Start relais switch vervangen nadat zekering is doorgebrand.

ey-dzeej

MF veteraan
12 mrt 2015
6.215
2.741
Rotterdam
Even kleine samenvatting. Op de snelweg viel mijn motor uit (honda cb1100SF X-11). Door rijkswaterstaat van de weg gehaald en anwb gebeld. Anwb heeft geconstateerd dat er ergens tussen een hoofdzekering en de gewone zekeringen geen stroom bevindt. met een bypass heeft de anwb weer levend gekregen en heb ik naar huis kunnen rijden.

Nu blijkt dat ik nog een tweede hoofdzekering heb van 30A.

Deze blijkt doorgebrand te zijn. en zit nu goed vast in de start relais switch.

Collage_20200816_112545.jpg


Nu had ik een doos met reserve onderdelen van de x-11. daar blijkt nog een andere relais tussen te zitten die ik kan gebruiken.

Maar zijn er nog andere dingen waar ik nog op moet letten, aangezien een 30A zekering niet zomaar doorbrand.

schema's motor
Z40ux0t.jpg


UeUz9LM.jpg




Het zou natuurlijk zomaar kunnen zijn dat ie weer doorbrand. ik heb nog wel een paar extra 30A zekeringen liggen, dus kan wel trail en error proberen, maar misschien heet iemand anders daar nog een kijk op.

Ook nog rook gezien achter het glas van de toerenteller, maar dat blijken van 2 kapotte lampjes te komen die ook zijn doorgebrand toen alle lampjes begonnen te flikkeren en de motor raar begon te doen.
 
Laatst bewerkt:
Weerstand + diode. Diode gaf geen waardes aan, dus die had ik ook maar besteld. De bestelde diode gaven wel waardes aan dus moest de diode ook de geest gegeven hebben. Ff een uurtje prutsen met veelste grote gereedschap, maar het is gelukt :+
 
Zo, na twee dagen woon-werk verkeer weer te hebben gereden, rijd ik weer wat ontspannender op de motor. Geen gekke dingen meer op de motor en alles doet het zoals het hoort te doen. Al blijf ik nog wel af en toen nerveus naar mijn dashboard kijken of alles goed gaat. 8)7Het zal wel met de tijd slijten. :+

Bedankt iedereen voor de input. :t

Totale kostenplaatje:
Nieuwe spanningsregelaar a 150 euro
2de hands start relais switch. ( uit de reserve onderdelen doos)
Voorlamp 1x (had nog een reserve liggen)
Kleine stadslicht in koplamp unit.
Achterlampen 2x (stadslicht kapot, remlicht deed het gelukkig nog wel)
5x dashboadlampjes totaal 4 euro (4 van de 5 kapot, allemaal maar vervangen)
ledknipperlicht relais nieuw a 10 euro (had ik al liggen)
weerstandje en diode voor toerenteller a 1 euro totaal
mini weerstand a 10 ampere ( van de awnb gekregen)
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan