Start slecht/niet koud -batterij?

JantjeBravo

MF'er
21 mrt 2012
210
0
Hallo

Vorig weekend de batterij aan de oplader gehangen. Daarna starte hij goed, niet uitstekend maar deed het toch. Daarna een rit van 30 km gereden. Heeft toen 3 uren stilgestaan.

Na die 3 uren ging het starten al iets minder vlot dan voordien. Maar hij deed het weer. Eens gestart loopt hij goed. Dus nog eens 80 km erbij op de teller.

Nu zijn we een week later, gisteren wilde hij niet starten (geen ontsteking vermoed ik). Geen geplof en benzinegeur. accu losgemaakt en binnen 3uur aan de oplader gehangen. Hij gaf aan dat batterij voor 80% opgeladen was. Dus de batterij terug gestoken. Toen plofte de motor direct en bleef draaien als ik de startknop los liet. Echter na 30 seconde viel hij weer uit. Nogmaals geprobeerd met chocke open. Steeg wel wat in toeren. Reageerde niet op gas en viel ook weer weg na een aantal seconden. Daarna weer niets meer.... Starte wel, maakte ontsteking en bleef half draaien zolang ik de startknop ingedrukt hield. Bij het stoppen van de startmotor, stopte de motor ook onmiddelijk.


Nu, alles lijkt erop dat de accu van invloed is. Wat ik echter niet begrijp is dat hij bij een geladen accu, wel loopt maar stilvalt. Hij loopt moeilijk en laag en valt uit hij het minste gas. Eenmaal de motor draait is de accu toch niet meer van invloed? Of zou dit toch allemaal aan de accu liggen?

Nieuwe accu gekocht. Maar de motor staat hier in de stad, de nieuwe accu moet nog 12 uren laden. Dus hoop met deze accu nu, geladen, thuis te graken.

Ook wanneer de accu aan de oplader hangt, dan geeft de oplader na enkele uren aan dat de batterij opgeladen is. Wanneer ik de batterij loskoppel voor enkele seconde en terug aankoppel, begint de oplader weer te laden voor +- 1 uur voor aleer de batterij vol is.

Eenmaal even gereden te hebben. Start de motor direct, komt direct naar stationair en blijft draaien. Enkel na een stilstand van enkele uren of langer beginnen de problemen zich voor te doen. Van slecht starten na 2-3 uren stilstand, tot helemaal niet starten na enkel dagen.
 
Laatst bewerkt:
de meter op het dashboard geeft iets over de 12V aan. Zakt maar weinig na enkel startbeurten. Wanneer ik de accu aan de oplader hang, dan blijkt die enkele uren nodig te hebben om volledig bijgeladen zijn. Terwijl de meter op zich geen abnormaal lage waarden aangeeft.

Een platte batterij lijkt me vrij logisch. Maar na 30 km rijden met een volle batterij en dan 2 uren stilstaan blijkt die al bijna tot op het randje leeggelopen te zijn... Al de rest doet het verder goed, lichten etc.... Na de 3de startbeurt merk ik wel dat het dashboard 'reset', begint opeens met de opstartprocedure (testlichten). Terwijl ik niet aan het contact gekomen ben.

Dan geeft hij weer eens geen abnormaal voltage aan.
 
Laatst bewerkt:
Meet even de accu met een "normale" voltmeter.
Meet de accu na het rijden, na 3 uur stilstaan en meet als je de motor start wat er dan gebeurt. Hoe oud is de accu? is het een "gewone" accu? kijk dan ook het vloeistof niveau na en vul evt bij met gedemineraliseerd water.
 
Gisteren gemerkt dat het opladen wat moeilijk verloopt. De oplader beweert dat de batterij vol is, ik trek de plug uit en steek die direct terug dan begint hij weer een uur te laden. Dit ondertussen al heel de dag gedaan. Nu duurt het na het uittrekken zo'n 10 min om hem weer vol te krijgen. Ligt dit bij de oplader of batterij?

Het is batterij met zuur idd, alle niveau's staan ok. heeft zo'n 2j stilgestaan, ik schat dat ze er 2-4 jr in zit. Nuja, nieuwe batterij ligt klaar om aan de oplader te gaan. Nu nog testen of die oplader naar behoren functioneert.
 
Gisteren gemerkt dat het opladen wat moeilijk verloopt. De oplader beweert dat de batterij vol is, ik trek de plug uit en steek die direct terug dan begint hij weer een uur te laden. Dit ondertussen al heel de dag gedaan. Nu duurt het na het uittrekken zo'n 10 min om hem weer vol te krijgen. Ligt dit bij de oplader of batterij?

Het is batterij met zuur idd, alle niveau's staan ok. heeft zo'n 2j stilgestaan, ik schat dat ze er 2-4 jr in zit. Nuja, nieuwe batterij ligt klaar om aan de oplader te gaan. Nu nog testen of die oplader naar behoren functioneert.

Zou toch ook eens kijken wat de motor bijlaad stationair en bij 3000 toeren.
Accu kan na deze leeftijd wel op zijn, zeker als hij tijd stil heeft gestaan.
 
batterij is blijkaar op. volledig opgeladen start hij wel. maar draait traag op amper 2 poten. wordt sync nog eens bezien. tijdens draaiende motor een voltage van net over de 14 V, dat zit wel goed. hopelijk mankeert de oplader voor het net niet.
 
Terug
Bovenaan Onderaan