Start problemen Yamaha xj600

Marcel vd T

Rookie
17 sep 2004
2
0
Den Haag
Al een tijdje probleemloos mee gereden maar begon ineens in te houden en sloeg af. Als ik nu wil starten slaat de motor niet aan (de juiste benzine zit er nog voldoende in). Zet ik de de versnelling in z'n vrij dan kan ik probleemloos met de motor lopen. Zet ik hem in een willekeurige versnelling en ik knijp de koppeling in dan kom ik met geen mogelijkheid vooruit.
 
Laatst bewerkt:
Ik heb een soorteglijk probleem gehad met een XJ600.

In maart 2004 een XJ600 gekocht. Betrof een motorfiets die ze reeds twee jaar zonder enig probleem als leenfiets gebruikte.
Wil tweede dag wegrijden. Motor doet niets. In die zin dat hij wel netjes ronddraait maar niet aan wil slaan.

Motorzaak gebeld. Zijn hem direct (zondagochtend) komen ophalen. Week daarop motor opgehaald. Bleek een versleten/defecte ontsteking te zijn. Omdat het vernieuwen hiervan vrij duur was hebben ze het proffesioneel provesorisch gemaakt.
Zondag's wil ik weer gaan rijden. Na enkele kilometers op de autobaan gaf de motor er spontaan de brui aan.

Motorzaak gebeld. Zijn hem direct komen ophalen. Heb vervolgens een andere motorfiets bij hen gekocht.
 
Ik denk dat het iets electrisch is. Heb je nog licht in je koplamp? Knipperen je knippers normaal? Heb je nog soldaatjes in je accu?
Indien één van de vragen met nee kan worden beantwoord, zou ik aannemen dat je accu niet wordt bijgeladen en dat je je accu leeggereden hebt.

Dan rest je het nameten van je dynamo, gelijkrichter, spanningsverdeler en accu.
 
Het laatse geluid voor dat de motor er definitief mee ophield was wel anders dan normaal. Alsof er een bougie stuk was, ik heb de bougies gecheckt maar deze zien er goed uit. Zou een versleten of defecte ontsteking dit geluid ook geven.

De koppelingkabel lijkt niet gebroken want als ik hem volg tot aan het motorblok en ik knijp de koppeling in zie ik de kabel daar heen en weer gaan.

Verlichting, knipperlichten en toeter doen het goed. De startmotor klinkt ook goed.
 
Da klinkt hetzelfde as willen starten met uitgeklapte poot en versnelling ingeschakeld en koppeling los: startbeveiliging.
Niet kunnen duwen bij ingetrokken koppeling = koppelingshendel is ingetrokken, maar de koppeling zelf niet: gebroken kabel? kijk naar het beentje aan de motor waar je koppelingskabel aanzit, beweegt die? zoja voldoende? zonee: dan kun je da bijregelen / aanspannen (ook nie teveel anders slipt em). beweegt die wel ver genoeg, dan kan er iets in je versnellingsbak kapot zijn > garagist!

Kunje starten met je jiffy ingetrokken en in neutraal stand?
startonderbreking: acht mogelijkheden:

jiffy versnelling koppelinghendel> starten mogelijk?
UIT NEUTRAAL LOS > JA
UIT JA LOS > NEE
UIT NEUTRAAL INgetrokken > JA
UIT JA IN > NEE (JA bij sommige)
IN NEUTRAAL LOS > JA
IN JA LOS > NEE
IN NEUTRAAL IN > JA
IN JA IN > JA

meschien heb je een startprobleem omdat een van de bovenstaande NEE's van toepassing zijn as je probeert te starten? of mescvhien is een van de drie sensoren kapot? ... Probeer ze es alle acht uit dan zie je wel welke werkt en welke niet
 
Terug
Bovenaan Onderaan