starten SR500

OnsPap

Rookie
20 dec 2013
23
0
Boxtel
Ik ben sinds kort in bezit van een '81er SR500.
Deze is lopend weg gezet een kleine 5 jaar geleden en startte toen nog met 1 trap.
Ik had niet de illusie dat ze nu weer meteen zou gaan lopen dus eerst de carburateur maar eens goed schoon gemaakt en vlotterpen en zitting vervangen.
Ze zag er nog netjes schoon uit, geen lekke membramen of verstopte sproeiers.
Benzine was nog kraakhelder, enige puntje was de vacuumslang; die was verdroogd.
Uit voorzorg alle slangen maar vervangen en de carb weer terug geplaatst.
Ik kan trappen wat ik wil, enigste resultaat is zo nu en dan een klap uit de uitlaat, waarschijnlijk benzine.
Haal ik de bougie er uit, is ze wel wat nat van de benzine en als ik ze na droging test buiten de cilinder, zie ik wel vonken.
Omdat vonken buiten de cilinder niet zoveel zegt, ook een nieuwe geprobeerd maar helaas hetzelfde resultaat.
We hebben dus benzine en een vonk maar lopen....
Dus eerst maar eens alle verbindingen na gekeken en de bobine door gemeten. Geen problemen te vinden.
Blijft dus als enige de CDI-unit over die niet goed zou kunnen zijn.
Ik kan deze niet testen en ik heb geen flauw idee waar ik een andere zou kunnen vinden.
Kan iemand licht op dit gebeuren laten schijnen?
 
Heb de afgelopen dagen een en ander laten testen op electronisch gebied en dit bleek allemaal goed te zijn. Ten einde raad vandaag alles weer op gebouwd en proberen de compressie te meten...kreeg als max. 30 PSI oftewel zo'n 2 bar en dit moet minimaal 8 bar zijn.
Wat olie door het bougie gat gemikt en nog eens meten, kan zomaar zijn dat de koppakking lek is of
de zuigerveren op zijn. Krijg dan zowaar 50 PSI of iets meer dan 3 bar...
Conclusie: kan op zoek naar een ander blok. Revisie is mogelijk maar kost in totaal meer dan de motor heeft gekost.
Iemand nog een blok in goede staat voor een redelijke prijs dat in de weg ligt?
 
Heb de afgelopen dagen een en ander laten testen op electronisch gebied en dit bleek allemaal goed te zijn. Ten einde raad vandaag alles weer op gebouwd en proberen de compressie te meten...kreeg als max. 30 PSI oftewel zo'n 2 bar en dit moet minimaal 8 bar zijn.
Wat olie door het bougie gat gemikt en nog eens meten, kan zomaar zijn dat de koppakking lek is of
de zuigerveren op zijn. Krijg dan zowaar 50 PSI of iets meer dan 3 bar...
Conclusie: kan op zoek naar een ander blok. Revisie is mogelijk maar kost in totaal meer dan de motor heeft gekost.
Iemand nog een blok in goede staat voor een redelijke prijs dat in de weg ligt?

Kijk toch nog eens naar de uitlaatklep. Die van mijn had ook wel eens dat deze niet goed afsloot, vooral na langere stilstand. Ik voelde dan helemaal geen compressie. Meestal na de eerste start met wat remmenreiniger starte hij perfect en voelde je de volgende keer genoeg compressie.
 
Ik heb het met de XT ook heeeeeeeeel soms dat de uitlaat klep blijft hangen (denk 3x gehad in al die jaren dat ik dat ding heb) , beetje kloten aan de kleplichter (bij de kop) en dan kwam het wel weer goed.

Waarom trek je niet even de kop eraf, of nee, eerst even de klepdekseltjes om te kijken of de klepjes wel sluiten ? (en je dus de klepspeling kan meten) uit me hoofd is dat 0.10mm voor de inlaat en 0.15mm voor de uitlaat.

Zadel en tank even eraf trekken zodat je lekker makkelijk kan werken, misschien een half uurtje werk en dan weet je het.

Als dat allemaal goed is kan je alsnog de kop eraf trekken om de zuiger te bekijken.
Dat is natuurlijk wel meer werk, maar voorlopig is het allemaal gratis.

Maar het is natuurlijk wel vreemd dat je geen goede vonk krijgt, en ook de compressie erg laag is.
En je hebt hem goedlopend weg gezet ?

Versleten zuigerveren lijken mij dan zoiezo uitgesloten, hooguit een klepje dat blijft hangen, meest waarschijnlijk de uitlaat klep.

De vonk is een apart verhaal, zeker nu dat alles goed is doorgemeten en in orde lijkt te zijn.
 
Even kort sluiten; om de compressie te meten heb ik de kleplichter af gekoppeld en natuurlijk meet je dit volgas. En ik heb de motor niet lopend weg gezet maar mijn broertje, dus je denkt dat dit wel klopt....helaas gaat hij er van uit dat zo'n motor gewoon moet gaan lopen na 5 jaar stil staan.
Heb de kop er vandaag even af gehaald, koppakking zag er nog netjes uit evenals de kleppen; geen zooi bij de uitlaatklep en ook niets verbrandt. Zit wat afzetting op de kop van de zuiger maar dit kan ook wel na 92.000 km. Klein stootrandje in cilinder wat geen naam mag hebben(bij mn GS750 uit 76 was dit veel meer en die bleef wél lopen,weliswaar met een oliepluim erachter..}.
Als het deze week weer droog wordt, haal ik cilinder en zuiger er ook af om te kijken hoe dit eruit ziet en welke overmaat zuiger er in zit en probeer dan een bedrijf in de buurt te vinden om de cilinder opnieuw te laten boren en honen. Kom sowieso een nieuwe zuiger in en zuigerveren, die kan ik in duitsland bij KEDO verkrijgen.
 
Even kort sluiten; om de compressie te meten heb ik de kleplichter af gekoppeld en natuurlijk meet je dit volgas. En ik heb de motor niet lopend weg gezet maar mijn broertje, dus je denkt dat dit wel klopt....helaas gaat hij er van uit dat zo'n motor gewoon moet gaan lopen na 5 jaar stil staan.
Heb de kop er vandaag even af gehaald, koppakking zag er nog netjes uit evenals de kleppen; geen zooi bij de uitlaatklep en ook niets verbrandt. Zit wat afzetting op de kop van de zuiger maar dit kan ook wel na 92.000 km. Klein stootrandje in cilinder wat geen naam mag hebben(bij mn GS750 uit 76 was dit veel meer en die bleef wél lopen,weliswaar met een oliepluim erachter..}.
Als het deze week weer droog wordt, haal ik cilinder en zuiger er ook af om te kijken hoe dit eruit ziet en welke overmaat zuiger er in zit en probeer dan een bedrijf in de buurt te vinden om de cilinder opnieuw te laten boren en honen. Kom sowieso een nieuwe zuiger in en zuigerveren, die kan ik in duitsland bij KEDO verkrijgen.

Meh, een motor kan prima na 5jaar stilstand weer gewoon lopen hoor, alleen omdat 5jaar erg lang is, is het wel zaak dat de accu dan vervangen wordt, en op zijn minst de carburateur leeg is gemaakt voordat deze weg is gezet.
Remmen en andere zaken daargelaten, maar motorisch gezien is 5jaar echt niet zo spannend als het netjes en droog opgeborgen staat.

Toch raar dat een zuiger ineens is versleten na 5jaar stilstand ? :+

Enigste dat zou kunnen is dat de zuigerveren vast zijn gaan zitten, kwestie van 100km rijden en dan is de boel wel weer los. Was bij mijn oude V8 ook zo, 11jaar in een hoekje gelegen, zuigerveren zaten vast en hij zoop dus wat olie, na 200km ofzo was dat over en zoop hij geen druppeltje olie meer.
Maar daardoor kan het niet zijn dat er geen compressie meer te meten is.

Anyway, meet eerst maar eens de cilinder, zuiger, en zuigerveren op voordat je gaat denken aan vervangen.
Feit blijft dat de motor goedlopend weg is gezet, toch ?
Dus wat kan daar dan nou aan versleten zijn ?

Ben wel erg benieuwd wat het probleem dan blijkt te zijn... :)

Succes in ieder geval met het opzoeken ervan ;)
 
Als je met olie op de zuiger nog geen significante verandering krijgt zou je eerder de kleppen verdenken dan de zuigerveren. Of de veren en zuiger zijn echt een eind versleten zodat alles er zo langs loopt. Een lektest had iets meer gebracht.
Maar sleutelen aan een XT-achtige is altijd leuk.
 
Even de kop op zijn kop leggen met de bougie er ook in gemonteerd en dan de verbrandingsruimte vullen met wasbenzine oid. Dan zie je meteen of de kleppen nog afdichten en welke wel of eventueel niet. Want dan komt er vloeistof of uit het uitlaat kanaal stromen of uit het inlaat kanaal.
 
Dat met de was benzine ken ik maar al te goed...kwam er bij de GS750 ook behoorlijk uit lopen.
Ik krijg steeds meer opties waardoor het probleem veroorzaakt kan worden...even broertje aan zijn jas getrokken en die vertelde me dat de motor gereviseerd was toen hij deze kocht en hij heeft er zelf nog geen 500 km mee gereden, hij vond wel dat het leek of ze meer vermogen had als de SR uit 93 die hij ook heeft.
Voordat ik olie op de zuiger heb gegoten, kon ik met mijn 80 kg staande op de kick starter de motor nog rond krijgen, na olie erop ging dit echt niet meer. Ik begin te twijfelen aan de compressie meting.. zou zomaar kunnen zijn dat de zuigerveren na wat jaren stilstand vast zijn gaan zitten.
Gezien de toestand van kleppen en klepzittingen kan ik wel geloven dat ze inderdaad een revisie heeft gehad. Heb nu dus vol goede hoop meer olie op de zuiger gegooid en deze vele malen rond laten gaan met de hand, misschien komen de zuigerveren los na enige tijd inweken.
Kreeg vandaag ook nog een mailtje van een lezer van dit forum, dat mijn vliegwiel zijn magnetisme kan zijn verloren. Dit kan verklaren dat er een matige vonk verschijnt dus wil ik ook proberen om er een ander vliegwiel op te zetten als de cilinder weer gesloten is.
Iemand een adres waar ik zoiets kan verkrijgen?
 
Ik denk dat het met de compressie wel mee zal vallen als ik dit hoor :+
Dan zul je ook geen stootrand voelen in de cilinder.
Volgens mij heeft de '93er SR maar 20kw ofzo,dus kan wel kloppen wat je broer zegt.
 
Terug
Bovenaan Onderaan