Hallo,
Ik heb een diversion die niet start.
Heb op advies van een motor-kenner al gekeken of de motor wel start als ik bij het startrelais de 2 dikke boutjes waar de 2 dikke kabels aanzitten doorverbind met schroeverdraaier, en dan start ie wel.
( dus rechtstreeks + pool van accu naar startmotor)
Probleem zit dus in het start relais, of in de startknop, of bekabeling.
Als ik de startknop indruk, licht het olielampje wel op, dit is goed,
(ik dacht eerst dat dit betekende dat er teveel of te weinig olie in t blok zat, en dat ie daarom niet starte, maar oliepeil is goed.) maar goed, startmotor geeft geen kick.
Nu heb ik inmiddels het startrelais ( Hitachi MS5D-401 ) al losgehaald.
Nu is mijn vraag.. hoe kan ik het kleine kabeltje onderaan het startrelais door meten ?
Want wat doet dit kleine kabeltje ? volgens mij moet dit naar de startknop lopen, maar staat hier 12volt op als ik het knopje indruk ? of maakt ie massa aan het stuur ofzo ??
Ik heb al geprobeerd om met een volt/ohm meter dit door te meten, maar waar ik de -multimeter ook op aantik,..+ of - pool, de meter slaat niet uit... is dit een breuk in de kabel ? of zit er nog ergens halverwege het circuit een beveiliging in ?? Motor staat op middenbok, en in neutraal. dus daar kan het niet aan liggen. Wat kan ik nu nog meer doen om te ontdekken wat het probleem is ?
Zekeringen zijn ook allemaal ok.
Ik heb een diversion die niet start.
Heb op advies van een motor-kenner al gekeken of de motor wel start als ik bij het startrelais de 2 dikke boutjes waar de 2 dikke kabels aanzitten doorverbind met schroeverdraaier, en dan start ie wel.
( dus rechtstreeks + pool van accu naar startmotor)
Probleem zit dus in het start relais, of in de startknop, of bekabeling.
Als ik de startknop indruk, licht het olielampje wel op, dit is goed,
(ik dacht eerst dat dit betekende dat er teveel of te weinig olie in t blok zat, en dat ie daarom niet starte, maar oliepeil is goed.) maar goed, startmotor geeft geen kick.
Nu heb ik inmiddels het startrelais ( Hitachi MS5D-401 ) al losgehaald.
Nu is mijn vraag.. hoe kan ik het kleine kabeltje onderaan het startrelais door meten ?
Want wat doet dit kleine kabeltje ? volgens mij moet dit naar de startknop lopen, maar staat hier 12volt op als ik het knopje indruk ? of maakt ie massa aan het stuur ofzo ??
Ik heb al geprobeerd om met een volt/ohm meter dit door te meten, maar waar ik de -multimeter ook op aantik,..+ of - pool, de meter slaat niet uit... is dit een breuk in de kabel ? of zit er nog ergens halverwege het circuit een beveiliging in ?? Motor staat op middenbok, en in neutraal. dus daar kan het niet aan liggen. Wat kan ik nu nog meer doen om te ontdekken wat het probleem is ?
Zekeringen zijn ook allemaal ok.
Laatst bewerkt: