• Hoi Bezoeker, we hebben weer iets nieuws voor je, de MF Marktplaats! Test deze nieuwe functionaliteit en laat weten wat je er van vindt. Kijk hier voor meer informatie.

Start problemen Yamaha Virago

Meatloaf

MF'er
17 mrt 2003
103
0
43
Kerkrade
Wat betreft de oorzaak: ik heb mij laten vertellen dat het een ontwerp-probleem is. Er moet een bepaalde speling tussen de verschillende tandwielen zitten, om slijtage te voorkomen. Echter, bij het ontwerp van de Virago-startmotor is te veel speling genomen. Hierdoor gaan de tandwielen 'slaan'. Dit levert extra slijtage, waardoor de tandwielen niet meer in elkaar grijpen. Hierdoor krijg je ook dat vreselijke geluid.

Duidelijk, of ben ik verkeerd geinformeerd?
 

Distel

Rookie
24 mei 2003
29
0
Hellevoetsluis
Halo Meatloaf, mijn vraag aan jou is was het startprobleem dat er geen grip was van je startmotor naar zeg maar de starterkrans, of was het zoals ik zelf momenteel heb dat bij een hete motor het lijkt of de startmotor de zuiger (bijna) niet door de compressie heen geduwd krijgt. Ik heb een XV1000 van 84 die koud goed start, maar als hij heet is :( :( :(

Groeten DS
 

McEagle

MF veteraan
20 okt 2002
3.101
0
61
Arnhem
www.thewhiskytrail.nl
Quote: Op vrijdag 24 januari 2003 01:58 schreef EagleBiker het volgende:
Tweede Virago 1100 hier ...... en de eerste rijdt ook nog probleemloos rond. Geen problemen hoor! Startmotor doet het prima, niks mis mee. Aan de startmotor is niks gedaan, bij beide bikes niet.
Neem contact op met de VSCN voor adviezen. Er zijn flink wat adresjes waar je de startmotor kan laten aanpassen, reviseren of vervangen. Ook heb ik ergens nog ene link liggen naar een dhz-zite voor de startmotor.
Uit welk jaar komen die?

De Virago's zijn van '88. Eentje dagelijks in gebruik voor woon-werkverkeer (het hele jaar door). Die bike is nu voorzien van een TravelCade-zadel en forward controls. Starten en rijden! Met de originele startmotor!
:]
 

druifje.nl

Die hard MF'er
9 jun 2004
318
0
dronten
www.hondacb1.tk
probeer eens boonstra motoren in ureterp een maat van mij heeft daar een gereviseerde starter vandaan geen probleem meer
Helaas bestaat die link niet meer...
(wat wil je na plm 2 jaar)

Vragen:
1.Iemand updated info voorhanden mbt dit subject (Startmotor XV-serie) ?
2.Bedrijven/particulieren/Adressen voor revisie/verbetering ?
3.Wat zijn dekosten van een revisie?
4.Wat zijn dekosten van een verbetering?
 

jb37

MF veteraan
30 nov 2003
7.893
0
53
Houten
Zelden is het de startmotor zelf die het probleem veroorzaakt. Bijna altijd is het het startmechanisme, maar dit is in beide gevallen, (oude en nieuwe types xv), op te lossen.
Voor het oude type is een andere tandwielset met een schuinere vertanding te koop, en voor de nieuwere een paar vulbusjes en een ander "tonnetje" voor het startmechanisme.
Ook belangrijk is een goede carburateurafstelling en een altijd volle accu.
 

Gman

MF veteraan
12 mei 2005
1.410
2
56
Middelburg
ah !
Jij hebt er verstand van.
Mooi!

Dat is volgens jou dus zelf te doen?
En wat zijn de onkosten ? Waar te kopen?
Betreft beide:
1.tandwielset met een schuinere vertanding
2.een paar vulbusjes en een ander "tonnetje" voor het startmechanisme

Reden waarom ik dit vraag is omdat vele XV-bezitters een algehele startmotor-aanpassing en/of -revisie hebben laten doen --> onkosten tussen de 400-700 euro.
Vandaar dat men zoveel voor die dikke bakken vraagt.... :r
 
Laatst bewerkt:

jb37

MF veteraan
30 nov 2003
7.893
0
53
Houten
Voor beide types zijn dit originele Yamaha vervangingsdelen, elke dealer kan je zo de prijzen exact vertellen.
Het oude type krijgt een ander setje tanwielen (is wel duur) wat er voor zorgt dat het mechanisme sneller "inkomt" (weet niet hoe ik het anders moet uitdrukken).
Het nieuwe type werkt met een soort "bendix". Op het hevelmechanisme komt een busje dat er voor zorgt dat de veerdruk hoger is, en een ander tonnetje wat er voor zorgt dat de bendix verder aangetrokken wordt.
Bij het oude type is de oplossing meestal redelijk, maar als de motor toch al slecht start of er een iets mindere accu in zit, is het nog bagger.
Die nieuwe moet gewoon perfect kunnen starten als alles goed is.
Bij de oude is het een uur of twee werk, omdat de carterdeksel er af moet, bij de nieuwe een kwartiertje.
 

Gman

MF veteraan
12 mei 2005
1.410
2
56
Middelburg
Voor beide types zijn dit originele Yamaha vervangingsdelen, elke dealer kan je zo de prijzen exact vertellen.
Het oude type krijgt een ander setje tanwielen (is wel duur) wat er voor zorgt dat het mechanisme sneller "inkomt" (weet niet hoe ik het anders moet uitdrukken).
Doe eens een gooi qua onkosten, slechts ter indicatie...
Het nieuwe type werkt met een soort "bendix". Op het hevelmechanisme komt een busje dat er voor zorgt dat de veerdruk hoger is, en een ander tonnetje wat er voor zorgt dat de bendix verder aangetrokken wordt.
Bij het oude type is de oplossing meestal redelijk, maar als de motor toch al slecht start of er een iets mindere accu in zit, is het nog bagger.
Die nieuwe moet gewoon perfect kunnen starten als alles goed is.
Bij de oude is het een uur of twee werk, omdat de carterdeksel er af moet, bij de nieuwe een kwartiertje.
Waar ligt de grens precies tussen oude en nieuwer type ?
En er was schijnbaar een website vroeger die hier een complete uiteenzetting over had. Nu helaas niet meer. Misschien weet jij alternatieven ?
 

jb37

MF veteraan
30 nov 2003
7.893
0
53
Houten
Wilde gok hoor, 250 euro voor het oude en een euro of 40 voor het nieuwe?
Het omslagbouwjaar is zo'n beetje 85 dacht ik? De oude hebben vlakke carterdeksel, de nieuwe van die iets bolle, zo herken je ze wel.
Er is vast wel ergens een site te vinden met meer en betere info, misschien even googlen?
 

Gman

MF veteraan
12 mei 2005
1.410
2
56
Middelburg
Wilde gok hoor, 250 euro voor het oude en een euro of 40 voor het nieuwe?
Het omslagbouwjaar is zo'n beetje 85 dacht ik? De oude hebben vlakke carterdeksel, de nieuwe van die iets bolle, zo herken je ze wel.
Er is vast wel ergens een site te vinden met meer en betere info, misschien even googlen?
Gedaan...
In elk geval dank voor de info.
Ga maar weer verder "googlen" :Z
 

jb37

MF veteraan
30 nov 2003
7.893
0
53
Houten
Ik heb even voor je gegoogled.......http://www.viragoman.tk/
Daar is vast wel wat te vinden. :Y
 

Mainstreet

MF'er
29 mrt 2005
81
0
Culemborg
Ik heb precies hetzelfde gehad. Er was toen ook al door iedereen veel over geschreven en het klopt ook allemaal. Ik heb overigens een XV750 SE uit 1981.

Ik kreeg van iemand een tip dat de startmotors te koop zijn op EBAY ( in Amerika.
Ik heb er een gekocht. Het gaat om een vierpolig type. Die zijn veel krachtiger dan de oude tweepolige types. Daardoor wordt het startertandwiel beter in de starterkrans gedrukt. Ik had niet eens een nieuw tandwielsetje hoeven kopen.

De link naar ebay : http://cgi.ebay.com/NEW-YAMAHA-VIRAGO-STARTER-XV700-XV750-XV920_W0QQitemZ4588362083QQcategoryZ10066QQssPageNameZWDVWQQrdZ1QQcmdZViewItem

Ze kosten 159 dollar per stuk. met verzenden en belasting was ik ongeveer 200 euro kwijt. Veel geld maar de moeite waard. Let ff op want je hebt ze met een korte- en een lange schacht. Voor mijn motor moest ik de korte hebben.

Het tandwielsetje was mij Motoport 89 euro. De oude heb ik nog liggen maar die is dus nog helemaal goed. Als iemand er iets aan heeft hoor ik het wel.
 

Mainstreet

MF'er
29 mrt 2005
81
0
Culemborg
Wat trouwens ook wil helpen is inderdaad een nieuwe klemveer van 3 euro en daar een busje overheen persen zodat de veer strakker in de groef knelt. Het hele probleem wordt namelijk veroorzaakt doordat het tandwielsetje een beetje meedraait waardoor het startertandwiel niet vergenoeg of niet hardgenoeg in de starterkrans wordt geduwd. Let op: de veer kun je niet aanknijpen want het staal is zo hard dat het meteen breekt.

De startmotor is dus het ene probleem (gauw een 4 polige nemen)en een goede accu.
De klemveer is het andere probleem

Er zijn ook mensen die er een tweede klemveer bij laten zetten. Maar dan moet je eerst eert een extra groef in het setje laten slijpen en dat kost ook 150 euro. Dus dat heb ik maar niet gedaan.
 

Gman

MF veteraan
12 mei 2005
1.410
2
56
Middelburg
Veel goede tips !
:} :} :}

Wat bedoel je precies met die veer, waar zit dat ding ergens als je hiernaar kijkt ?
Nummer 5 ?
 
Laatst bewerkt:

Mainstreet

MF'er
29 mrt 2005
81
0
Culemborg
nummer 7 moet nummer 8 tegenhouden zodat het tandwiel naar voren schuift inplaats van mee te draaien. Zodra hij in de krans grijpt gaat hij wel draaien en draait de starterkrans dus mee. Als je de veer strakker wil maken kun je een busje om het lange eind klemmen.
 

Mainstreet

MF'er
29 mrt 2005
81
0
Culemborg
Nummer 5 zorgt ervoor dat het tandwiel 8 weer terugschuift als je de startknop loslaat en de startmotor dus niet meet aangedreven wordt. TAndwiel 8 laat dan dus weer los uit de starterkrans. Als 5 te slap is of ontbreekt blijft 8 meestal hangen in de starterkrans en hoor je een ratelend geluid als je motor aanslaat.
 

Mainstreet

MF'er
29 mrt 2005
81
0
Culemborg
In tandwiel 8 kun je een extra groef laten slijpen zodat je er een extra veer 7 op kunt laten zetten. Dat gaat precies maar is wel kostbaar. 150 euro dus. Reden waarom ik gekozen heb voor een sterkere startmotor zodat 8 met kracht naar voren schuift. Probleem is bij mij in ieder geval helemaal opgelost.

Als je tandwiel 8 stuk is heb ik nog wel een goede liggen voor je.
 

Gman

MF veteraan
12 mei 2005
1.410
2
56
Middelburg
In tandwiel 8 kun je een extra groef laten slijpen zodat je er een extra veer 7 op kunt laten zetten. Dat gaat precies maar is wel kostbaar. 150 euro dus. Reden waarom ik gekozen heb voor een sterkere startmotor zodat 8 met kracht naar voren schuift. Probleem is bij mij in ieder geval helemaal opgelost.

Als je tandwiel 8 stuk is heb ik nog wel een goede liggen voor je.
Ik denk dat een XV1000 uit '85 een andere soort is als waarvan jij het spul over hebt ?
 

Mainstreet

MF'er
29 mrt 2005
81
0
Culemborg
Klopt, de starmotor is anders (lange schacht)maar zo te zien zijn tandwielen 8 hetzelfde. Beide sets werken volgens mij volgens dezelfde principes.

Succes