start problemen "relais"

pvdz

MF'er
13 mei 2006
121
1
Haarlem
Soms had ik even gèèn stroom meer, 5 min later weer wel.
Tot het moment dat ik hem( Honda Sabre 1100 ) niet meer kon starten.
De ANWB heeft een andere verbinding gelegd tussen de accu en het relais. Ik moest dan wel even het stekkertje uit de zekering trekken als ie stilstaat.
Wel de accu is inmiddels leeg. (wel steeds dat stekkertje eruitgehaald).
Ligt dat nou aan het relais, zorgt die op na verloop van tijd voor een lege accu of moet ik het ergens anders zoeken?
 
Accu "leeg": heb je OP ALLEBEI de polen gemeten of alleen tussen plus en massa?

De zware verbinding van min-accu naar massa en naar startmotor en dynamo kan ergens gaar zijn, òf de klemmen op de accupolen niet schoon & vast (maar dat zou een Wegenwachter vast gemerkt hebben). Om te beginnen meten OP de BEIDE polen en als dat iets anders oplevert dan je nu gezien hebt dan ben je een fout reeds op het spoor.

Ik doorzie niet wat voor een verbinding de helper extra heeft gelegd, maar kan mij niet voorstellen dat daar iets "onveiligs" mee zou zijn, die boys zijn ongelooflijk slim. Wel vreemd dat je een zekering moet wegnemen bij stilstand.
 
ANWB heeft vaak nood oplossingen om thuis te komen. Daarna is het de bedoeling dat je hem laat maken of zelf maakt natuurlijk en niet doorrijd.

De lege accu heeft meer met de noodreparatie te maken denk ik. Dus maak nu alles orgineel met een volle accu en ga dan meten waarom hij niet start.
 
Wil ik die motor net in de schuur zetten, start weer gewoon...........?
wat 'doet'een relais dan eigenlijk ?
(Die ANWB-man had een een draadje gelegd van de min of de plus? naar de relais met een zekering ertussen).Volgens hem moet ik die relais vervangen een ander zegt; nee het is de stroomverdeler?
 
Waarschijnlijk is je relais gewoon gaar , te grote overgangsweerstand op je contact , of een draadbreuk. Hoor je wel een klik als je het contact aan zet?
zo ja dan is dat je spoel van je startrelais. Misschien ff loshalen en er 12 volt opzetten kom je er direkt achter of deze werkt of niet.Het contact kan je meten met een multimeter of deze sluit zonder overgangsweerstand dus 0 Ohm meet.

Een relais is niks meer dan een spoel die bekrachtigd word en daardoor een contact sluit , bij je startrelais is dat het contact dat je startmotor doet draaien. Misschien heb je een draadbreuk tussen de plus naar de spoel van je relais.Vandaar die ANWB oplossing een nieuw draadje met zekering tussen de + ertussen heeft hangen want draadbreuken zijn vaak heel lastig op te sporen.
 
vervang het relais, die dingen gaan gewoon een keer kapot en dan doen ze het soms wel maar meestal niet. verder die stekkertjes die daar zitten ff checken (of ze dus nog goed aan het kabeltje zitten)
 
Terug
Bovenaan Onderaan