Starten met startkabels lukt niet

soldeerbout

Rookie
20 mei 2018
4
0
Hallo,

Laatst probeerde ik mijn motorfiets, een XJ900s Diversion, te starten (nadat hij een tijd in de garage heeft gestaan), dit lukte helaas niet. Enige tijd geleden had ik hetzelfde euvel, toen heeft een wegenwachtmonteur de motor voor mij gestart. Probleem was toen een lege accu, vermoedelijk nu dus weer (maar ik heb mijn wegenwachtlidmaatschap opgezegd). Ik heb dus hetzelfde gedaan als de wegenwachtmonteur, namelijk een andere spanningsbron parallel aan mijn accu aansluiten. Omdat de accu lastig bereikbaar is zette de monteur toen een schroevendraaier op de pluspool en bevestigde hij hier de klem aan.

Ik heb twee andere spanningsbronnen geprobeerd, namelijk: (de accu van) een auto met startkabels en een batterijlader die ook even kort een grote stroom (180A) kan leveren om bijvoorbeeld een dieselmotor te starten (de startmotor van een dieselmotor trekt een grotere stroom dan die van een motorfiets).

Met beide lukte het niet.

Dus nu probeer ik te begrijpen waarom de motor niet start. Ik een vereenvoudigd schema getekend van hoe het systeem is aangesloten. Ik zou zeggen dat ik met het parallel aansluiten van een andere accu/spanningsbron toch gewoon de startmotor moet kunnen bekrachtigen om zo brandstof in de carburateur te pompen (en vonken te maken natuurlijk) en na enige tijd de motor te kunnen starten?

Het klinkt ongeveer een halve seconden alsof de krukas inderdaad wordt aangedreven, maar daarna klinkt een soort klapperend geluid, het doet mij denken aan het klapperen van een relais, maar hoe kan dit?

Het enige wat ik kon verzinnen was een te hoge interne weerstand (bijvoorbeeld in de startkabels), waardoor bij het starten de spanning inzakt en het startrelais niet bekrachtigt blijft (dat verklaart ook het klapperen). Maar hoe voorkom je dit dan?

Ik heb hier een filmpje geüpload van een startpoging en onder een paar afbeeldingen.

Alvast bedankt.

Groet,

soldeerbout


 
Laatst bewerkt:
Het klinkt ongeveer een halve seconden alsof de krukas inderdaad wordt aangedreven, maar daarna klinkt een soort klapperend geluid, het doet mij denken aan het klapperen van een relais, maar hoe kan dit?
Startrelais is duidelijk te horen.

Niet genoeg power.
Startrelais sluit, niet genoeg power om gesloten te blijven dus opent weer, en probeert het weer en dat gaat zo razendsnel door. Contacten beschadigen en vroeg of laat raken ze 'aan elkaar vastgelast'.

Op zoek naar waarom je geen power genoeg krijgt.

Met zo'n zware acculader met startstroom voor een stevige diesel accu vermoord je trouwens je lieve kleine motoraccu.
 
Begin met de schroevendraaier weg te halen en de klem rechtstreeks op de accu te zetten, deze constructie geeft veel verlies.

Gebruik bij voorkeur een volledig geladen hulpaccu en fatsoenlijke startkabels, dan moet het lukken.
 
Startrelais is duidelijk te horen.

Niet genoeg power.
Startrelais sluit, niet genoeg power om gesloten te blijven dus opent weer, en probeert het weer en dat gaat zo razendsnel door. Contacten beschadigen en vroeg of laat raken ze 'aan elkaar vastgelast'.

Op zoek naar waarom je geen power genoeg krijgt.

Aha! Bedankt. Weet je misschien hoe je daar achter komt?

Ik dacht zelf dus aan een te hoge weerstand van de startkabels. Dikkere startkabels proberen?

Met zo'n zware acculader met startstroom voor een stevige diesel accu vermoord je trouwens je lieve kleine motoraccu.

Oh dat wil ik natuurlijk niet, was ook niet voornemens de accu ermee te laden, maar dat zal ik dan ook niet doen. Hij heeft overigens wel een low current stand.
 
Begin met de schroevendraaier weg te halen en de klem rechtstreeks op de accu te zetten, deze constructie geeft veel verlies.

Gebruik bij voorkeur een volledig geladen hulpaccu en fatsoenlijke startkabels, dan moet het lukken.

Hoe dik zou je de startkabels nemen? Reden om het met een schroevendraaier te doen is dat je er niet met een klem tussenkomt. Misschien zal ik eens op het forum van de diversion club vragen hoe ze het daar doen, wegenwachtmonteur deed het dus met een schroevendraaier.
 
Ik zou beginnen met de accu proberen te laden met die lader. Dat die lader 180A kan geven voor een korte tijd lijkt me een misverstand. waar moet hij die 180A vandaan halen? Zit er een accu in die lader?
Je startkabels zijn veel te dun om mee te kunnen starten als de accu zo goed als leeg is. Als je de accu zo niet geladen krijgt moet je hem vervangen.
 
Ik zie dat je de — kabel op een inbusboutje heb gezet waar je kunstof zijkap mee vast zit, probeer die kabel is op een ander massa punt vast te zetten want, ik denk dat je geen goede massa maakt op de plek waar die nu op zit.
 
Met zo'n zware acculader met startstroom voor een stevige diesel accu vermoord je trouwens je lieve kleine motoraccu.

Dat krijgt die lader niet voor mekaar. Als die lader "180 A" levert (jaja) doet hij dat door de spanning op 14,4 volt te houden door een hele lage inwendige weerstand te hebben. Dit ding zal 0,01 sec 180 A leveren omdat er een elco in zit, langer niet. En 180 A door een 1,5 kwadraat... :N. Die laders zijn stroombronnen, geen spanningsbronnen. Als hij zijn max stroom aan het laden is stort de spanning in tot de huidige accuspanning plus een paar tienden, en dat werkt voor een loodaccu
 
Laatst bewerkt:
Ik zou er een nieuwe accu in zetten.


:^

Deze heb je namelijk met militaire precisie vermoord. Door hem lekker helemaal leeg te laten lopen / staan. Dus nieuw accutje ein en een druppellader van de Action voor 9,95, iedere ochtend probleemloos starten en rijden :P


Dat schema :} :} :}
 
Laatst bewerkt:
Die lader is niks. En de auto accu zou moeten werken, mits fatsoenlijke kabels, en goed contact. Dus rechtstreeks op de accu, of via een fatsoenlijke andere verbinding.

Kan het filmpje niet bekijken, maar wat ik op de foto's zie is geknoei.
 
Er kan ook een lekstroompje lopen en dan gaat een perfecte accu leeg als de motor een tijdje niet wordt gebruikt.

Ik heb drie motoren en op alle drie een aansluiting gemaakt aan de plus accu, gewoon een stukkie draad met een zwevende zekering er tussen en een stekkerbusje met een tiewrap aan het frame in de buurt van het zadel, zodat er heel makkelijk een druppellader aan te hangen is. Voorkomen en genezen, hoe zat dat ook weer?
 
Er kan ook een lekstroompje lopen en dan gaat een perfecte accu leeg als de motor een tijdje niet wordt gebruikt.

Ik heb drie motoren en op alle drie een aansluiting gemaakt aan de plus accu, gewoon een stukkie draad met een zwevende zekering er tussen en een stekkerbusje met een tiewrap aan het frame in de buurt van het zadel, zodat er heel makkelijk een druppellader aan te hangen is. Voorkomen en genezen, hoe zat dat ook weer?


Idem!
 
Van de kap de voorste bout verwijderen en de bout bij de zadelsteun. Dan kun je 'm ver genoeg aan de kant krijgen om de beschermkap van de accu los te draaien en de accu 2 cm, naar buiten te schuiven. Da's NET genoeg ruimte om een FATSOENLIJKE startkabel op de + te zetten. Goede plek voor de - is de aluminium beugel van de passagiersvoetsteun. Been there, done that (veel te vaak)
Zoals al eerder aangegeven zijn de kabeltjes aan de lader veel te dun voor een flinke startstroom, ze zijn nog niet de helft van de kabels naar je startmotor. Enige definitieve oplossing zal waarschijnlijk zijn accu vervangen (en meteen controleren op lekstroom)
Zo te zien heb je originele Yamaha koffers, dus om de kap helemaal te verwijderen moet de beugel hiervan aan deze zijde er ook af, net als de handgreep rechts en het kapje boven het kontje.

p.s. het trucje met de schroevendraaier kan als noodoplossing werken, maar zorg voor goede startkabels, een goed massapunt en o,o,o zorg dat de schroevendraaier het frame niet raakt.
 
Ook met minder goede kabels kun je de boel aan de gang krijgen.
De dag dat mijn dochter geboren is stonden we zonder stroom, geen lampje niets. Helaas in een land waar anwb niet bestaat zullen we maar zeggen. Dus buurman wakker gemaakt (0600), auto neus tegen neus (ik parkeer altijd achteruit in, als mijn vrouw had geparkeerd...) en hele simpele kabels tussen de juiste aansluitingen. Met draaiend blok proberen te starten... Niets.
Dus gasgeven en weer proberen, 1 hikje en niets :(
Gelukkig begon bij mij het lampje te branden. In mijn beste 4 woorden spaans verteld dat we even moesten wachten.

Dat heel dunne kabeltje was misschien niet voldoende voor de startstroom, onze accu opladen is wel gelukt. De enigsinds geladen accu + de startkabels en draaiende motor aan de andere kant waren voldoende, hij starte *O*

Ik denk wel dat een voorwaarde moet zijn dat de "platte" accu nog in een redbare staat moet zijn, anders valt er niets op te laden.

Als ts echt niet wil demonteren om er goed bij te kunnen zal hij wat langer de schroevendraaier op de juiste plek moetem houden. Niet de meest briljante oplossing maar if it looks stupid and it works its not stupid
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan