Dan zou de motor aanslaan maar niet blijven lopen.

Krijg je ploffen in de uitlaat of blijft het stil?

Ruik je benzine dampen? (bij de uitlaat), maar dat test je al als de bougie eruit is.



Proberen te starten met de choke erop.
 
Als je geen compressie meter hebt,
Haal het klepdeksel er is af,draai de krukas rustig rond en kijk of alle kleppen open en dicht gaan of dat er mischien eentje blijft hangen.
Ik denk dat er een kromme klep in zit.
meet de klepspeling.
Meten is Weten.


mm Compressie, dat is toch als je op de kickstarter gaat staan dat ie dan niet naar beneden gaat ...
Compressie zat dacht ik, maar gelukkig zit er een hendeltje die de compressie opheft. In het begin dacht ik da's voor mietjes, maar ik ben blij dat ie erop zit ;)

....Of die bougie vonkt als ie in het blok zit.
Ik heb wel gechecked of de oude bougies vonken als je ze aansluit en tegen het blok houdt met de tank erop(er zitten twee bougies in trouwens) wilde het zelf ook zeker weten namelijk om uit te sluiten dat er een kabelbreuk veroorzaakt wordt door het opschroeven van de benzinetank..

Dat met het nat worden van de bougie.. Weet ik niet helemaal zeker, met die oude heb ik wel gezien dat ze nat worden, maar sinds ik de nieuwe erop heb gezet lijkt het minder..

Eigenlijk heb ik gewoon zin om dat ding aan de trekhaak te binden en hem flink lang aan te slepen, dan zou die toch wel enig geluid moeten geven?
Nu krijg ik nieteens een plop of knal eruit, zelfs niet met startspray.
 
mm Compressie, dat is toch als je op de kickstarter gaat staan dat ie dan niet naar beneden gaat ...
Compressie zat dacht ik, maar gelukkig zit er een hendeltje die de compressie opheft. In het begin dacht ik da's voor mietjes, maar ik ben blij dat ie erop zit ;)

Blijft die de-compressie hendel niet hangen(uitlaatklep blijft dan open staan)
 
zeker dat ge em juist probeert te starte?
kheb nu juist een maand nen dr350 en int begin ook veel probs gehad met het starte. methode die bij bijna altijd werkt is : choke half uittrekken, en dan zonder decompressie voelen tot wanneer ge de compressie hebt (ongeveer in de helft van den afstand da uwe kickstarter aflegt), dan traag doorduwen tot beneden, terug helemaal naar boven laten komen en dan rap stampen!!!
normaal gezien hebt ge dan ni zoveel compressie maar ge moet wel doorstampen.
en don't worry, dr's zijn gekent om slecht te starten :D
als et echt ni lukt zou ek er is met 2 gaan opzitte(da u achterwiel ni slipt)
en em in 2de in gang probeer te rijde van een steile afdaling
 
zeker dat ge em juist probeert te starte?
kheb nu juist een maand nen dr350 en int begin ook veel probs gehad met het starte. methode die bij bijna altijd werkt is : choke half uittrekken, en dan zonder decompressie voelen tot wanneer ge de compressie hebt (ongeveer in de helft van den afstand da uwe kickstarter aflegt), dan traag doorduwen tot beneden, terug helemaal naar boven laten komen en dan rap stampen!!!
normaal gezien hebt ge dan ni zoveel compressie maar ge moet wel doorstampen.
en don't worry, dr's zijn gekent om slecht te starten :D
als et echt ni lukt zou ek er is met 2 gaan opzitte(da u achterwiel ni slipt)
en em in 2de in gang probeer te rijde van een steile afdaling
Ik heb eem al een paar keer proberen aan te rennen, ik voel die mensen lachen die thuis achter het raam sneaky zitten te kijken naar mij.. zo van kijk hem weer rennen achter dat ding .... B| B|

Magoed,

Ik ben er net weer even mee bezig geweest, en heb de kleppen gecontroleerd.
Dit werkt allemaal goed, alles gaat op en neer. Ook even goed gecontroleerd of de kleppen wel op je juiste tijd open en dicht gaan door te voelen waar de zuiger heengaat als je heel rustig de kickstarter beweegt

Ik heb de carburateur er nu even afgelaten omdat ik het toch niet helemaal vertrouw. Er loopt namelijk een koperen leidinkje van ongeveer mijn vlotterbak omhoog en dan net onder het membraamdeksel er weer in. En ik denk dat hier benzine door moet lopen als je de choke bedient.
Ik kan van dat leidinkje niet helemaal controleren of hij niet verstopt zit.. En aangezien die vacuumcarburateur het meest gevoelig is voor de kleinste sproeiers die erin zitten, zou het dat kleinigheidje weleens kunnen zijn ( hoop ik )

Duss met een beetje geluk is dat het... en moet ik alleen even mijn best gaan doen om dat leidinkje goed door te krijgen
 
Even als inspiratie een fototje van de boosdoener

misc


Duimen maar dat ie het snel doet! :] :]
 
"Rennen" hoeft toch niet? Lukt meestal heel goed kalm-aan, met koppeling ingeknepen gewoon opmarcheren en in een HOGE versnelling laten opkomen, ZONDER gas te geven en zodra er geluid ontstaat meteen weer vrijknijpen.
 
"Rennen" hoeft toch niet? Lukt meestal heel goed kalm-aan, met koppeling ingeknepen gewoon opmarcheren en in een HOGE versnelling laten opkomen, ZONDER gas te geven en zodra er geluid ontstaat meteen weer vrijknijpen.



Pfffffff, het zweet staat nog op m'n rug
niks
ik had dus de carb met hoge druk (lucht) door laten spuiten, om er nu zeker van te zijn dat alles door is. Maar hij doet het dus nogsteeds niet

Dat met dat aanduwen, dat kan met het decompressie hendeltje prima in z'n twee. Shoke uittrekken en dan duwen. Maar zodra ik die decompressie hendel loslaat, maakt ie compressie en staat bijna direct het achterwiel stil (door de compressie)
Misschien dat ik het inderdaad in een NOG hogere versnelling ga proberen... als ik weer energie heb B|

Dusss ik houd u op de hoogte ;)
 
jajajajajajajajajajajajajaja *D *D *D

Hij deed et hij deed et

Ik heb hem aangesleept achter de auto, sleeptouw eraan geknoopt, met z'n tweeen erop gaan zitten en in de tweede versnelling de koppeling op laten komen
en toen sloeg ie al vrij snel aan!! 8-)

dus ik lekker de straat uit geknald, en weer terug, en een rondje, en nog een rondje

toen kwam ik terug bij huis, waar iedereen (ouders) stonden te kijken

toen zette ik hem uit

en deed ie niks meer B|

Dus.

tips?
 
jajajajajajajajajajajajajaja *D *D *D

Hij deed et hij deed et

Ik heb hem aangesleept achter de auto, sleeptouw eraan geknoopt, met z'n tweeen erop gaan zitten en in de tweede versnelling de koppeling op laten komen
en toen sloeg ie al vrij snel aan!! 8-)

dus ik lekker de straat uit geknald, en weer terug, en een rondje, en nog een rondje

toen kwam ik terug bij huis, waar iedereen (ouders) stonden te kijken

toen zette ik hem uit

en deed ie niks meer B|

Dus.

tips?


Slechte accu of mogelijk defecte spanningsregelaar of dynamo.
Probeer hem eens te starten met een auto accu eraan gekoppeld.
Als ie loopt, spanningen meten.
 
dat het wel met de sleepkabel & auto lukt , betekend dat het starttoerental hoog ligt dat je die met de kickstarter niet haald , je heb een model zonder ele starter ,, je heb wel de juiste spanning op je accu staan ????? , ik weet neit hoe het bij jou model is , maar controleer je condensator eens wel de juiste waarde ??? kijk eens wat de dynamo doet ,,,, weet je zeker ondanks dat je compressie heb dat het genoeg is ????

Nog een vraagje toen je met de sleepkabel de motor draaiende had liep ie een beetje normaal stationair ?????
Is dat wel zo en als de motor warm is zonder choke als ie dan netjes draaid en nog maal werk dan kan het eigenlijk geen mechanische maleur zijn.......

je zou het nog eens kunnen proberen en zo testen en meten je laadspanning....
succes hou ons op de hoogte
 
dat het wel met de sleepkabel & auto lukt , betekend dat het starttoerental hoog ligt dat je die met de kickstarter niet haald , je heb een model zonder ele starter ,, je heb wel de juiste spanning op je accu staan ????? , ik weet neit hoe het bij jou model is , maar controleer je condensator eens wel de juiste waarde ??? kijk eens wat de dynamo doet ,,,, weet je zeker ondanks dat je compressie heb dat het genoeg is ????

Nog een vraagje toen je met de sleepkabel de motor draaiende had liep ie een beetje normaal stationair ?????
Is dat wel zo en als de motor warm is zonder choke als ie dan netjes draaid en nog maal werk dan kan het eigenlijk geen mechanische maleur zijn.......

je zou het nog eens kunnen proberen en zo testen en meten je laadspanning....
succes hou ons op de hoogte


Nou je komt goed in de buurt. Toen ie aansloeg, had hij inderdaad een hoog toerental -2500 of meer-, maar ik had ook de stationair wat opgedraaid. Toen ik hem terugdraaide, had ik het gevoel dat hij wat valse lucht trok (toerental bleef hoog)
Ook tijdens het rijden deed ie het niet echt lekker, hoge toeren leek hij ook in te houden.
Ik ga hem inderdaad van het weekend weer aanslepen en dat toerental wat lager proberen te zetten. Als ie warm is
Straks wil ik een soort schroefplug bestellen voor in je carburateur die aan je chokekabel vastzit (is afgebroken, en zuigt misschien ook daarom valse lucht)

Ergens heb ik het gevoel dat hij bijna wil, heel af en toe een vette knal uit de uitlaat tijdens het kicken,
Ook heb ik op het www.noppenforum.com een soort kickstarthandleiding gevonden
nl. een paar keer met decompressie en volgas trappen en daarna met compressie en gas dicht -zonder choke-

Ook kan ik nog een keer kijken om de stationair sproeier te vergroten, maar niet voordat ie een beetje aan te stampen is..

Ook heb ik gekeken naar de kracht van de vonk, die doet het zeker 1cm van het blok af zonder bougiedop nog goed. Accu is geladen, en wordt ook opgeladen tijdens het rijden (kan je zien aan het neutraallampje, die brandt lekker fel)
Dus ik denk dat er electrisch niet zoveel aan de hand is, en dat het nu meer ligt in het valse lucht verhaal, en de manier waarop ik hem tot leven probeer te wekken

dusss, we stampen en sleutelen rustig verder!
 
Als je een lekke inlaat spruitstuk/pakking rubber heb kan je inderdaad het ongans stampen !!! :9~ ,, is vaak lastig te triggeren.....

even een vraagje , ik kan ook aan een sleutel DR 650 rs komen ,,, heb jij een idee wat een gereviseerde kop zou kosten ????
De kop is brak hoef ik niet moeilijk over te doen is gewoon lek & gaar ,
 
Als ik met mijn voornamelijk bromfiets-verstandje mag opmerken wat ik nog denk te missen in de vele reeds gegeven hints:

- een leidinkje doorblazen lukt meestal aardig met een simpel klein fietspompje
- vertrouw geen enkele (ontstorende) bougie-kap, rare onderbrekingen/ lekken mogelijk, soms temperatuur- of toerental-afhankelijk
- denk aan de mogelijkheid van "zwevend vuil" in de benzinetank, neerslaand op kraan-zeefjes.
 
Ik heb er vanmiddag weer even naar gekeken. Dit keer heb ik hem aangerend, eentje duwen en met z'n tweeen erop. Toen startte hij bijna in 1 keer.
Ik heb hem even warmgereden, en proberen af te stellen. Het toerental heb ik met de stationairschroef omlaag kunnen brengen naar een mooie 1500 toeren. (veel beter dan eerst) Ook heb ik de lucht stelschroef wat ingedraaid (stond 3,5 slagen uitgedraaid)
hij leek toen wat lekkerder op het gas te reageren (staat nu 1,5 - 2 slagen ong.)

Wat ik nu wel heb, is dat als ik het gas 1 cm draai, hij bijna gelijk naar vol toeren wil draaien (7000rpm)
Dat zit ook in de afstelling dacht ik zo..


Ik denk dat ik hem bij een dealer neerzet, eentje die vooral in grote crossers doet,
iemand ervaring met onderstaande?

Motorcross Aad
Hoefweg 133
2665 CD Bleiswijk
tel: 010 - 52 16 470
http://www.motorcrossaad.nl/
 
ik denk dat je toch den afstelling Carb. en eventuele lekken inlaat in combinate start procedure moet zoeken,

Ik ken deze dealer niet , zijn ze ergens bij aangesloten ????
Maar ik ben blij dat ie alweer enigs sinds start , dat was 2 weken geleden wel anders
 
Een Suzuki dealer moet ook voldoende zijn hoor. Die hebben wel ervaring met jouw DR.. met mijn DR is het een ander verhaal, maar die zet ik ook meestal neer bij de Suzuki dealer en dat lukt ook prima.
Ik denk dat Motorcross Aad nog nooit een allroad in z'n werkplaats heeft had of heel sporadisch.... wil niet zeggen dat hij er geen verstand van heeft, maar om daar nou speciaal heen te gaan omdat ie in de crossers zit...
 
Terug
Bovenaan Onderaan