start problemen virago xv 535

Ducati1984

MF'er
2 mei 2003
90
0
omg. Eindhoven
hallo

ik heb een virago xv535 met startproblemen, nu ben ik bekend met het startprobleem verhaal van de virago's maar bij mij is de startconstructie anders dan de hogere virago's (met meer cc's dus)

vandaar dat ik mijn antwoord ook niet gevonden heb via de zoek-functie

de start motor ratelt over, je hoort het tussen tandwiel (tussen startmotor as en krukas tandwiel) er niet tussen vallen.
nu snap ik niet hoe het werkt, bij de andere virago's wordt via een relais een tandwiel er tussen gedrukt zodat de startmotor verbonden staat met de krukas, maar in mijn geval is dat niet zo!

Er zit een nieuwe accu en nieuwe dynamo in en de accu wordt bijgeladen met 13.9 volt dus dat is in orde.

zie bijlage voor foto (ik weet niet hoe ik die er onder krijg) zo zit het in elkaar.

wat zijn jullie tips/ervaringen?

groet theun

Bijlage: http://files.motor-forum.nl/forum/download_document/139012/c59c79b82f55ba8256581ebdbb5d2b4d (startmotor.JPG)​
 
full



EDIT: geen idee hoe het werkt trouwens... heb alleen ff de foto er voor je bij gezet dat kijkt wat makkelijker
 
de mijne (535 van '92) heeft dat ook soms. Mijn batterij is wel niet nieuw zodat ik hem elk weekend aan de druppellader moet hangen omdat hij dan 2 dagen stilstaat. Mijn ervaringen zijn dat als de motor doorratelt je direkt moet stoppen met de start in te duwen en even je motor een beetje naar voor en achter rijden (je kan er gerust op blijven zitten). Mij hebben ze vertelt dat dit komt omdat er 2 tandwieltjes ergens zouden zijn die een beetje afgesleten zijn en dat ze juist op een plaats zitten dat ze niet goed meer passen, het even heen en weer bewegen zou deze een beetje moeten laten draaien zodat ze wel terug goed zitten! Bij mij lukt deze truc in elk geval, dus hopelijk heb je er zelf ook wat aan!
als je motor buiten staat kan het ook handig zijn om voordat je start een tiental seconden je lichten aan te steken zodat de batterij wat kon opwarmen (zelfs al is het een nieuwe batterij)

veel succes!
 
hallo

als ik het geratel hoor houd ik direct op met starten dat snap ik.

maar als de motor in zijn vrij staat bereik ik er niks mee om het van voor naar achter te rijden, de tandwielen maken dan geen contact zodat ze verdraaien.

je bedoelt misschien met de koppeling half erop: in zijn 1 en dan half op laten komen halve meter duwen en dan op nieuw starten?!

groet theun
 
Hallo

Als de motor wat warmer is, ratelt ie minder over, het probleem is dan nog niet volledig opgelost!

Ik heb er 15W40 Valvoline olie in.

Ik start hem altijd in zijn vrij en houd dan de koppeling niet meer in :]

Groet theun
 
Hallo

Er zijn geen posts meer geplaatst in deze topic, heeft iemand nog ideeen want het probleem is nog steeds niet opgelost!

Ik heb me vandaag laten vertellen dat een motor altijd in dezelfde krukas positie tot stilstand komt bij het af zetten en dus de tandwielen altijd op dezelfde plek ingrijpen tijdens het starten?! Klopt dit

Zo ja, ik heb het tussen tandwiel en de startmotor as bekeken en er is wel slijtage zichtbaar maar zeker niet ernstige. Zou het dus kunnen zijn dat de tandwielen plaatselijk toch wat meer geleden hebben en dat zo het ratelende geluid veroorzaakt wordt bij het starten van mijn motor?

Groet theun
 
Hey Ducati,
ikzelf heb ook een virago 535.
Jammer genoeg heb ikzelf niet veel verstand van het technisch gedeelte van de motor.
Ik weet wel over welk geluid je het hebt, want dat gebeurt bij mij ook.
Toen ik mijn motor een half jaartje geleden gekocht had, startte hij ook heel slecht. Er was steeds precies een luide terugslag van de startmotor.
Ik heb een nieuwe batterij gestoken en de ontsteking enzo laten afstellen, en toen was het probleem bij mij opgelost. Nu start hij heel goed zelfs.
Ik hoop dat iemand concreet op jouw vraag kan antwoorden.

Groetjes... :]
 
Als ik me niet vergis heeft een 535 ongeveer hetzelfde startmechanisme als bijvoorbeeld een V-Max?
Dat werkt met een "éénwegkoppeling" op het startertandwiel.
Zodra de motor aanslaat draait die meer toeren dan het startertandwiel en lost zogezegd.
In dat start mechanisme zitten rolletjes en veertjes in een soort kooi om dat gladde deel van het tandwiel.
Er kunnen verschillende dingen die klacht veroorzaken: de kooi kan gescheurd zijn, of er kunnen platte kanten aan het gladde deel van het strtertandwiel gekomen zijn.
Ik hoop dat mijn uitleg enigszins begrijpelijk is voor je maar ik kon zo snel geen plaatje vinden van het geheel, misschien heb je dat zelf wel ergens, dan is het wat makkelijker te snappen?
 
Laatst bewerkt:
hallo,

ik ben bekend met de link die gepost is maar zo zit de startmotor/mechanisme niet in elkaar.
zie plaatje bovenaan de topic, zo zit het in elkaar.
dan zal het wel een eenwegkoppeling zijn zoals jb37 zegt.

de motor geeft als ik aan het rijden ben en laat het gas los knallen in de uitlaat er zitten 25kw spruitstukken op en de sproeiers zijn zo als ik net geconstateerd heb niet verkleind (orig 135) dus ga ik morgen de onbegrenste spruitstukken erin zetten zodat de mengselverhouding weer origineel is, dan zal denk ik het knallen afgelopen zijn.
ik denk dat de motor nu te veel benzine krgijt wat hij niet allemaal kan verbranden zodat het ontsteekt in de uitlaat.
mocht dit niet zo zijn denk ik dat de ontsteking afgesteld moet worden??!!

hoe stel je eigenlijk je ontsteking af?
ik heb tijdens het monteren van de nieuwe dynamo nieuwe pakking tussen het blok en de carterhelft waar de dynamo in is bevestigd gezet aan deze kant zit ook de ontstekingsopnemer, als ik dus daar aan moet gaan stellen zal ik weer een nieuwe pakking moeten kopen en moeten plaatsen B|

groet theun
 
Laatst bewerkt:
Hi Duuc Teun,

Scoor ff een handboek voor de 535. Zijn goed te koop, staat alles in wat je zoekt. Je hebt behalve een probleempje (ik houd het op slijtage ...) met de startmotor ook een probleem met, zo denk ik, "valse lucht" ...... die inlaatspruitstukken zijn vast een beetje droog en er zitten vast haarscheurtjes in. Als je de onbegrensde hebt en die goed zijn, kan je het daarmee prima proberen.

Succes anyway!

Eagle
>> heeft voor de liefhebber een prima 535 (grote tank, bj 92) met 25 Kw op het kenteken te koop! <<
 
Ik heb een paar posten hoger een plaatje van de rest van je startkoppeling geplakt (je moet het alleen even aanklikken want ik weet niet hoe ik dat zichtbaar moet plakken hier)
Als je het ziet dan snap je ook wat ik bedoel.
Een lek aan de inlaatkant of aan de uitlaatkant kan dit knallen veroorzaken idd.
Wat je ontsteking betreft, daar kan en hoef je niks aan af te stellen, (het is een CDI ontsteking)
 
Als je trouwens toch aan je carburateurs bezig bent heb ik nog 1 tip voor je.
Trek je membranen er even uit, die gaan erg vaak kapot bij alle yamaha's met liggende carburateurs.
 
hallo

ik ben nu maar heel de carburateur installatie er af aan het halen en ga dan de kleppen stellen en de onbegrensde inlaatspruitstukken erin zetten

de oude spruitstukken hebben geen scheuren, de onbegrensde een paar die niet doorgescheurd zijn ik strijk hem nu af met siliconenkit dat heeft geholpen bij mijn spruitstuk van de oude motor xv250

maar als ik dit alles gedaan heb, blijf ik toch nog steeds zitten met het geratel tijdens het starten, wat ik dan bereikt heb is dat de motor mooi loopt toch?!!

owja de membranen zijn nog heel, als deze stuk zouden gaan wat kan ik dan voor verschijnselen waarnemen?

groet theun
 
Het slecht in toeren klimmen, ploffen, te lage topsnelheid etc., dat zijn klachten die je zult krijgen met lekke membranen.
Het verhaal wat betreft je startkoppeling hun je zelf wel mee aan de slag neem ik aan na alle uitleg?
 
Hoi...
Beter laat dan nooit..
Ik heb ook een virago, en ik weet dat het starterprobleem vaak voorkomt bij die motoren.
Het is het tandwielprobleem, wat dus erop wijst dat dat vervangen moet worden.

De membramen eruit TREKKEN zou ik heel voorzichtig doen..
Als ze nog niet gaar zijn, kun je ze wel zo gaar maken als je er te hard mee omgaat.
Ik heb via een goede bekende 2ehandse membramen kunnen krijgen voor 40eurie per stuk, maar als je ze moet kopen bij de dealer kosten ze 136 euro.. VOORSICHT dus...

Succes..

www.ronnies.com (staan alle microfishes op)
 
Hoe staat het met je 535?

even een paar dingen: 535 heeft een TCI ontsteking zonder bewegende delen.
(Transistor Control Ignition) en is dus inderdaad niet af te stellen.

Kleppen stellen: meten met koude motor. afstanden te lezen in het handboek:
inlaat: 0,7 - 0,12 mm
uitlaat: 0,12-0,17 mm.

Je kunt wel kijken of de onstekings tijd goed staat (op de achterste cilinder) als hij achter goed staat dan staat hij automatisch voor ook goed. hier heb je wel een tachometer voor nodig.

Startprobleem; het zal waarschijnlijk het afslijten van de tanden zijn.
Ik ken de preciese werking niet goed. Het werkplaatsboek geeft aan dat je Idler Gear 1 zal moeten vervangen bij slijtage. En ook een glij-as die er bij hoort.
Soms lukt het door er een dunne ring tussen te zetten zodat het tandwiel eerder aangrijpt. (het zgn Shimmen)
Dit zal een tijdelijke oplossing blijken.

tevens leuk om te zien dat mijn site af en toe gelinkt wordt :-)

suc6.

viragoman
 
hallo theun

ik heb net een virago xv 500 se van het zelfde probleem afgeholpen en je moet de centrifugaalkoppeling vervangen heb ik ook gedaan en tada starten als een tierelier het is een heel verhaal als ik dit op het forum moet doen maar als je meer info wilt bel of mail me even 0183629910 verhaege@xs4all.nl zeker weten dat we eruit komen
kan de hele week bellen ook op zondag

groeten paul
 
Terug
Bovenaan Onderaan