Starten: knopje indrukken en KABOEM!

JorisK

MF veteraan
16 jan 2005
6.009
676
Bergen op Zoom
Hallo :W

Een hele tijd terug ging wilde ik mijn fiets starten; ik steek de sleutel in het contact, draai de sleutel om, alle lampjes branden keurig.... ik druk de startknop in om mijn motor te starten en op dat moment knalde er iets gigantisch hard in de garage.

Ik schrok me kapot... deed mijn motor dat? Of was het een andere auto in de garage? Vreemd... ik rijd wat rond om te testen of mijn motor nog wel in orde is... tja... niks aan te merken, rijden maar :]

En dit weekend weer... zelfde verhaaltje, starten en KNAL. Dit keer wistte ik 100% zeker dat het uit mijn uitlaat kwam.

Hoe kan dit? Wat is het? Is het schadelijk en waardoor ontstaat het!?

Alvast bedankt!! :)
 
Hallo :W

Een hele tijd terug ging wilde ik mijn fiets starten; ik steek de sleutel in het contact, draai de sleutel om, alle lampjes branden keurig.... ik druk de startknop in om mijn motor te starten en op dat moment knalde er iets gigantisch hard in de garage.

Ik schrok me kapot... deed mijn motor dat? Of was het een andere auto in de garage? Vreemd... ik rijd wat rond om te testen of mijn motor nog wel in orde is... tja... niks aan te merken, rijden maar :]

En dit weekend weer... zelfde verhaaltje, starten en KNAL. Dit keer wistte ik 100% zeker dat het uit mijn uitlaat kwam.

Hoe kan dit? Wat is het? Is het schadelijk en waardoor ontstaat het!?

Alvast bedankt!! :)

Ws. backfire, haal jouw luchfilter er eens uit, is die verbrandt?
 
Kan ook zijn dat er gewoon wat onverbrande benzine in je uitlaat heeft gezeten, die bij de eerste vonk wel ontbrandde ---> boem. Dit is hetzelfde als het bekende 'dodemansknop spelletje' waarbij mensen snel achter elkaar de ontsteking verbreken met deze knop, de benzine blijft doorstromen en dan de ontsteking er weer op.

Dit wordt vaak backfire genoemd, maar is het helemaal niet.

Naar mijn bescheiden kennis is backfire wanneer er via de inlaatpoorten een vonk plaatsvindt die het onverbrande mengsel te vroeg ontbrandt. (weet ik niet zeker)

Wat bij jou gebeurt, kan op lange termijn schadelijk zijn (uitlaatkleppen krijgen volgens mij een tik de verkeerde kant op en je uitlaat(demper) krijgt flinke druk te verduren). Wanneer het af en toe bij het starten gebeurt, moet je je geen zorgen maken. Veel motoren hebben dit wel eens.

(Als ik er ergens naast zit, hoor ik dat graag)
 
Vervang de bougie maar eens, bij de cbr 1000 van m`n zoon gebeurde dat ook wel eens als hij wat langer stil gestaan had, advies was toen bougie vervangen.....en dat heeft geholpen.

:]
 
Hoi Jorisk,

Omtrent de gemelde knal, dat kan inderdaad alle genoemde redenen hebben.
Vooral de vraag of je benzine ruikt als je op de motor stapt lijkt me een hele belangrijke, als je het gevoel hebt dat dit zo is zou ik de eerste volgende paar keer je benzinekraan dichtdraaien zodra je jouw motor uit zet.

Is dat het probleem dan kan dit meerder oorzaken hebben, lekken van een vlotter in je carburateur, lekken van het membraan in je benzinekraan enz.

Als dit niet het geval is zal je moeten gaan kijken of deze knal uit je uitlaat komt of uit je luchtfilter. Als je naast je motor staat en je kijkt naar je motor zal je zien wat het verschil is tussen een knal uit je uitlaat en een knal uit je luchtfilter.

Hou ons op de hoogte dan kunnen we daarna werken naar een oplossing.
 
Bedankt voor de vlotte reacties!

* Motor stinkt helemaal niet naar de benzine naar mijn mening.
* Laatst alle bougies zelf nog vervangen, zitten hagelnieuwe in.
* Luchtfilterdoos heb ik nog opengemaakt -> was helemaal schoon

Ik moet zeggen dat ik het denk ik 2 / 3 maanden geleden voor het eerst meemaakte, een enorme knal. Afgelopen weekend weer een keertje, die knal was minder hard.

Wat betreft jouw antwoord Luna:
- Lekken van een vlotter in mijn carburateur
- Lekken van het membraan in benzinekraan

Kan je dat eens uitleggen? Ik ben geen technisch wonder op het gebied van motortechniek maar vind het zelf heel interresant om er meer van te weten (hobby geworden :))
 
Ws. backfire, haal jouw luchfilter er eens uit, is die verbrandt?

haha nou als die backfire zo hard was, was het luchtfilter je wel tegemoet gekomen door de inlaat... ;)

Ik heb dit ook wel eens gehad na het wassen van mijn motor, kwam dacht ik door vocht in de bougie kap. Je motor staat binnen als ik het goed begrijp, dus nat zal hij niet worden maar zijn de bougiedoppen misschien vuil. Als dat zo is kan het zijn dat 1 cilinder minder mee doet --> onverbrande brandstof in de uitlaat --> KABOEM!!

Maar het belangrijkst, het kan volgens mij niet zo veel kwaad...
 
Laatst bewerkt:
haha nou als die backfire zo hard was, was het luchtfilter je wel tegemoet gekomen door de inlaat... ;)

Ik heb dit ook wel eens gehad na het wassen van mijn motor, kwam dacht ik door vocht in de bougie kap. Je motor staat binnen als ik het goed begrijp, dus nat zal hij niet worden maar zijn de bougiedoppen misschien vuil. Als dat zo is kan het zijn dat 1 cilinder minder mee doet --> onverbrande brandstof in de uitlaat --> KABOEM!!

Maar het belangrijkst, het kan volgens mij niet zo veel kwaad...

Zelden was ik mijn fiets maar ook TOEVALLIG heb ik schat ik een paar dagen ervoor mijn fiets gewassen met een hogedruk!

Bougies zijn zoals ik al zei hagelnieuw.
 
Laatst bewerkt:
KM stand 40K, kleppen mogen idd wel eens gesteld worden zo onderhand.

Als je het geld ervoor hebt liggen of het zelf kan: doen!

Hoi Jorisk,

Omtrent de gemelde knal, dat kan inderdaad alle genoemde redenen hebben.
Vooral de vraag of je benzine ruikt als je op de motor stapt lijkt me een hele belangrijke, als je het gevoel hebt dat dit zo is zou ik de eerste volgende paar keer je benzinekraan dichtdraaien zodra je jouw motor uit zet.

Is dat het probleem dan kan dit meerder oorzaken hebben, lekken van een vlotter in je carburateur, lekken van het membraan in je benzinekraan enz.

Als dit niet het geval is zal je moeten gaan kijken of deze knal uit je uitlaat komt of uit je luchtfilter. Als je naast je motor staat en je kijkt naar je motor zal je zien wat het verschil is tussen een knal uit je uitlaat en een knal uit je luchtfilter.

Hou ons op de hoogte dan kunnen we daarna werken naar een oplossing.

Dit was ook mijn eerste gedachte.
 
Met mijn zx6r had ik het altijd als ik net was wezen knallen en hem daarna wegzette :P Dan kreeg ik altijd een goeie knal + vlam uit de pijp als ik hem de keer erna startte.

Als ik ff rustig aan deed voor ik hem wegzette dan had ik het nooit de keer daarna als ik hem startte.


Best apart, maar was echt zo.
 
over dodemansknop spelletje gesproken... heb eens een filmpje gezien waar iemand zn motor verkrachtte en vervolgens olie begon te lekken.

Er is verschil tussen 1x een knalletje door onverbrande benzine in je uitlaat en 10 minuten aan je gas hengsten, spelend met dodemansknop ;)

Het 1 kan gebeuren en is niet zo erg, het ander is idd verkrachten..
 
Als je het geld ervoor hebt liggen of het zelf kan: doen!
Als hij niet weet hoe een carburateur of benzinekraan werkt, dan betwijfel ik of hij weet hoe je twee nokkenassen moet loshalen bij een Genesisblok en hoe je 20 kleppen moet stellen.......
Als je het aandurft, prima! Maar bedenk wel dat als de kleppen te strak staan, ze binnen de kortste keren verbranden. Kleppen stellen is zowat het enige wat ik niet zelf doe....
 
Laatst bewerkt:
Sorry ik was dit stuk even uit het oog verloren:

Lekken van het membraan in je benzine kraan:
er loopt van je benzine kraan 2 slangetjes,
1 met benzine naar je carburateur
2 zonder benzine naar het spruitstuk tussen je carburateur en cilinderkop.

De 2e zorgt er voor zodra je jouw motor start er een ondruk onstaat waardoor je benzinekraan wordt "vrijgegeven" dit werkt door een membraam wat door de onderdruk verschuift. Als er een lek in dit membraam zit zal er dus benzine vanuit de tank rechtstreeks tussen je carburateur en cilinder aangezogen worden.

Lekken van de vlotter in je carburateur, een vlotter zorgt dat (net als in een WC) dat het peil altijd op een constant niveau is, staat hij laag dan zakt de vlotter en laat hij benzine toe, tot een bepaald peil en sluit dan de toevoer af. Dit afsluiten gebeurt door een naaltje, als hier vuil tussen zit blijft hij benzine toelaten en zal deze cilinder verzuipen.

Ik hoop dat ik het zo verduidelijkt heb

gr Alex
 
Terug
Bovenaan Onderaan