Starten met vrij rijden..

SW-Grizzly

Rookie
19 apr 2016
13
0
Beste motorvrienden,

Ik zit met vele vragen en dilemma's waar jullie volgens mij de nodige info over hebben en mij verder kunnen helpen.

De situatie is als volgt :

Ik rij al 11 jaar met 1000cc supersports op de openbare weg.
Waarom? Omdat ik dat de mooiste en geilste motors vind die er zijn (persoonlijke mening 8-) )

Maar ik heb geen fun om te rijden...elke keer ben ik bang om door oom agent de les gespeld te worden, of gefotografeerd te worden door een struikrover of om door een auto OPNIEUW ondersteboven gereden te worden.

Dus wil ik de stap naar het circuit wagen om EINDELIJK een supersport te gebruiken waarvoor hij dient en in 'veilige' omstandigheden.

Nu komen de dilemma's :

Ik rij momenteel met een KTM RC8R van 2012.
Bouw ik deze nu om naar circuitmotor (zoja kan iemand mij een handleiding of link bezorgen wat je allemaal moet doen om van je moto een circuitmoto te maken aub?)

Of is deze te exotisch? (ben bang om weinig tot geen stukken te vinden na een schuiver)

Of verkoop ik de KTM en koop ik een CBR1000RR (mijn voorkeur ;) )

Moest ik dat doen koop ik dan een cuircuitklare moto of bouw ik hem zelf om?(het laatste heeft ook mijn voorkeur maar daarvoor val ik dan terug op mijn bovenstaande vraag naar een link met info hierover)

I know...veel vragen...maar jullie zijn nu eenmaal de specialisten })
 
Er staan hier regelmatig zeer betaalbare circuitmotoren met alles erop en eraan te koop. Waarom moeilijk doen als het makkelijk kan? En begin eens om je in te schrijven bij bijvoorbeeld Racecracks voor een mooie circuitdag om te kijken hoe het bevalt:

Het circuit op met Racecracks
Trackdays 2018 op TT circuit Assen, Zandvoort, en Mettet - Motor


Omdat je de historiek van een circuitmotor niet kent...is hij gevallen of niet, hoeveel circuitkms, enz...

Ik kan mis zijn natuurlijk, daarom ook dat ik het vraag aan the masters ;)
 
Omdat je de historiek van een circuitmotor niet kent...is hij gevallen of niet, hoeveel circuitkms, enz...

Ik kan mis zijn natuurlijk, daarom ook dat ik het vraag aan the masters ;)

Vaak zijn ze nog schadeloos ook. En al zou er mee gevallen zijn: Het is een circuitmotor. Je zal er ongetwijfeld zelf ook een keer een schuiver mee maken.
 
Als je zeker weet dat je niet meer op straat wil rijden zou ik deze verkopen en van het geld een racer kopen zonder kenteken (en dus zonder BPM). Da's veel voordeliger dan een motor met kenteken ombouwen.
 
Als je zeker weet dat je niet meer op straat wil rijden zou ik deze verkopen en van het geld een racer kopen zonder kenteken (en dus zonder BPM). Da's veel voordeliger dan een motor met kenteken ombouwen.

Bedankt voor je reactie ( kleine kanttekening, I'm from Belgistan...geen BPM hier ;) )
 
Klinkt als een heel goed plan! Ben je met de rc8 al eens het circuit op geweest?

Ik zou dan inderdaad voor een tweedehands reeds ongebouwde Japanse supersportmotor gaan (Honda, Yamaha, Kawasaki), dat is de meest kosteneffectoeve optie. Als je met een RC8 of iets dergelijks wil gaan racen, moet je extra budget vrijmaken. Meteen ook een aanhanger of omgebouwde Caravan erbij kopen.

Als je dan eenmaal aan het circuitrijden bent, kun je voor op straat een karaktermotor/youngtimer erbij kopen. Bijvoorbeeld een vfr400 of iets dergelijks. Hoef je je wat minder zorgen te maken over je rijbewijs.
 
Ik zou enkele keren met de RC8 op het circuit rijden en dan verkopen indien ik serieus wil racen. (omdat het zonde zou zijn als je ermee valt...)
 
Zal ik je dan,als Master 8-) en gediplomeerd uber prutser :P ,maar het juiste antwoord geven.
Houd die rc8 en koop er een oud barrel (bv een gsxr 750 srad) bij ,waarvan je de vering en de remmen eens flink modificeerd.(da's wel een flinke pre)+ een karretje,een yerrycan,wat gereedschap en onderdelen zoals clipons en een extra rearset
Als je talent hebt rij je daarmee bijna alle dure motoren op het circuit voorbij :Y
Verder circuitrijden = kapitaal vernietiging ;) en je krijgt nog spijt als je die mooie rc8 inruilt en een dure cbr1000 rr op een circuit opvouwt,dan heb je niets meer :')

Dus als je een paar duizend euritoos over hebt,zou ik dat doen :)

Tip Belgie he,pak eens nivo 1 en als dat bevalt nivo 1+ bij Motorsportschool Zolder

Goed te betalen na nivo 1+ weet je wat je wil en of het iets voor je is 8-)

Ik zie net dat je je vragen beter hier kunt stellen ZAC en OW-Cup hier houden zich de serieuze coureurs op :)
 
Laatst bewerkt:
Ik zou idd ook een goedkope circuitfiets erbij kopen en het gewoon een paar keer proberen. Maar liever nog zou ik gewoon niveau 1 cursus pakken met je straat RC8R en kijken of je het wat vindt voordat je vanalles begint te verbouwen/kopen.
 
Zou Rens2009 eens een pb sturen. Hij rijd met een ktm in de owcup. Hij kan je precies vertellen wat je moet veranderen en wat ongeveer de kosten daar van zijn
 
De verstandigste beslissingen zijn vaak niet de leukste...

RC8 is een kickuh fiets! Prachtig ook als racer, als je alleen circuitdagen gaat doen en geen wedstrijden, circuitkuipjes, slicks en klaar!

Nadeel: racen op de Rc8 zal duur zijn als je wat motorische problemen krijgt, laat staan als je een schuiver maakt...

Maarrrrr het is een über brute fiets, niet de snelste maar dat maakt niet uit, zeker als je begint... heb je talent dan maakt het al helemaal niet uit... Dus geldbomen planten en gas op die lollie!
 
Mijn 2 centen: met een oudere supersport van zeg max 3000 euro het circuit op gaan. Dan kun je met gemak meekomen, en het stemmetje in je achterhoofd (als je met de dure rc8 zou rijden) wat steeds zegt "niet vallen, dan kost het je heel veel geld" is dan ook een stuk minder aanwezig en kun je dus veel lekkerder rijden.

Zelf pas een volledig circuitklare zx6r uit 2004 gekocht en dat is me op mij eerste dagje op Assen onwijs goed bevallen!
 
Mijn 2 centen: met een oudere supersport van zeg max 3000 euro het circuit op gaan. Dan kun je met gemak meekomen, en het stemmetje in je achterhoofd (als je met de dure rc8 zou rijden) wat steeds zegt "niet vallen, dan kost het je heel veel geld" is dan ook een stuk minder aanwezig en kun je dus veel lekkerder rijden.

Zelf pas een volledig circuitklare zx6r uit 2004 gekocht en dat is me op mij eerste dagje op Assen onwijs goed bevallen!

:^

Ik heb mijn GSXR600 uit 2005 voor een kleine 3000,- verkocht ( ;( ) het circuitrijden werd me te duur. Dus ik ben weer teruggevallen op m'n oude vertrouwde straatmotor.

Dat oude beestje (beetje gekieteld, 125pk) en wat aanpassingen aan de vering etc was goed vooruit te branden. Nergens voor nodig om op het nieuwste materiaal te rijden, tenzij je van plan bent in de top 5 van het ONK/OW/BeNe cup mee te doen :9

Daarbij daalt de waarde niet zo hard en hou je meer geld over voor alle bijkomende kosten.

Een motor met kenteken ombouwen naar circuit zou ik nooit doen. Daar komen veel kosten bij kijken (oke je kan het zo gek maken als je zelf wil) en het is per direct waarde vermindering voor je straatmotor. Een kant en klaar circuitbeestje kopen waarvan je een beetje weet hoe die is bereden en hoeveel schade er aan is geweest is goedkoper, kost minder tijd en moeite en kan je je straatmotor behouden of tegen een hogere prijs verkopen.

Een echte budget optie zou zijn om je KTM enkel voor circuitdagen om te bouwen naar racer.. dus verlichting er uit, ander kuipwerk er op... Kenteken laten zitten zodat je geen aanhangwagen nodig hebt om naar het circuit te komen.. Maar imo geeft die veel gedoe, en bij een hevige crash heb je veel meer schade dan alleen die kuipjes.
 
Laatst bewerkt:
Ik vind de optie om een 1000RR te halen niet zo gek. Veel voor te krijgen tweedehands.

Ik zou sowieso eens eerst gaan rijden in de langzame groepen zoals men al aangeeft. Daar heb je geen circuitmotor voor nodig. Kijken hoe het bevalt en hoe fanatiek je daarna bent.

Om nou eerst een circuitmotor te gaan kopen om vervolgens nog de eerste circuitdag te gaan rijden vind ik een beetje een vreemde volgorde.


Waarom trouwens met een 1000 het circuit op als je nog nooit op het circuit hebt gereden?

Ik ben vorige week helemaal zoek gereden op mijn 600RR door een ervaren kerel op een oude CB500 lesmotor.

Nu was het pas mijn tweede dag dus helemaal niet vreemd, maar om aan te geven dat die cc's op het circuit helemaal niet zo boeiend zijn.

Wellicht als je heel veel ervaring hebt, maar een 600 is vaak toch ook weer een stukje goedkoper.

Je start overigens niet met vrij rijden. Je start onder begeleiding van een marshall die je niet mag inhalen. Naderhand wordt gekeken hoe snel je bent en of je de snelheid hebt om te gaan vrijden.

Dit is in ieder geval hoe het bij MSL is geregeld. Het lijkt mij onwijs onverstandig om zonder enige circuitervaring (dus 0) meteen te gaan vrij rijden als er al een organisatie is die dit aanbiedt. Al rij je nog als Rossi op de openbare weg. Het is niet te vergelijken naar mijn mening.
 
Laatst bewerkt:
Grappig, ik heb hetzelfde meegemaakt: vorig jaar mijn eerste circuitdagen op mijn straat-RC8 gereden. Dat ging prima, maar op een gegeven moment had ik zoiets van, als ik een keer een schuiver maak, dan is dat toch wel erg zonde. Toen de RC8 verkocht en een Daytona 675 voor op straat gekocht. Van het restant een SV650S voor op het circuit genomen, super om op te leren rijden op de baan. Circuitrijden is toch wel wat anders dan hard op straat gaan. Het is m.i. echt handiger om niet direct op een 1000 het circuit op te gaan, je hebt gewoon zoveel minder marge, en je leert jezelf wellicht verkeerde gewoontes aan.

Gr. Jerd.
 
Ik ben, net als Kevin, ook dit seizoen gestart met circuit rijden. Heb de keuze gemaakt voor een wat jongere fiets(zx10r 2008) en direct een duizend. Geen moment spijt gehad of angst momentjes.

Die Rc8, laat hem lekker heel! Zn mooie fiets! Zonde als daar iets mee gebeurd.

Ik weet je lichaam afmetingen zijn, maar ik ben bijna 2 meter en meer dan 100 kilo. Dit was de grootste motivatie om voor een 1000 te gaan. Net iets ruimer, beter zitten een etc.

Daarnaast was de bike al flink geupgrade met een qs, andere vering en demping, regenvelgjes, stands en meer!

Succes!
 
Ben ooit ook begonnen met mijn straatmachine op het circuit te rijden. Maar wilde zeker weten dat ik goed weer had en iets zou leren, dus als snel voor 3 dagen cursus geboekt in Zuid-Spanje.
Uiteindelijk geen wegmotor meer en instructeur geworden...maar dan praten we over een tijdspanne van bijna 10 jaar.

Als je het circuit op wil,denk dan eerst goed na wat je wilt. Wil je iets leren, boek dan een meerdaagse cursus. Wil je goed weer, ga dan in het voorjaar of najaar naar Zuid-Spanje. Wellicht ga je kijken naar de prijzen voor een dergelijke cursus, maar bedenk dat het voor meer dagen is. Tel de enkele dagen die je in B/NL zou doen eens bij elkaar op en het risico dat je slecht weer hebt en dan ben je vaak duurder uit of hebt minder lol gehad doordat het regende of koud was..
 
Mijn idee is dat je in het begin best met de RC8 circuitdagen kan gaan doen, pas als het echt hard gaat of je gaat vrij rijden/wedstrijden doen kun je een racer of ombouw overwegen.
 
Terug
Bovenaan Onderaan