Start problemen Yamaha Thunderace

PeterEnSjaak

Rookie
13 feb 2023
13
3
Goedeavond,

Mijn Yamaha Thunderace heeft het volgende startprobleem: bij het koud starten hoor je soms eerst een luide pang en dan kost het 5-15 keer starten om 'm aan te krijgen. Als ik op de startknop druk dimt de koplamp en hoor je niets. Bij warmer weer start ie soms gewoon in één keer. Ik heb de accu al vervangen zonder succes en de garage zegt dat het aan de start koppeling ligt. Deze ligt volgens hem in het blok en is lastig bij te komen. Een ''nieuwe'' tweedehands start koppeling erin zetten heeft volgens hem een kleine kans van slagen en ze worden niet meer nieuw gemaakt volgens hem. We hebben al een ''engine cleaning'' gedaan maar dit haalde niets uit.

- Klopt de diagnose start koppeling?
- Hoe groot is de kans dat dit probleem slechter wordt?
- Nog andere opties die ik kan ondernemen?
- Heeft iemand nog een nieuwe start koppeling liggen?

Bedankt!
 
Laatst bewerkt:
draadjes van de startschakelaar in de stekker zoeken en overbruggen (stekker aangesloten, je run-off moet ook verbonden blijven). start hij dan heeft je garage gelijk, blijft het hetzelfde heeft hij geen gelijk
 
Goedeavond,

Mijn Yamaha Thunderace heeft het volgende startprobleem: bij het koud starten hoor je soms eerst een luide pang en dan kost het 5-15 keer starten om 'm aan te krijgen. Als ik op de startknop druk dimt de koplamp en hoor je niets. Bij warmer weer start ie soms gewoon in één keer. Ik heb de accu al vervangen zonder succes en de garage zegt dat het aan de start schakelaar ligt. Deze ligt volgens hem in het blok en is lastig bij te komen. Een ''nieuwe'' tweedehands start schakelaar erin zetten heeft volgens hem een kleine kans van slagen en ze worden niet meer nieuw gemaakt volgens hem. We hebben al een ''engine cleaning'' gedaan maar dit haalde niets uit.

- Klopt de diagnose start schakelaar?
- Hoe groot is de kans dat dit probleem slechter wordt?
- Nog andere opties die ik kan ondernemen?
- Heeft iemand nog een nieuwe start schakelaar liggen?

Bedankt!
Ik denk dat ik weet wie je bent..... de diagnose is niet startschakelaar maar startkoppeling.

Dat is heel wat anders, net als de startmotor....;)
 
Verklaring lijkt mij vrij sterk, aangezien het drukken op de startknop het startrelais doorverbind en via een ander circuit de startmotor aanslingert. Bedrading startknop is alleen een on/off, dus zou niet deze klachten moeten geven. Je kunt het nog eens testen door het startrelais door te verbinden en kijken of dit andere verschijnselen geeft. Beiden zitten overigens niet in het blok.

Als ik het zo hoor dan zou ik het denk ik eerder in een gare startmotor of loshangende/geoxideerde contacten zoeken. Of startkoppeling zoals @Rody-rc30 zegt, die zit wel in het blok (en dan is een blokwissel een makkelijkere oplossing dan reparatie)
 
Verklaring lijkt mij vrij sterk, aangezien het drukken op de startknop het startrelais doorverbind en via een ander circuit de startmotor aanslingert. Bedrading startknop is alleen een on/off, dus zou niet deze klachten moeten geven. Je kunt het nog eens testen door het startrelais door te verbinden en kijken of dit andere verschijnselen geeft. Beiden zitten overigens niet in het blok.

Als ik het zo hoor dan zou ik het denk ik eerder in een gare startmotor of loshangende/geoxideerde contacten zoeken. Of startkoppeling zoals @Rody-rc30 zegt, die zit wel in het blok (en dan is een blokwissel een makkelijkere oplossing dan reparatie)
Ik heb de klachten aangehoord en de blokflush uitgevoerd (als het de persoon is die ik denk). Alles wijst op de startkoppeling..... de harde klap en het grootste probleem bij koude motor. Als het probleem in overgangsweerstanden zou zitten zou het groter moeten zijn bij warme motor.

Het lijkt er op dat de startkoppeling niet goed ingrijpt en daardoor gaat klemmen. De startmotor staat dan ook vast en je hoort dan dus niets.
 
Ik heb de klachten aangehoord en de blokflush uitgevoerd (als het de persoon is die ik denk). Alles wijst op de startkoppeling..... de harde klap en het grootste probleem bij koude motor. Als het probleem in overgangsweerstanden zou zitten zou het groter moeten zijn bij warme motor.

Het lijkt er op dat de startkoppeling niet goed ingrijpt en daardoor gaat klemmen. De startmotor staat dan ook vast en je hoort dan dus niets.
Klinkt wel bekend. Heb ik ooit gehad met een FZR (voorloper ace), waarbij op den duur de tandjes van de startkoppeling afbraken door het zware lopen.

Het 5-15x starten zonder lopen vind ik dan wel weer vreemd
 
Klinkt wel bekend. Heb ik ooit gehad met een FZR (voorloper ace), waarbij op den duur de tandjes van de startkoppeling afbraken door het zware lopen.

Het 5-15x starten zonder lopen vind ik dan wel weer vreemd
Heb ik wel vaker meegemaakt, doordat er toch iedere keer wat kracht op komt schiet de startkoppeling soms weer "los". Kan door vervuiling komen, vandaar dat ik ook had voorgesteld om te kijken of het met een blokflush op viel te lossen. Dat is in het verleden wel eens gelukt, vaak is het wel uitstel van executie.
Maar dan kan de klant in ieder geval voorlopig nog even rijden
 
Ik denk dat ik weet wie je bent..... de diagnose is niet startschakelaar maar startkoppeling.

Dat is heel wat anders, net als de startmotor....;)
Ik dacht al dat de kans aanwezig was dat je dit bericht zou lezen haha. Het moet niet gekker worden met al die start-apparaten, ik heb het bericht aangepast. Thx! Duidelijk verhaal ook in de comments.
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan