Start relais switch vervangen nadat zekering is doorgebrand.

ey-dzeej

MF veteraan
12 mrt 2015
6.215
2.741
Rotterdam
Even kleine samenvatting. Op de snelweg viel mijn motor uit (honda cb1100SF X-11). Door rijkswaterstaat van de weg gehaald en anwb gebeld. Anwb heeft geconstateerd dat er ergens tussen een hoofdzekering en de gewone zekeringen geen stroom bevindt. met een bypass heeft de anwb weer levend gekregen en heb ik naar huis kunnen rijden.

Nu blijkt dat ik nog een tweede hoofdzekering heb van 30A.

Deze blijkt doorgebrand te zijn. en zit nu goed vast in de start relais switch.

Collage_20200816_112545.jpg


Nu had ik een doos met reserve onderdelen van de x-11. daar blijkt nog een andere relais tussen te zitten die ik kan gebruiken.

Maar zijn er nog andere dingen waar ik nog op moet letten, aangezien een 30A zekering niet zomaar doorbrand.

schema's motor
Z40ux0t.jpg


UeUz9LM.jpg




Het zou natuurlijk zomaar kunnen zijn dat ie weer doorbrand. ik heb nog wel een paar extra 30A zekeringen liggen, dus kan wel trail en error proberen, maar misschien heet iemand anders daar nog een kijk op.

Ook nog rook gezien achter het glas van de toerenteller, maar dat blijken van 2 kapotte lampjes te komen die ook zijn doorgebrand toen alle lampjes begonnen te flikkeren en de motor raar begon te doen.
 
Laatst bewerkt:
Wat gebeurde er precies? Je hebt het over knipperende lampjes... Wat merkte je nog meer?

Overigens, de 4e wet van Kirchhof zegt dat waar de rook is, de stroom het grootst is. Kapotte lampjes roken over het algemeen niet, die branden stilletjes door.
 
Wat gebeurde er precies? Je hebt het over knipperende lampjes... Wat merkte je nog meer?

Overigens, de 4e wet van Kirchhof zegt dat waar de rook is, de stroom het grootst is. Kapotte lampjes roken over het algemeen niet, die branden stilletjes door.

alle lampjes begonnen te knipperen op mijn dashboard en en niet veel later kleine beetje rook achter het glas van mijn toerenteller.
Op een gegeven moment viel het dashboard uit, maar kon wel doorrijden, hier en daar nog een bokking van de motor, totdat de motor helemaal uitviel. Zonder bijpass is er geen leven in de motor. Met de bypass heb ik zonder problemen naar huis kunnen rijden.

Vandaag gekeken en er waren wat lampjes doorgebrand, ik kan wel aannemen dat daar de rook vandaan zou zijn gekomen, verder geen bijzonderheden in het dashboard unit gezien dat duidt op doorbrandingen.

Een poot van de zekering in de relais is vast gesmolten. Die krijg ik er niet meer uit.

Accu Voltage gemeten misschien ?

na 2 weken stilstand 12,5 V in rust. Ik heb blijkbaar wel die startrelais nodig om te starten 8)7

Nou net gestart. 2e hands eerst nog geplaatst. die houdt het nu wel. ik kan weer op de normale manier starten, maar accu nu met draaiende motor gemeten:

13.7 stationair, maar als ik aan het gas ga spelen haal ik 17,8 V.. dat gaat niet goed volgens mij.
 
Let op wat @Super Blackbird hier zegt

Heel veel Honda's hebben problemen met spanningsregelaars die pas de geest geven als ze goed warm worden.
Laadstroom is prima totdat ze heet worden, daarna klappen ze in.
Ik geef mijn klanten dan ook een kleine goedkope Voltmeter mee die we aansluiten op de accu. Dan gaan ze een uurtje rijden, en kijken steeds op de Voltmeter (met ducttape op de tank geplakt). En dan weet je zeker hoe het er voor staat.
Ik geef je meer dan 80% kans dat het de spanningsregelaar is.
Tip: koop geen originele Honda-versie. Buiten dat ze extreem duur zijn is het ook geen moderne techniek. Een MOS-FET regelaar koop je al voor ca. 125 Euro. Zelf plaatsen is simpel, ze zijn stekkerklaar.
 
17.8v is veel te hoog, dan mag je net als mij, de spanningsregelaar vervangen ;-)


hmm alweer. zou ik deze niet ergens anders moeten plaatsen. een kleine 20.000 kilometer geleden ook al vervangen. Dat was in september 2018.

nou dan ga ik daarvoor. :t

Toevallig een doos met allemaal reserve onderdelen (x-11) overgekocht van een mede forum lid. Laat daar nou toevallig een start relais switch tussen zitten en een spanningsregelaar. Dan kan ik weer 20.000 km rijden.. die kan ik in ieder geval dan voorlopig plaatsen, totdat de nieuwe binnen is. :t
 
@Rob RD Je quote @Super Blackbird en die geeft aan dat het een hitteprobleem is
"Heel veel Honda's hebben problemen met spanningsregelaars die pas de geest geven als ze goed warm worden.
Laadstroom is prima totdat ze heet worden, daarna klappen ze in ".

Zelf een VFR gehad en die regelaar preventief van exta koeling voorzien, geen problemen mee gehad.


Edit: tekst ff verduidelijkt
 
Laatst bewerkt:
Jaja. Dat klopt. Ik quote @Super Blackbird omdat hij een goede tip heeft als je een nieuwe regelaar moet kopen, TS geeft aan dat hij nog een originele heeft waarvsn jij zegt dat die beter gemod kan worden. Ik begrijp dan niet wat jij leest... voor die mod kan hij van mij alleen die delen gratis krijgen... Nou staar het er 2 keer, en 2 keer hetzelfde...
 
De huidige positie van de spanningsregelaar is niet handig gekozen. bijna geen rijwind ertegenaan. Dan vind ik het ook niet zo gek dat ie het niet zo lang uithoudt.
er zal ook geen plek zijn voor een een heatsink en 12v propellor.. er gaat ook nog eens een stang strak langs de regelaar van mijn topkofferhouder, maar toch bedankt voor het aanbod :t

AJy5euV.jpg


Dus ik denk dat ik voor de nieuwe verbeterde spanningsregelaar ga (@Super Blackbird ). dus nu even die gaan zoeken voor mijn motor.

Ondertussen wel die andere erop gezet, zodat ik de rest van de motor kan checken. accu blijft nu met gasgeven netjes stabiel onder de 14 V.

knipperrelais heeft ook de geest gegeven. Gelukkig had ik al een relais voor led knipperlichten gekocht, die ik een keer zou gaan plaatsen, wanneer ik het kontje er weer eraf zou halen. Die maar gemonteerd, en ze doen het weer. *O*

Motor heeft het behoorlijk opdonder gekregen.
Er was ook nog een 10A zekering doorgebrand. die van de verlichting voor e.d. , dus ik zal voornamelijk dat gedeelte goed moeten nalopen.
Todo list:

-Toerenteller doet het ook nog niet. sensor stuk of toch de dashboard die het toch niet gehouden heeft.
-Dimlicht doet het ook nog niet, grootlicht wel. en ik moet ook nog het stadslicht vervangen (kleine lamp).
-Dashboard nog een keer nalopen. lichtjes vervangen.
-Motordashcam checken of die nog naar behoren werkt.
-Handvatverwarming ook maar even een keer checken.


En nu kom ik op internet 2 verschillende spanningsregelaars tegen van mosfet.


waarbij 1 van de connectoren (plug & play)niet klopt met wat ik hier in handen heb, maar dat zou kunnen worden opgelost door de connectoren over te plaatsen.

of deze:


maar hier mis ik het draad gedeelte voor plug & play

of moet ik meer voor deze gaan:


natuurlijk een standaard afbeelding, maar is de vraag of de connectoren hetzelfde zijn.

Wellicht dat @Super Blackbird mij daar raad in kan geven? :o:9:$
 
Ummm, een 30A zekering vliegt er normaal toch niet uit van een veel te hoge spanning? Ik zou zeggen dat er ergens kortsluiting is (geweest) en dat dat misschien wel de spanningsregelaar heeft gefrituurd?
 
Carmo gebeld. Er is er nu eentje onderweg met de juiste connectoren.

Verder nieuwe stadslamp en dimlicht erin.. Nu doen die het ook weer. 8-)
Lampje van het handvatverwarming gaat ook aan. Latere check of die ook nog warm wordt.

Nu nog code zoeken van de wifi van de cameratjes. Code vergeten maar wifi wel beschikbaar.

Toerenteller geopend.. Uhm ja
Er is wat verbrand ja

IMG_20200817_180323.jpg


IMG_20200817_180445.jpg


15976808667343528861503846792196.jpg
 
Kut...Ga er maar vanuit dat er meer stuk is in de toerenteller. Wat theorie: Als een apparaat, dus jouw toerenteller, voorgeschakeld is met een weerstandje, waar dit op lijkt, staat over het weerstandje zeg maar 2 volt, stroom is 0,5 ampere dus weerstandje dissipeert 1 wattje, krijgt je toerenteller 17 volt zal dit 1,5 watt worden, en daar brandt die weerstand niet van door. Gaat je toerenteller stuk en kortsluiting maken krijgt die weerstand ineens 24 watt te consumeren en dat trekken ze niet... probeer het niet et begrijpen...
 
Kut...Ga er maar vanuit dat er meer stuk is in de toerenteller. Wat theorie: Als een apparaat, dus jouw toerenteller, voorgeschakeld is met een weerstandje, waar dit op lijkt, staat over het weerstandje zeg maar 2 volt, stroom is 0,5 ampere dus weerstandje dissipeert 1 wattje, krijgt je toerenteller 17 volt zal dit 1,5 watt worden, en daar brandt die weerstand niet van door. Gaat je toerenteller stuk en kortsluiting maken krijgt die weerstand ineens 24 watt te consumeren en dat trekken ze niet... probeer het niet et begrijpen...
Ik ben iets positiever. Naast dat weerstandje zie ik zd1, een zenerdiode! Omdat het een dikke weerstand is (1W of meer) is de kans heel groot dat die weerstand de overtollige spanning moet opeten, en dat is duidelijk mislukt. Met een beetje geluk heeft die dus de klap opgevangen!
 
Terug
Bovenaan Onderaan