Starten met Racen - Waar Begin Je?

25 mrt 2024
7
5
Dag mede motorsport-liefhebbers :}

Ik start dit forum om te kijken of mensen hun eigen (of van kennissen) ervaringen willen delen met het deelnemen aan motorsport. Voor velen is het een obstakel omdat ze gelijk denken dat het 10-duizenden euro's kost om te beginnen met racen.

Ik ben benieuwd hoe anderen daar over denken en eventueel tips hebben om te beginnen (motoren, locaties, trainingen etc etc,). Ook zie ik graag ervaringen die gedeeld worden om zo ook anderen te stimuleren om de stap te zetten.*D

Ik zelf ben vorig jaar begonnen met racen (op YCF pitbikes 155cc), en heb dit jaar de overstap gemaakt naar de Husqvarna 450sm. Ik heb alles vastgelegd op Youtube, maar ik weet niet of ik dit van de forum-admin mag delen.

Echter ben ik hier vooral benieuwd naar ervaringen van anderen en of jullie nog tips hebben om op een relatief goedkope manier te kunnen gaan racen!:]

Groetjes,

Josef

WhatsApp Image 2024-03-14 at 15.57.36_e5cc0a4a.jpg
 
Racen begint op straat vlak nadat je je rijbewijs hebt gehaald en je geen instructeur meer achter je aan hebt rijden toch?
 
Racen begint op straat vlak nadat je je rijbewijs hebt gehaald en je geen instructeur meer achter je aan hebt rijden toch?
Totdat je na vijftien jaar openbare weg merkt dat je voor echt racen nog wel e.a. tekort komt. :+
(Mits de natuurlijke selectie niet heeft opgetreden, racen op de openbare weg is geen aanrader i.v m. mede weggebruikers en geen uitloop bij een valpartij ;) )

Ik noem het overigens liever vrijrijden.
Tot aan professioneel niveau is er niets te winnen.
 
Hoeveel onderhoud heeft die Husqvarna nodig?
Op draaiuren of kilometers?
Zo veel mogelijk zelf kunnen sleutelen is uiteraard een pre i.v m. de kosten.
Een minder competitieve motor (Japans?) zou voordeliger kunnen zijn.

Sommige organisaties verkopen banden aan het einde van het jaar uit i.v m. nieuwe DOT codes voor het nieuwe seizoen.

Als je de YCF nog hebt kan je die misschien met andere banden inzetten op kartbanen?
(Maar het is natuurlijk geen motorcross)

IMG-20240313-WA0007(2).jpg
 
Racen begint op straat vlak nadat je je rijbewijs hebt gehaald en je geen instructeur meer achter je aan hebt rijden toch?
Probeer het gescheiden te houden ook al is dat vaak moeilijk op de CBR _O-

Hoeveel onderhoud heeft die Husqvarna nodig?
Op draaiuren of kilometers?
Ik heb de Husq gekocht toen er 100 uur op stond met een gereviseerd blok en nieuwe zuiger. Heb er nu in een week 10 rijuren mee gemaakt en alleen olie ververst met nieuwe filter.

Vergeleken met de YCF zit het allemaal een stuk steviger in elkaar waardoor er minder onderhoud bij komt kijken (zolang je m goed verzorgd uiteraard).

Als je de YCF nog hebt kan je die misschien met andere banden inzetten op kartbanen?
(Maar het is natuurlijk geen motorcross)
Hier zitten al slicks onder! En werd dus inderdaad op kartbanen gebruikt. Afgelopen jaar veel mee geraced met een organisatie op kartbanen zoals Pottendijk, Assen, Vledderveen, Lelystad.

Hebben mensen enig idee waar in Nederland nog meer plekker/tracks zijn om makkelijk te kunnen oefenen/racen met de motor (of pitbike)?:]
 
Afgelopen jaar veel mee geraced met een organisatie op kartbanen zoals Pottendijk, Assen, Vledderveen, Lelystad.

Hebben mensen enig idee waar in Nederland nog meer plekker/tracks zijn om makkelijk te kunnen oefenen/racen met de motor (of pitbike)?:]
Kartbaan Veldhoven kun je soms wel eens rijden.
Kartbaan franchorchamps (belgie) kun je iedere week wel rijden.
Kartbaan Juvaincourt (noord frankrijk) is mijn eigen favoriet, maar wel een eindje rijden.
 
Terug
Bovenaan Onderaan