starten cr500 ?

Oemoemenoe

Banned user
5 apr 2006
8.200
7
cr500 uit 1984 gekocht met kapotte cdi-unit . heb de oude gerepareerd en de bougie vonkt dus . cilinder krijgt goed benzine maar het aantrappen wil maar niet lukken .
rara wat is de truck bij zo,n 2takkertje om hem te laten starten ?????
ik zou niet weten wat er mis kan zijn met deze motor.
alles werkt naar behoren , ook de kickstarter en de carb.
is vonk en benzine alleen niet genoeg om hem te starten ?
 
@el-perro,

Ben in t bezit van dezelfde brommer, cr500'84, in het begin had ik ook veel problemen met het starten ;( maar heb in de loop van de tijd wel geleerd hoe!!!
ik doe bij mij het volgende;

Zorg dat de benzinekraan open staat, shoke uit, motorfiets van de bok, linker been op mijn motorstand (hahahaha weeg 100kg en het is mij nog nooit zittend gelukt, ook niet als hij warm is, zoek ik op de baan een heuveldje op om hoog te kunnen staan), kickstarter naar beneden trappen tot je voelt dat ie helemaal bovenaan al compresie heeft, kwart gas.............en in een keer doortrappen tot het voetsteuntje :Y

Als ie niet start.... niet als een gekke proberen door te trappen, is slecht voor je bovenbenen ;) maar wederom je tijd nemen om de kickstarter (zuiger) in de goede positie krijgen.

PS deze modellen staan bekent om hun "zwakke ontsteking", geeft zwakke vonk.
Heb ook door schade en schande geleerd.
Toen ik hem net had heb ik de vorige eigenaar er bij gehaald, mij lukte het gewoon niet, hij is 170cm hoog, weegt 70 kilo en trapte hem in 2 kicks aan :} :}

Veel succes gr Rick
 
Ps vergeet ik nog te vermelden!
Een kwaal bij (ons) model is dat bij intens gebruik het tonnetje van de carb. te ver is ingesleten (gaat er lucht langs) met als gevolg dat je 'm niet (goed) aan de praat krijgt!!! B|

Wil het nu echt niet lukken check dit dan ff :Y
 
mijne start (gelukkig) met 2 vingers in mijn neus, maar nu schijnen de oude toch flink problemen te geven met starten

bij het kicken heb je een zware en een lichte kick, als je de zware krijgt trap je hem net 1 tikje erdoorheen, dan kick bovenin en hengsten maar
lange benen heeft wel een voordeel, maar wat ik doe als ik hem koud moet starten/na een paar weken is de motor met het stuur tegen de muur zetten en dan gaan staan op de linkerstep en kick en dan trappen, werkt koud erg goed

als ie warm is/een 20 minuten stil staat is zittend goed te doen

Aankicken CR500

(en ja... dat is bij de mac :+ )
 
Laatst bewerkt:
@el-perro,

Ben in t bezit van dezelfde brommer, cr500'84, in het begin had ik ook veel problemen met het starten ;( maar heb in de loop van de tijd wel geleerd hoe!!!
ik doe bij mij het volgende;

Zorg dat de benzinekraan open staat, shoke uit, motorfiets van de bok, linker been op mijn motorstand (hahahaha weeg 100kg en het is mij nog nooit zittend gelukt, ook niet als hij warm is, zoek ik op de baan een heuveldje op om hoog te kunnen staan), kickstarter naar beneden trappen tot je voelt dat ie helemaal bovenaan al compresie heeft, kwart gas.............en in een keer doortrappen tot het voetsteuntje :Y

Als ie niet start.... niet als een gekke proberen door te trappen, is slecht voor je bovenbenen ;) maar wederom je tijd nemen om de kickstarter (zuiger) in de goede positie krijgen.

PS deze modellen staan bekent om hun "zwakke ontsteking", geeft zwakke vonk.
Heb ook door schade en schande geleerd.
Toen ik hem net had heb ik de vorige eigenaar er bij gehaald, mij lukte het gewoon niet, hij is 170cm hoog, weegt 70 kilo en trapte hem in 2 kicks aan :} :}

Veel succes gr Rick
bedankt ik ga het morgen weer eens proberen .
ik vond het ook al een zwakke vonk die ik zag .
 
Ik start de mijne zittend koud meteen. Even plat houden, choke erop, goeie punt zoeken, rammen en hoppa lopen. Altijd in 1 keer. Maar ik heb dan wel lange benen dat scheelt wel ik hoef niet een sprongetje te maken en heb geen bokje nodig :9
 
@sjossa, het zal van model tot model wel verschillen, ben zelf 196 lang en weeg 100 kilo, hahaha niet de kleinste dus, maar als ik bij mijn fiets hem zittend wil starten moet ik zowat mijn been in mijn nek leggen, wellicht door de hoge stand van de kickster??? :? en is het bijna niet te doen om hem vanaf het hoogste punt te kicken.
 
er zijn trouwens decompressiekitjes te koop, moet je je cilinder opsturen en boren ze er een ventiel oid in...

ook heb ik wel eens gezien dat vanuit de fabriek wat kuiltjes zijn gemaakt in de cilinder, maar vaak gaan die er bij een paar overmaten uit

maargoed, aankicken van motoren is bij iedere motor anders merk ik wel, vaak is het net een handigheidje, de oude eigenaar kan je dat haarfijn uitleggen vaak :)
 
Klopt, in het begin had ik er ook moeite mee. En die oude types cr 500 tot 89 geloof ik hebben een lastige kickstarter ja.
 
het probleem is met die van mij als je te langzaam kickt heeft ie geen vonk.

ook verzuipt ie dan en gaat het helemaal niet meer.

ik ga hem aanduwen als ik iemand kan vinden die wil duwen. dit is niks zo,n

kickgeval. :
 
Vlotterniveau goed afstellen,alle groene draadjes aan massa leggen,nieuwe bobine-bougiekabel-bougie......

Door z'n compressie heen,dan nog iets verder door het volgende zware punt heen zodat je em met gang door de compressie heen schop en dan doet ie het in 1 a 2 trappen :) :) :) *O* en :Y gaat om dezelfde motor *O* :)
 
Terug
Bovenaan Onderaan