start vraagje

grego_ras

MF'er
6 aug 2004
87
0
Hoi peeps,
Ik heb een srad 750 uit 1999 injectie en de motor wil niet starten. Motor draait wel rond. Heeft een tijdje(5mnd) stilgestaan. Kunnen jullie me hiermee helpen.
Iemand wat tips.
Als nog bedank.

grt,
Greg
 
Tja, het kunnen wel een aantal dingen zijn. Erg makkelijk: Zit er benzine in? Ik begrijp dat je startmotor het wel doet, toch? Klinkt die zoals een startmotor zou moeten klinken, of maakt die heel veel loze toeren? Doet de startmotor het niet -> Accu in orde? Als je probeert te starten, pakt hij wel een beetje, of blijft het echt helemaal uit?

Is 'ie verzopen? Is het luchtfilter vuil? Krijgt ie een vonk? En ga zo maar door...

Is hij met volle tank weggezet, of niet? Ik ken verhalen dat benzine na een aantal maanden dikke sludge gaat vormen, dus ik kan me zomaar voorstellen dat er een leiding verstopt zit. Even de search gebruiken zal al wat op moeten leveren denk ik...
 
Kans is groot dat de zaak verstopt zit dankzij die "geweldige" loodvrije benzine van tegenwoordig. Proberen brandstof systeem (injectoren) even te reinigen met speciaal reinigingsspul..(te krijgen bij je dealer).
Dat probleem doet zich vaker voor tegenwoordig als iets langer dan 3 maanden stilstaat.

succes
 
Hé, HPLaverda; hielp dat loodethyl van vroeger ook tegen vlokken/rubberen dan?
Geen flauw idee :P
Moet je een benzineexpert hebben maar dat gelode beter was is 100% zeker.

Gelode benzine gaf vrij weinig aanslag in de kanalen enz. Ik kon motoren vaak na jaren stilstand zo starten en na wat spoelen was alles schoon. Soms hier en daar een vel of zo en dat was het..Essobenzine gaf altijd een soort menieverf drap weet niet waarom andere merken niet.
Met de tegenwoordige benzine zit elk klein kanaal in carburateur of injector al na een paar maanden kompleet verstopt (heb dit al meegemaakt bij grasmaaiers, buitenboord motoren, scheepmotoren, auto's en motorfietsen) en rest nogal eens niets anders dan de ultrasoon reiniger. Als er nog iets van stroming is dan volstaat dat cleanup spul in hoge dosis.
 
Geen flauw idee :P
Moet je een benzineexpert hebben maar dat gelode beter was is 100% zeker.

Gelode benzine gaf vrij weinig aanslag in de kanalen enz. Ik kon motoren vaak na jaren stilstand zo starten en na wat spoelen was alles schoon. Soms hier en daar een vel of zo en dat was het..Essobenzine gaf altijd een soort menieverf drap weet niet waarom andere merken niet.
Met de tegenwoordige benzine zit elk klein kanaal in carburateur of injector al na een paar maanden kompleet verstopt (heb dit al meegemaakt bij grasmaaiers, buitenboord motoren, scheepmotoren, auto's en motorfietsen) en rest nogal eens niets anders dan de ultrasoon reiniger. Als er nog iets van stroming is dan volstaat dat cleanup spul in hoge dosis.
Soortgelijk verhaal hoorde ik enkele maanden geleden ook van een prof-monteur. De moderne benzine zou in vergelijking tot 'vroegâh' idd veel sneller verouderingsverschijnnselen hebben: krijgt dan andere geur, andere kleur (wordt geler/donkerder) en vooral 't vergommen, wat verstoppingen veroozaakt B| .
Hij heeft me zelfs de verschillen laten ruiken en zien :} .

[me]Xenon laat de motor ('s winters) minstens 1x/maand lekker warmdraaien en houdt de tank nokkie vol gevuld. Heeft misschien ook nadelen, maar werkt tot op heden v.w.b. dit soort probs...[/me]
 
In ieder geval de benzine in tweetakt gaf altijd al bij te lange stilstand verstoppingen, rubber-achtig; dat weet ik van brommertjes sinds 1959. Maar dat was altijd al ongelood en er werd trouwens steeds gewaarschuwd dat je vooral geen gelode benzine in een tweetakt moest gooien.
 
Terug
Bovenaan Onderaan