Start relais switch vervangen nadat zekering is doorgebrand.

ey-dzeej

MF veteraan
12 mrt 2015
6.215
2.741
Rotterdam
Even kleine samenvatting. Op de snelweg viel mijn motor uit (honda cb1100SF X-11). Door rijkswaterstaat van de weg gehaald en anwb gebeld. Anwb heeft geconstateerd dat er ergens tussen een hoofdzekering en de gewone zekeringen geen stroom bevindt. met een bypass heeft de anwb weer levend gekregen en heb ik naar huis kunnen rijden.

Nu blijkt dat ik nog een tweede hoofdzekering heb van 30A.

Deze blijkt doorgebrand te zijn. en zit nu goed vast in de start relais switch.

Collage_20200816_112545.jpg


Nu had ik een doos met reserve onderdelen van de x-11. daar blijkt nog een andere relais tussen te zitten die ik kan gebruiken.

Maar zijn er nog andere dingen waar ik nog op moet letten, aangezien een 30A zekering niet zomaar doorbrand.

schema's motor
Z40ux0t.jpg


UeUz9LM.jpg




Het zou natuurlijk zomaar kunnen zijn dat ie weer doorbrand. ik heb nog wel een paar extra 30A zekeringen liggen, dus kan wel trail en error proberen, maar misschien heet iemand anders daar nog een kijk op.

Ook nog rook gezien achter het glas van de toerenteller, maar dat blijken van 2 kapotte lampjes te komen die ook zijn doorgebrand toen alle lampjes begonnen te flikkeren en de motor raar begon te doen.
 
Laatst bewerkt:
Je kan ook best gelijk hebben, dat hoop ik. Dan alleen nog even vinden wat de eigenlijke waarde van dat weerstandje was. Ik heb het idee dat de spanningsregeling in de toerenteller gedaan wordt door die zener en de weerstand, dat zou kunnen betekenen dat die zener de geest heft gegeven en daarmee de weerstand meeneeemt. Dan is verder alles heel :t

Hey, maar het blijven toch assumpties.

@ey-dzeej zet je er een andere toerenverteller op of eerst kijken wat je kan repareren?
 
15976846676336796284708214727664.jpg


15976848691842512689557737658219.jpg


Mijn eerste gedachte is toch wel repareren. De rest oogt goed. Weerstand vervangen en gaan.. Tenminste dat hoop ik dan dat dat gebeurt. Dat iets goed oogt, wil natuurlijk niet zeggen dat het ook goed is. Het is te proberen waard.

Kunnen zulke componenten niet doorgemeten worden?

Ik zal dan toch eerst een R1 weerstand moeten vinden. Dan zal ik zo'n Electronic specialist moeten vinden in de buurt. Gewoon laten doen vind ik ook prima.
 
Weerstand R1 = 30 Ohm

Printje wordt in een shitload van meters gebruikt, ook snelheidsmeters... Daar zijn die Jumpers voor
Hebben we die weerstand pas voorbij zien komen van een kawa?

 
Die J11 zijn die pootjes van dat zwarte balkje..
Kan je dat weer uit gaan leggen...

een J is altijd een jumper, daarmee stel je in dit geval het meetbereik in omdat het een universeel ding is...
Je ziet van links naar rechts J7, J9, J8, J1, J2, J3, enz enz, dat heeft te maken met die kale eilandjes. Over sommige van die dubbele eilandjes zit een SMD weerstand van 0 Ohm, dus een Jumper, getuige de 000 die er opstaat... Vergeet die J-dingen
 
Bestel 3 van die weerstandjes, bij Conrad ofzo. Bij stuut en bruin kan je ze zo ophalen.

Gok erop dat die zener nog heel is, als die stuk is fikt de weerstand er weer uit, daarom 3, alleen moet je dan bij het tweede experiment ook de zener vervangen
 
Hoezo is bij die multimeter de diodestand en de 2K hetzelfde dingetje :? Geen idee hoe je dat instelt, maar als je even die diode doormeet op de diodestand, de pennen omdraait en nogmaals doormeet en beide waarden post is redelijk in te schatten of dat ding heel is.
 
Hoe komt het eigenlijk dat een topmerk zoals Honda (en andere merken net zo goed), zijn elektrische expertise voor motoren thuis laat en in plaats daarvan kwaliteit levert die we alleen kennen van Franse autofabrikanten?

Is het nu echt zoveel lastiger om een spanningsregelaar te maken die:

1) een jaar of 30 zijn werk doet
2) de voeding kortsluit zodra hij boven de 16V oid komt (dikke zener die een zekering laat trippen)

?

Of gaan de motoren veel te lang mee? Hadden ze net als een auto na 10-12 jaar gewoon moeten worden gerecycled?
 
Dat tweede, we zijn er te zuinig op. Je ziet ook dat op enig moment de "ondersteuning voor een model stopt".

En voor het toerentellertje is het niet hun probleem als de boel oprookt. Met bijna even simpele electronica als er nu in zit kan zo'n toerenteller makkelijk 36 volt aan.

Doe er een "warning" bij dat de max 14,5 volt is en je bent ingedekt
 
Dat tweede, we zijn er te zuinig op. Je ziet ook dat op enig moment de "ondersteuning voor een model stopt".

En voor het toerentellertje is het niet hun probleem als de boel oprookt. Met bijna even simpele electronica als er nu in zit kan zo'n toerenteller makkelijk 36 volt aan.

Doe er een "warning" bij dat de max 14,5 volt is en je bent ingedekt
Had een tijdje terug mijn 10 jaar oude droger op slag dood.

Print eruit getrokken en 1 klein componentje doorgepiept gevonden.

Ik vermoed dat zeker de helft van de mensen zo'n apparaat meteen naar de stort brengt. = handel voor de witgoedbazen.

Voor 2 euro en een uurtje rommelen draait ie weer als nieuw.
 
Jah, ik heb het nu met de wasmachine, element kapot... koop maar een nieuwe...

Mijn bus B| Potdomme géén 2 jaar oud: Inleveren, je krijgt een nieuwe...
 
Terug
Bovenaan Onderaan