Start problemen

ybofire

Rookie
28 apr 2004
3
0
Kapellen Belgie
Hi,
Ben in het bezit van een yamaha xj650 van '81.
Hij wil niet meer starten,heb de start motor gedemonteerd en los aan een accu gehangen hij marcheerde,heb dan de relais uitgetest die gaf ook stroom door,dan aan het kontakt van de startmotor zelf getest ook stroom,bij het indrukken van de startknop hoor ik de relais klikken,maar de start motor draait niet rond,wie kan mij helpen,weet het nu niet meer,motor zit ook niet vast.
groeten
ivo
 
Als ik het goed begrijp gaat je startmotor niet rond
ik denk dat je startrelais verbrande kontakten heeft. Je kan dit testen door de schakelkontakten (waar de dikke kabels anzitten) kort te sluiten met een dikke schroevendraaier. Als de startmotor dan nog niet draaid is er iets anders aan de hand.
 
Ik heb dat bij een oude motor ook ooit gehad, een tikkend relais. Toen bleek dat de accu te weinig spanning leverde. Het kan best dat ie onbelast wel gewoon ronddraaid, maar dat ie belast net te veel vraagt van de slechte accu. Dus probeer eens een andere accu. Van een auto bv.
 
Heb je niet gewoon een slechte accu?
Het feit dat je startmotor onbelast ronddraait wil niet zeggen dat de accu genoeg stroom levert als je startmotor belast wordt.
Onbelast trekt hij maar een paar ampere stroom, als hij je blok mee rond moet gooien wel een aanloopstroom van 60/70 ampere afhankelijk van je soort blok.
 
Als ik het goed begrijp gaat je startrelais op en neer zodra je hem aanzet.
Ik ga ervanuit dat je accu goed is. Als je startmotor dit vertoont is je vasthoudspoel defect. Je starrelais heeft 2 spoelen. 1 om het startrondsel in positie te brengen en een 2e om hem in positie te houden. Zodra het rondsel in positie is gebracht schakeld spoel 1 uit en spoel 2 neemt het over (houd hem vast). Als spoel 2 defect is springt het rondsel terug. Dit herhaald hij veelvuldig achter elkaar. tik tik tik


Dit komt wel eens voor bij auto's. Misschien ook bij motorfietsen, maar check eerst je accu zoals al eerder vemeld.
 
Als ik het goed begrijp gaat je startrelais op en neer zodra je hem aanzet.
Ik ga ervanuit dat je accu goed is. Als je startmotor dit vertoont is je vasthoudspoel defect. Je starrelais heeft 2 spoelen. 1 om het startrondsel in positie te brengen en een 2e om hem in positie te houden. Zodra het rondsel in positie is gebracht schakeld spoel 1 uit en spoel 2 neemt het over (houd hem vast). Als spoel 2 defect is springt het rondsel terug. Dit herhaald hij veelvuldig achter elkaar. tik tik tik


Dit komt wel eens voor bij auto's. Misschien ook bij motorfietsen, maar check eerst je accu zoals al eerder vemeld.

:? :? :?
 
Hi,
Ben in het bezit van een yamaha xj650 van '81.
Hij wil niet meer starten,heb de start motor gedemonteerd en los aan een accu gehangen hij marcheerde,heb dan de relais uitgetest die gaf ook stroom door,dan aan het kontakt van de startmotor zelf getest ook stroom,bij het indrukken van de startknop hoor ik de relais klikken,maar de start motor draait niet rond,wie kan mij helpen,weet het nu niet meer,motor zit ook niet vast.
groeten
ivo

Hallo,

Ben je achter je startprobleem??
Heb een vergelijkbaar probleem gehad zat bij mij in de draaiknop aan het rechterhandvat, de veertjes in dit contact waren door geroest. Heb deze vervangen en het probleem was verholpen.
Zijcovers al gevonden, mail alle motorslopen af of ze deze hebben.(heeft voor mij gewerkt).
Succes
Ron35
 
Terug
Bovenaan Onderaan