Start relais probleem RSV Mille

Roffelaar

Die hard MF'er
27 apr 2015
253
87
Dronten
Hey techneuten,

Als ik op de startknop van mijn Aprilia RSV Mille druk, dan hoor je alleen het relais van de brandstofpomp klikken en hoor je de brandstofpomp janken. Het startrelais doet niks. Ik heb daarom een nieuw startrelais gekocht en daarmee draaide de motor wel een hele 3 omwentelingen om, totdat dit relais ook sneuvelde. Althans ik denk dat hij kapot is. Daarna klikte het relais wederom niet meer.

Nu heb ik het een en ander gemeten aan het relais en aan het startsysteem.
Accu geeft 12,6V
Aansturing van relais geeft bij indrukken van de startknop: 11,3V
Weerstand op relais (waar aansturing op aangesloten zit) is 2,4 ohm

Iemand enig idee of een voltage verlaging van 1,3V normaal is richting het relais? Neem aan dat het relais pas aan slaat bij een voltage boven 12V of ligt die drempel lager?

Ik hoor graag van jullie!

Roffelaar
 
Hier is wat anders aan de hand. Die spanningsval van 12,6 naar 11,3 V bij alleen het indrukken van de startknop is niet normaal. De startmotor draait niet dus er ergens anders een grootverbruiker die die spanningsval veroorzaakt.
Meet eens de spanning op de accu bij:
- contact uit
- contact aan (gaat dan je verlichting branden?)
- contact aan en drukken op de startknop.
 
Hier is wat anders aan de hand. Die spanningsval van 12,6 naar 11,3 V bij alleen het indrukken van de startknop is niet normaal. De startmotor draait niet dus er ergens anders een grootverbruiker die die spanningsval veroorzaakt.
Meet eens de spanning op de accu bij:
- contact uit
- contact aan (gaat dan je verlichting branden?)
- contact aan en drukken op de startknop.
Ik had het te snel gelezen, dit lijkt meer op een accu die zijn beste tijd gehad heeft naar mijn mening.
 
Bedankt voor de reacties mensen :)

Ik heb zojuist het volgende gedaan:
- Oude startrelais op de motor gezet en proberen te starten, nu hoor ik het relais wel klikken alleen gaat de startmotor niet rond.
- Accu van mijn andere Mille R afgehaald (ja heb twee Mille's) waarvan ik weet dat deze wel goed is en proberen te starten. Ook hierbij klikt het relais alleen maar.
- Vervolgens het ''nieuwe'' kapotte relais erop gezet en deze klikt nog steeds niet (dus wel degelijk kapot)
- Daarna het startrelais van mijn Mille R afgehaald en deze op de motor gezet in combinatie met de frisse accu van de Mille R. Motor proberen te starten (met lichten en alle verbruikers uit) en toen draaide de motor twee omwentelingen heel langzaam rond. Ik was bang dat ik het relais van mijn Mille R ook aan puin zou helpen, dus ben toen gestopt.
- Net de startmotor los gehaald en het asje even rondgedraaid. Voelt goed aan.

Dus het volgende is nu waar ik tegenaan loop. Het blok draait heel langzaam rond met een frisse en goed opgeladen accu en een nieuw startrelais.

Kan er alleen bij zeggen dat ik ook de startkoppeling aan dat ding heb vervangen in de tijd dat ik aan het wachten was op mijn nieuwe startrelais. Dit heb ik wel vaker aan een Mille gedaan en dat is altijd goed gegaan. Is natuurlijk geen voorbode dat het nu wel goed is gegaan, alleen je hoort duidelijk dat het blok rond gaat, dus de startkoppeling doet z'n werk wel en ook tijdens deze reparatie heb ik het blok op het vliegwiel met een ratel een aantal omwentelingen laten maken en toen voelde het gewoon gezond aan.

Toch maar het blok weer open maken en kijken of ik iets fout heb gemonteerd of weet iemand iets anders simpelers waar ik eerst nog even naar kan kijken?
 
Zit geen vloeistof in de cilinders. Probeerde het blok op de startmotor rond te draaien met de bougies eruit en dit ging een stuk beter, alleen draait hij nog steeds te langzaam voor wat hij hoort te doen met de bougies erin.

Denk toch iets in de trant van een gecorrodeerde of verrotte massa of pluskabel of dat er intern in het blok iets niet helemaal klopt. Maar voor zover ik het voelde, vond ik het blok heel gezond rondgaan toen ik handmatig het blok ronddraaide bij het vliegwiel met een ratel.

En ik heb net ook een andere startmotor erop gezet, maar dat gaf ook geen verschil.
 
Kijk eens of de startmotor goed draait als je de 2 dikke aansluitingen van het startrelais met elkaar verbind met een dikke schroevendraaier en meet op dat moment de accuspanning.
 
Kijk eens of de startmotor goed draait als je de 2 dikke aansluitingen van het startrelais met elkaar verbind met een dikke schroevendraaier en meet op dat moment de accuspanning.
Is je massa goed? Anders even een directe naar de startmotor vanaf de accu.
Inderdaad, even de bedrading en massa aansluitingen goed controleren.
Heb een kabel direct vanaf de minpool van de accu op de startmotor aangesloten. Hij draaide eerst weer langzaam rond, daarna draaide hij wel snel rond en sloeg de motor ineens aan. Maar na 2 seconden draaien zette ik hem uit uit een soort reflex, omdat het blok wat tikte en ratelde (waarschijnlijk gewoon omdat de oliedruk nog moest opbouwen etc) En nu start hij weer zo langzaam enz.

Morgen weer een dag :P Bedankt voor jullie hulp mannen, zeer gewaardeerd!!! :)
 
Vandaag weer aan de slag geweest met de motor, maar hij blijft langzaam ronddraaien. Startkabels eraan met een auto accu gaf geen verandering. Extra pluspool getrokken en extra massakabel aangelegd, ook geen resultaat.

Kijk eens of de startmotor goed draait als je de 2 dikke aansluitingen van het startrelais met elkaar verbind met een dikke schroevendraaier en meet op dat moment de accuspanning.
Ik heb het relais kortgesloten zoals je zei, maar dan draait de startmotor nog steeds niet snel rond. Voltage van de accu tijdens het kortsluiten van het relais is 6,5V en mijn punttang wordt vastgesoldeerd aan het relais :P

Ik ben nog met een speciaal cameraatje in beide cilinders geweest om te kijken voor schade aan de cilinderwand. Geen schade gezien en ook geen sporen op de zuigers.
Begin toch een soort van conclusie te trekken dat het motorblok toch niet zo fris is als ik in eerste instantie dacht. Kan alleen de deksel van het vliegwiel nog een keer loshalen om te kijken of alles wel correct gemonteerd zit. Klusje voor een andere dag
 
6,5 volt is erg laag. Of je accu is slecht ( en door de startkabels blijft er ook minder spanning over), of de starmotor trekt teveel stroom doordat hij stuk is of omdat de motor te zwaar rond gaat.
 
6,5 volt is erg laag. Of je accu is slecht ( en door de startkabels blijft er ook minder spanning over), of de starmotor trekt teveel stroom doordat hij stuk is of omdat de motor te zwaar rond gaat.
Ligt dan aan het motorblok. Als ik de startmotor andersom monteer, dus met asje in vrije lucht, dan draait hij rond rond zoals je zou verwachten.

Accu is nieuw en heeft de hele nacht aan de druppellader gehangen.
 
Dat lijkt me genoeg. Blijven alleen nog de startmotor en de motor zelf over. kan je hem wel aanduwen?
Ik heb er een startmotor opgezet van m'n vorige Mille, waarvan ik weet dat die gewoon goed is. Aanduwen is mij nog nooit gelukt met een Mille. Wellicht zijn er ervaringsdeskundigen hier die het wel kunnen. Alleen als ik een Mille in z'n 1e t/m 3e versnelling probeer aan te duwen, dan slipt mn achterwiel en gaat de motor niet rond :P
 
Terug
Bovenaan Onderaan