soldeerbout
Rookie
- 20 mei 2018
- 4
- 0
Hallo,
Laatst probeerde ik mijn motorfiets, een XJ900s Diversion, te starten (nadat hij een tijd in de garage heeft gestaan), dit lukte helaas niet. Enige tijd geleden had ik hetzelfde euvel, toen heeft een wegenwachtmonteur de motor voor mij gestart. Probleem was toen een lege accu, vermoedelijk nu dus weer (maar ik heb mijn wegenwachtlidmaatschap opgezegd). Ik heb dus hetzelfde gedaan als de wegenwachtmonteur, namelijk een andere spanningsbron parallel aan mijn accu aansluiten. Omdat de accu lastig bereikbaar is zette de monteur toen een schroevendraaier op de pluspool en bevestigde hij hier de klem aan.
Ik heb twee andere spanningsbronnen geprobeerd, namelijk: (de accu van) een auto met startkabels en een batterijlader die ook even kort een grote stroom (180A) kan leveren om bijvoorbeeld een dieselmotor te starten (de startmotor van een dieselmotor trekt een grotere stroom dan die van een motorfiets).
Met beide lukte het niet.
Dus nu probeer ik te begrijpen waarom de motor niet start. Ik een vereenvoudigd schema getekend van hoe het systeem is aangesloten. Ik zou zeggen dat ik met het parallel aansluiten van een andere accu/spanningsbron toch gewoon de startmotor moet kunnen bekrachtigen om zo brandstof in de carburateur te pompen (en vonken te maken natuurlijk) en na enige tijd de motor te kunnen starten?
Het klinkt ongeveer een halve seconden alsof de krukas inderdaad wordt aangedreven, maar daarna klinkt een soort klapperend geluid, het doet mij denken aan het klapperen van een relais, maar hoe kan dit?
Het enige wat ik kon verzinnen was een te hoge interne weerstand (bijvoorbeeld in de startkabels), waardoor bij het starten de spanning inzakt en het startrelais niet bekrachtigt blijft (dat verklaart ook het klapperen). Maar hoe voorkom je dit dan?
Ik heb hier een filmpje geüpload van een startpoging en onder een paar afbeeldingen.
Alvast bedankt.
Groet,
soldeerbout
Laatst probeerde ik mijn motorfiets, een XJ900s Diversion, te starten (nadat hij een tijd in de garage heeft gestaan), dit lukte helaas niet. Enige tijd geleden had ik hetzelfde euvel, toen heeft een wegenwachtmonteur de motor voor mij gestart. Probleem was toen een lege accu, vermoedelijk nu dus weer (maar ik heb mijn wegenwachtlidmaatschap opgezegd). Ik heb dus hetzelfde gedaan als de wegenwachtmonteur, namelijk een andere spanningsbron parallel aan mijn accu aansluiten. Omdat de accu lastig bereikbaar is zette de monteur toen een schroevendraaier op de pluspool en bevestigde hij hier de klem aan.
Ik heb twee andere spanningsbronnen geprobeerd, namelijk: (de accu van) een auto met startkabels en een batterijlader die ook even kort een grote stroom (180A) kan leveren om bijvoorbeeld een dieselmotor te starten (de startmotor van een dieselmotor trekt een grotere stroom dan die van een motorfiets).
Met beide lukte het niet.
Dus nu probeer ik te begrijpen waarom de motor niet start. Ik een vereenvoudigd schema getekend van hoe het systeem is aangesloten. Ik zou zeggen dat ik met het parallel aansluiten van een andere accu/spanningsbron toch gewoon de startmotor moet kunnen bekrachtigen om zo brandstof in de carburateur te pompen (en vonken te maken natuurlijk) en na enige tijd de motor te kunnen starten?
Het klinkt ongeveer een halve seconden alsof de krukas inderdaad wordt aangedreven, maar daarna klinkt een soort klapperend geluid, het doet mij denken aan het klapperen van een relais, maar hoe kan dit?
Het enige wat ik kon verzinnen was een te hoge interne weerstand (bijvoorbeeld in de startkabels), waardoor bij het starten de spanning inzakt en het startrelais niet bekrachtigt blijft (dat verklaart ook het klapperen). Maar hoe voorkom je dit dan?
Ik heb hier een filmpje geüpload van een startpoging en onder een paar afbeeldingen.
Alvast bedankt.
Groet,
soldeerbout
Laatst bewerkt: