Start problemen Yamaha Virago

Pret

Rookie
18 jul 2002
7
0
Rotterdam
tijdens het starten van mijn motor, schiet de startmotor steeds uit vertanding wat niet alleen een heel vervelend geluid is maar tevens ook het aanslaan van de motor in de weg staat. wie heeft er een oplossing????
 
is een typisch xv 750/1100/920 (ja die oude) probleem. Daar zijn bepaalde setjes voor te koop. Bel maar eens met Kalsbeek in Zwolle, die hebben mij toen geholpen met mijn eerste fiets (xv920 uit 84, geen virago maar zelfde probleem)

succes, Emiel
 
Als het een oude Virago is, is het kleine starttandwiel waarschijnlijk versleten (tanden zijn schuin afgesleten van het starten).
Het is verstandig om tevens de twee haarspeldveren te vervangen.
Wat heb je nodig :
nieuwe pakking, nieuwd starttandwiel,2 haarspeldveren verschillende diameters.
Motor op de middenbok zetten, schuin zetten zodat er de olie niet uitloopt met imbussleutel 5 kan alles gemaakt worden.
 
Hellraiser had hier vorig jaar ook veel problemen mee. Dat was zo rond de tijd van de meeting in Bunnik.

Oplossing }) Maximum je wordt weer geroepen om te duwen!!!

Beetje off topic, maar doet moet wel een keertje kunnen ;)
 
is een typisch xv 750/1100/920 (ja die oude) probleem. Daar zijn bepaalde setjes voor te koop. Bel maar eens met Kalsbeek in Zwolle, die hebben mij toen geholpen met mijn eerste fiets (xv920 uit 84, geen virago maar zelfde probleem)

succes, Emiel
Emiel, ik heb Kalsbeek gebeld maar die konden mij niet helpen, wisten niets van bepaalde setjes. Bedankt, maar helaas
 
Als het een oude Virago is, is het kleine starttandwiel waarschijnlijk versleten (tanden zijn schuin afgesleten van het starten).
Het is verstandig om tevens de twee haarspeldveren te vervangen.
Wat heb je nodig :
nieuwe pakking, nieuwd starttandwiel,2 haarspeldveren verschillende diameters.
Motor op de middenbok zetten, schuin zetten zodat er de olie niet uitloopt met imbussleutel 5 kan alles gemaakt worden.
ja Gerard, je hebt gelijk het is een oudje, ik heb er een nieuwe startmotor op zitten en ook het kleine tandwiel heb ik al vervangen, de veren ook maar het probleem blijft bestaan. zijn er nog andere mogelijkheden.
toch bedankt voor je reactie
groetjes Pret
 
Wat een ellende heb ik met die fiets gehad '(
Ik had een nieuwe startmotor, deze na een tijd gezandstraalt, tandwielen vastgezet en bij jan en alleman geweest maar het bleef problematisch. Ikheb de fiets toen maar verkocht want je blijft er problemen mee houden. Op mijn site is nog een foto te zien. Dit was toendertijd mijn eerste fiets dus daar werd ik niet vrolijk van!

SUCCES er mee!
 
ja Gerard, je hebt gelijk het is een oudje, ik heb er een nieuwe startmotor op zitten en ook het kleine tandwiel heb ik al vervangen, de veren ook maar het probleem blijft bestaan. zijn er nog andere mogelijkheden.
toch bedankt voor je reactie
groetjes Pret

Kan het zijn dat de vertanding waar dat kleine tandwiel in grijpt (zit bij mij op het vliegwiel, maa rik weet niet of dat bij jou ook zo is) versleten is en dat je daar alsnog wat kunt vervangen?

Ieder probleem is op te lossen toch? :)
 
Tweede Virago 1100 hier ...... en de eerste rijdt ook nog probleemloos rond. Geen problemen hoor! Startmotor doet het prima, niks mis mee. Aan de startmotor is niks gedaan, bij beide bikes niet.
Neem contact op met de VSCN voor adviezen. Er zijn flink wat adresjes waar je de startmotor kan laten aanpassen, reviseren of vervangen. Ook heb ik ergens nog ene link liggen naar een dhz-zite voor de startmotor.
 
Ik heb ook een Virago XV 750 gehad. Het is een bekend probleem. Yamaha heeft er een garantiesetje voor als ik me goed herinner. Maar wellicht is het probleem al opgelost, het is toch best wel al een oude posting.
 
Tweede Virago 1100 hier ...... en de eerste rijdt ook nog probleemloos rond. Geen problemen hoor! Startmotor doet het prima, niks mis mee. Aan de startmotor is niks gedaan, bij beide bikes niet.
Neem contact op met de VSCN voor adviezen. Er zijn flink wat adresjes waar je de startmotor kan laten aanpassen, reviseren of vervangen. Ook heb ik ergens nog ene link liggen naar een dhz-zite voor de startmotor.

Uit welk jaar komen die?

Mijn broer heeft hier een XV920 staan (ik dacht \'85) die klinkt als een betonmolen bij het starten. Na openhalen bleek dat er een bepaald onderdeel (klemveer aan tandwiel startmotor) gewoon niet in zat. Nieuwe onderdelen hebben we maar het moet alleen nog in elkaar gebouwd worden.
 
Uit welk jaar komen die?

Mijn broer heeft hier een XV920 staan (ik dacht \'85) die klinkt als een betonmolen bij het starten. Na openhalen bleek dat er een bepaald onderdeel (klemveer aan tandwiel startmotor) gewoon niet in zat. Nieuwe onderdelen hebben we maar het moet alleen nog in elkaar gebouwd worden.

En ik nog de denken, de 3e twentebrikker online, maar niet dus.
Hij maar klagen dat ie er niets over kan vinden op het forum :+
 
Uit welk jaar komen die?

Mijn broer heeft hier een XV920 staan (ik dacht \'85) die klinkt als een betonmolen bij het starten. Na openhalen bleek dat er een bepaald onderdeel (klemveer aan tandwiel startmotor) gewoon niet in zat. Nieuwe onderdelen hebben we maar het moet alleen nog in elkaar gebouwd worden.

Heb jullie het probleem nog op kunnen lossen?
 
die oude viragos maken altijd een rammelend geluid als ze aanslaan.
Ik heb er ook 1 gehad uit 82 een 750 en daar zat het kleine tandwiel wat inslaat verkeerd om(dus hij greep met de rechte vertanding in ipv de schuine)
alles naar z`n grootje :(
nieuwe startmotor en setje tandwielen en geen problemen meer,hij rijdt nu nog steeds rond.
alleen als ik jouw was en je starter is echt om zeep ga dan maar ff sparen een nieuwe koste toen iets van 1200,- gulden ex btw,of zoek een gebruikte.

edit: zie net dat dit een topic van een bijna een jaar oud is :Z
 
Heb jullie het probleem nog op kunnen lossen?

Bijna helemaal. Het allebelangrijkste is dat de accu goed is en 100% vol (bij lange stilstand eerst accu naladen en dan pas starten).

Als de motor niet direct aanslaat en je een beetje moet doorstarten begint de ellende (startmotor slaat eruit, weer opnieuw proberen, enz. enz.).
Met een goede volle accu hebben we hier geen problemen meer, het tandwiel waar de generator opzit is wel beschadigd door het regelmatig uitslaan van de startmotor maar hij start nu wel gewoon door.
Verder zitten er nog twee klemveren in die we hebben vervangen (2 en 3 euro).

Nu is er alleen nog een probleem met de carburatie, 1 carb zit nog verstopt en wil niet stationair lopen (voor de 3e keer maar weer carbs schoonmaken :r ).

We zitten nog te denken of we de startmotor op de een of andere manier een beetje kunnen opvoeren zodat deze er minder snel uitslaat, maar hier zien we nog geen bruikbare manier voor.
 
jullie hebben het allemaal wel over "ik heb een nieuwe startmotor kunnen vinden" maar WAAR vind je die dan?? mijn broer heeft een 920 maar die hele verrekte startmotor ligt uit elkaar :( ;( |( kunnen jullie mij een paar adressen geven *D ???

alvast bedankt en als ik een goed adres heb kan ik weer :]
 
jullie hebben het allemaal wel over "ik heb een nieuwe startmotor kunnen vinden" maar WAAR vind je die dan?? mijn broer heeft een 920 maar die hele verrekte startmotor ligt uit elkaar :( ;( |( kunnen jullie mij een paar adressen geven *D ???

alvast bedankt en als ik een goed adres heb kan ik weer :]
Een tweedehands startmotor kun je misschien op de motorsloop vinden. Maar je zou ook je startmotor kunnen laten reviseren. In de buurt van Utrect weet ik wel een adresje. Is dat een beetje in de buurt?
 
Ik had zelf ook die startproblemen. Schijnt een ontwerpfout van Yamaha te zijn, ze vergoeden echter niks. Je kunt je startmotor met originele onderdelen laten maken, maar binnen twee maanden heb je weer het zelfde probleem. Er zijn twee bedrijven in Nederland die deze startmotoren vervangen door een andere constructie. Maar twee, omdat de apparatuur schijnbaar nogal nauw luiterd. Een van die bedrijven, waar ik zelf ook ben geweest, is Van de Boomen in Nuenen.

Tel. 040-283 51 81

Is niet goedkoop, maar helpt wel. Ik heb mijn startmotor een jaar of 5, 6 geleden laten maken, en nooit meer problemen gehad.

Succes
 
Ik zit met hetzelfde probleem, maar de accutip werkt wel goed. Als de accu maar goed vol zit, start 'ie probleemloos en zonder het geluid als een neerstortend vliegtuig. Als mijn Virago een week stil heeft gestaan, dan is de accu halfleeg en krijg je een bak herrie en slaat ie heel moeilijk aan. Gewoon zorgen dat je accu in orde is, dan is er geen probleem...
 
Ik heb ook zo'n cementmolen in de schuur staan, maar kan iemand mij nu ook vertellen wat nu de echte oorzaak van dit verschrikkelijk geluid is ?
Dit kan ik namelijk niet uit deze topic halen.
Is het nu zo dat de startmotor te zwak is om het tandwiel in dat andere tandwiel te duwen of is er iets anders aan de hand ?
Is het niet op een simpele manier zelf te verhelpen ?

Groetjes R
 
Terug
Bovenaan Onderaan