Start problemen Yamaha Diversion XJ600S Bj2000

ASchouten

Rookie
13 okt 2009
10
0
Hallo,

Ik heb een diversion die niet start.
Heb op advies van een motor-kenner al gekeken of de motor wel start als ik bij het startrelais de 2 dikke boutjes waar de 2 dikke kabels aanzitten doorverbind met schroeverdraaier, en dan start ie wel.
( dus rechtstreeks + pool van accu naar startmotor)
Probleem zit dus in het start relais, of in de startknop, of bekabeling.
Als ik de startknop indruk, licht het olielampje wel op, dit is goed,
(ik dacht eerst dat dit betekende dat er teveel of te weinig olie in t blok zat, en dat ie daarom niet starte, maar oliepeil is goed.) maar goed, startmotor geeft geen kick.
Nu heb ik inmiddels het startrelais ( Hitachi MS5D-401 ) al losgehaald.
Nu is mijn vraag.. hoe kan ik het kleine kabeltje onderaan het startrelais door meten ?
Want wat doet dit kleine kabeltje ? volgens mij moet dit naar de startknop lopen, maar staat hier 12volt op als ik het knopje indruk ? of maakt ie massa aan het stuur ofzo ??
Ik heb al geprobeerd om met een volt/ohm meter dit door te meten, maar waar ik de -multimeter ook op aantik,..+ of - pool, de meter slaat niet uit... is dit een breuk in de kabel ? of zit er nog ergens halverwege het circuit een beveiliging in ?? Motor staat op middenbok, en in neutraal. dus daar kan het niet aan liggen. Wat kan ik nu nog meer doen om te ontdekken wat het probleem is ?
Zekeringen zijn ook allemaal ok.
 
Laatst bewerkt:
Tja,.. startrelais zou kunnen,.. maar ik wil eerst uitsluiten of het niet ergens aan dat kleine kabeltje ligt wat onderaan het startrelais zit. Vraag is eigenlijk... wat doet dit kleine draadje ???
Ik weet dat die twee dike rode draden naar de startmotor, en naar de plus-pool van de accu loopt... de startmotor zelf zit aan t blok vast, dus maakt daar al massa.
Maar hoort er door dat kleine kabeltje 12volt te gaan als ik het startknopje indrukt ? of slechts een miniscul pulsje die een schakelaartje in het relais omzet ? of hoe meet ik dat kabeltje door ?
 
Dat is wel heel kort door de bocht, je startrelais wordt niet bekrachtigd
Kan bijv ook de schakelaar van de zijstandaard zijn of ergens een draadbreuk.

Als het olielampje oplicht (= controle) werkt de knop wel.
Starten doet ie ook.

Kans is groot dat een van de drie startonderbrekers (neutraalswitch, jiffy schakelaar, koppelingshendelschakelaar) roet in het eten gooit.

Probeer deze es te overbruggen
In veel gevallen is in dergelijke situatie de jiffyschakelaar stuk, of draadje losgerukt.
 
Toevalig heb ik op mijn Diversion pas het startrelais vervangen.
Het losse draadje loopt via een relaiscontact (relay assembley)
en je starter switch naar Aarde.
De zijstandaard en de neutraalschakelaar (versnellingsbak) kan dat circuit kortsluiten naar +12V.
Dus als daar een draad loszit dan werkt het gewoon.
Het startrelais kan je uit testen door het dunne draadje met aarde te verbinden.
Het is lastig om te meten omdat het relais in je relais assembly bekrachtigd moet zijn.
Die Tik juist ja dat klopt. Dus dat stukje circuit is goed. Wel zou het contact van dat relais defect kunnen zijn.
Heb je recent het startrelais losgehaald ?
Want het is wel belangrijk dat je de dikke draden goed aansluit.
Als je het rubbr oplicht zie je 2 M3 boutjes een met het dunne draadje en de ander met een plaatje verbonden met een van de dikke draden.
Die met het plaatje moet op de dikke draad die naar de accu loopt.

full


Dit is het schema van een 96er
Groeten Ron
 
Laatst bewerkt:
Dank je Ron,
Ik heb het wel goed aangesloten, ik meet overigens op de 2 kleine M3 boutjes een constante 12volt, ook als de motor niet op t contact staat. ik vraag me af of dat wel goed is, aangezien dat kleine draadje iets van een schakeldraad zou moeten zijn.
Ik denk dat ik m maar eens toch naar een motor garage moet brengen, er hangen zowieso ook een aantal stekkertjes los bij het blok,.. ( deze hingen al los,.. en de motor heeft eerder goed gefunctioneerd ondanks die losse stekkers)
Misschien dat m,n oude buurman nog de fout kan vinden aan de hand van het schema. :-)
 
Het draadje onderaan de starter relais is geen los draadje hoor, het is een blauw/wit draadje wat een kabelboom in verdwijnt, en t zal waarschijnelijk bij t startknopje uitkomen.
Echter probleem is er nog steeds. ik heb overigens een 2 polig stekkertje bij de koppelingshendel eruit getrokken en met een draadje doorverbonden, maar nog steeds start t ding niet.
Misschien dan toch gewoon het startrelais zelf stuk??
misschien gelijk maar alle relais vervangen,,. wat zou zoiets gaan kosten :-S ?
 
Ik hoor trouwens zodra ik de motor op het contact draai, een tik rechtsachter,.. ( waar ook ergens dat startrelais zat ) hoort dit zo ?
Ja, als je die klik hoort WERKT dus je startrelais; er moet dan iets mis zijn met de zware inwendige contacten van dat startrelais, waarop die 2 dikke kabels zitten. Als je erbij kunt, voorzichtig aanstippen met contactreiniger dan komt het meestal vanzelf goed. In ernstiger geval, een heel dun en fijn schuurpapiertje ertussendoorhalen (scrabblewoord) en daarna een snuifje contactreiniger.

Pas op, niet te wild met contactreiniger omspringen want geen enkele is 100% vriendelijk tegen ALLE rubbers/kunststoffen, er bestaan er gewoon van beide veel te veel.
 
hoi Ron,.. ik zal het draadje maar niet tegen de massa houden, want dan maak ik kortsluiting, aangezien de startmotor zelf al massa heeft. :-)


Als het goed is maak je geen kortsluiting.
Dit draadje gaat via de startknop naar massa.
Dus gewoon tegen massa aanhouden.
Geloof me maar ik heb de mijne vorige week vervangen dus ik weet hoe het aangesloten zit.
Daarbij ik ben van beroep electricien (machine automatisering) dus ik weet het e.a van electrische schakelingen :Y
als je wel kortsluiting maakt komt het doordat de 2 dikke draden verwisseld zouden zijn.
jij zegt dat die niet losgeweest zijn dus moet dat goed zitten.

groeten Ron
 
Ja, als je die klik hoort WERKT dus je startrelais; er moet dan iets mis zijn met de zware inwendige contacten van dat startrelais, waarop die 2 dikke kabels zitten. Als je erbij kunt, voorzichtig aanstippen met contactreiniger dan komt het meestal vanzelf goed. In ernstiger geval, een heel dun en fijn schuurpapiertje ertussendoorhalen (scrabblewoord) en daarna een snuifje contactreiniger.

Pas op, niet te wild met contactreiniger omspringen want geen enkele is 100% vriendelijk tegen ALLE rubbers/kunststoffen, er bestaan er gewoon van beide veel te veel.

Onder het zijkapje komt eerst een hoofdrelais in voor de stuurspanning.
Dat is de eerste TIK.
En het start relais kan jammer genoeg niet open ,dus als hij defect is wordt het gelijk vervangen.

groeten Ron
 
Terug
Bovenaan Onderaan