starten BMW K1100

fgmtech1

Die hard MF'er
1 mei 2013
920
253
valkenswaard
Ik heb op mijn BMW k1100 een achteruit gebouwd en aangesloten op het standaard startgedeelte alsvolgt:
de startknopkabel gaat naar een wisselschakelaar die de keuze maakt : motor starten of achteruitrijden
voor het achteruitrijden is een startmotor ingebouwd die door een startrelais bediend wordt (van jap motor)
de voeding voor het relais is afgetapt van de plus op het relais van de motorstartmotor
starten van de motor gaat nog steeds hetzelfde als voorheen, in vrijstand zonder koppeling en in versnelling met koppeling in
bij het wisselen naar achteruit MOET ik de koppeling in knijpen wil hij werken, doe ik dat niet dan zie ik aan de contr lampjes dat er wel stoom getrokken wordt maar gaat niet rond.
weet hier iemand iets meer van, niet dat straks in een keer iets smelt of verbrand omdat dat nu als massa? gebruikt wordt
 
Vraagje, het BMW startrelais heeft 2 dikke aansluitingen, ik verwacht dat je de aftakking voor jouw achteruitversnelling aangesloten hebt op de continue plus aansluiting die afkomstig is van de accu.
Dan zou ik verwachten dat je zonder koppeling de achteruitversnelling kunt bedienen.

Vraagje, gebruik je de oorspronkelijke accu op de oorspronkelijke plaats nog, of is de accu verplaatst?
 
Laatst bewerkt:
Zo'n bmw heeft een relais dat massa maakt via de startmotor. Dat is ervoor dat de lampen uitgaan als je start zodat alle energie voor de startmotor gebruikt kan worden.
Ik denk dat dit de lampjes zijn die uitgaan bij het starten.
Verder weet ik niet wat er verkeerd gaat bij jou. Misschien heeft het ook met dat relais te maken.
Als je toch al een aparte schakelaar hebt dan zou ik daar een drukknop van maken. Met een relais zodat die alleen werkt als hij in neutraal staat.
Nu heb je het normale startsysteem iets onbetrouwbaarder gemaakt door de extra schakelaar.
 
Vraagje, het BMW startrelais heeft 2 dikke aansluitingen, ik verwacht dat je de aftakking voor jouw achteruitversnelling aangesloten hebt op de continue plus aansluiting die afkomstig is van de accu.
Dan zou ik verwachten dat je zonder koppeling de achteruitversnelling kunt bedienen.

Vraagje, gebruik je de oorspronkelijke accu op de oorspronkelijke plaats nog, of is de accu verplaatst?
is op de continue plus aangesloten en verder zit er de standaard accu in
 
Zo'n bmw heeft een relais dat massa maakt via de startmotor. Dat is ervoor dat de lampen uitgaan als je start zodat alle energie voor de startmotor gebruikt kan worden.
Ik denk dat dit de lampjes zijn die uitgaan bij het starten.
Verder weet ik niet wat er verkeerd gaat bij jou. Misschien heeft het ook met dat relais te maken.
Als je toch al een aparte schakelaar hebt dan zou ik daar een drukknop van maken. Met een relais zodat die alleen werkt als hij in neutraal staat.
Nu heb je het normale startsysteem iets onbetrouwbaarder gemaakt door de extra schakelaar.
die opmerking van de lampen uitgaan zal ik eens controleren met de achteruitrij motor. kan wel eens ermee te maken hebben
er is bewust gekozen om via de start knop ook achteruit te rijden omdat dit het makkelijks voor mij te bedienen is. procedure is motor starten (dynamo laad dan al bij) en dan wisselen naar de achteruit. miz kan er zo niets fout aangezien ze nooit tegelijk kunnen werken
 
Heeft de start knop bij een k niet nog een functie? Bij de k100 is het volgens mij zo, als je motor al draait en je drukt op start, dan spuit ie extra in. Zo kun je ook mengsel checken.

Weet niet of k1100 dat ook heeft?
 
dat is nieuw voor mij, ik had weliswaar een k100 16v maar van extra inspuiten nooit iets gemerkt.
Hoe kun je dan je mengsel checken?
Ik heb een behoorlijke tijd met een gammele startmotor rond gereden en drukte daarom altijd even op de startknop voordat ik hem uit zette. Dan had ik iets meer vertrouwen dat hij ook weer rond ging met koude motor.
 
De K75 heeft dat ook, daarom kon je die dingen ook niet twee keer achter elkaar starten, dan verzoop hij.
 
Nooit starten, een paar minuten laten draaien om iets te meten of zo. De jetronic heeft dan gemeten dat de motor koud was en heeft het mengsel verrijkt. Als je dan weer wil starten geeft hij dat extra squirtje en verzuipt.
 
Laatst bewerkt:
Ik bij die van mijn vader kijken of ik hem verzopen krijg.
Ik zeg niet dat ik het niet geloof, maar ik vind het een vreemd verhaal.
 
Ik bij die van mijn vader kijken of ik hem verzopen krijg.
Ik zeg niet dat ik het niet geloof, maar ik vind het een vreemd verhaal.
Bij de k100 was het zo, dat als ie warm is en stationair draait, je de startknop indrukt veranderde het toerental iets. Zal het eens opzoeken, dacht op K forum.
Weet niet of de 1100 het ook heeft hoor, die zijn behoorlijk anders.
 
Ik heb het wel vaker gelezen als een mengsel verrijking bij lopende motor. Kom ook referenties tegen ernaar op andere fora zoals :




 
Terug
Bovenaan Onderaan