starten SR500

OnsPap

Rookie
20 dec 2013
23
0
Boxtel
Ik ben sinds kort in bezit van een '81er SR500.
Deze is lopend weg gezet een kleine 5 jaar geleden en startte toen nog met 1 trap.
Ik had niet de illusie dat ze nu weer meteen zou gaan lopen dus eerst de carburateur maar eens goed schoon gemaakt en vlotterpen en zitting vervangen.
Ze zag er nog netjes schoon uit, geen lekke membramen of verstopte sproeiers.
Benzine was nog kraakhelder, enige puntje was de vacuumslang; die was verdroogd.
Uit voorzorg alle slangen maar vervangen en de carb weer terug geplaatst.
Ik kan trappen wat ik wil, enigste resultaat is zo nu en dan een klap uit de uitlaat, waarschijnlijk benzine.
Haal ik de bougie er uit, is ze wel wat nat van de benzine en als ik ze na droging test buiten de cilinder, zie ik wel vonken.
Omdat vonken buiten de cilinder niet zoveel zegt, ook een nieuwe geprobeerd maar helaas hetzelfde resultaat.
We hebben dus benzine en een vonk maar lopen....
Dus eerst maar eens alle verbindingen na gekeken en de bobine door gemeten. Geen problemen te vinden.
Blijft dus als enige de CDI-unit over die niet goed zou kunnen zijn.
Ik kan deze niet testen en ik heb geen flauw idee waar ik een andere zou kunnen vinden.
Kan iemand licht op dit gebeuren laten schijnen?
 
Accu al vervangen ?

Klinkt raar, en het zou niet moeten kunnen, maar mijn XT500 deed 2jaar geleden ofzo ook ineens heel raar (ook heel moeilijk starten), bleek toch een kapotte accu te zijn die op 1 of andere manier een storing gaf. En dat terwijl het ontstekings circuit totaal los van de accu en de rest staat.

De accu loskoppelen was de oplossing, toen deed ie het gewoon weer normaal.
Toen maar een nieuw accu'tje gehaald omdat ik het wel fijn vind als ik ook het parkeer licht kan gebruiken.

Ik vermoed zelf dat de polen van de oude accu omgedraaid waren, waardoor er geen massa meer op het frame was en daarmee geen vonk. Een andere verklaring kan ik niet verzinnen.

Misschien het proberen waard, accu eraf halen, of een nieuwe halen.
 
Vlotter(pen) blijft hangen? Choke gaat niet goed dicht?
Ik weet niet hoe ver je de carburatoeter uit elkaar gehad hebt, maar als de gasnaald niet goed zit (lees los in de gaston ligt) kan je trappen tot je een ons weegt.
Als je een vonk hebt is de CDI onwaarschijnlijk, en comprssie zal je wel hebben, want dat verschil merk je met trappen wel.
Hoewel een paar druppeltjes olie door het bougiegat de zuigerveren wel helpen met de afdichting en smering als een blok lang heeft stilgestaan
 
Carburateur is helemaal uit elkaar geweest en voorzien van een revisie setje.
Choke gaat goed dicht en de naald ligt er goed in. Zelfs de vlotterstand is na plaatsen van een nieuwe vlotterpen en zitting gemeten en gesteld.
Wat me wel opviel is dat de acceleratiepomp minder slag heeft als die van een reserve exemplaar maar dit zou niet van invloed mogen zijn bij het starten.
Een andere accu erin helpt niet; dit beestje is altijd gebruikt met een lege accu, zonder problemen en zoals gezegd staat de accu los van de ontsteking
 
Rubbers tussen cilinder en carbs controleren,
Bougie schoonmaken/ vervangen-->vonk?
Luchtfilter schoon/ niet verstopt..
Kleppen gestelt?


Al koffie gehad....
Het glaasje, op t blok gecontrolleerd "timing" voor wanneer je moet kicken schoon...

Suc6
 
Ik ben sinds kort in bezit van een '81er SR500.
Deze is lopend weg gezet een kleine 5 jaar geleden en startte toen nog met 1 trap.
Ik had niet de illusie dat ze nu weer meteen zou gaan lopen dus eerst de carburateur maar eens goed schoon gemaakt en vlotterpen en zitting vervangen.
Ze zag er nog netjes schoon uit, geen lekke membramen of verstopte sproeiers.
Benzine was nog kraakhelder, enige puntje was de vacuumslang; die was verdroogd.
Uit voorzorg alle slangen maar vervangen en de carb weer terug geplaatst.
Ik kan trappen wat ik wil, enigste resultaat is zo nu en dan een klap uit de uitlaat, waarschijnlijk benzine.
Haal ik de bougie er uit, is ze wel wat nat van de benzine en als ik ze na droging test buiten de cilinder, zie ik wel vonken.
Omdat vonken buiten de cilinder niet zoveel zegt, ook een nieuwe geprobeerd maar helaas hetzelfde resultaat.
We hebben dus benzine en een vonk maar lopen....
Dus eerst maar eens alle verbindingen na gekeken en de bobine door gemeten. Geen problemen te vinden.
Blijft dus als enige de CDI-unit over die niet goed zou kunnen zijn.
Ik kan deze niet testen en ik heb geen flauw idee waar ik een andere zou kunnen vinden.
Kan iemand licht op dit gebeuren laten schijnen?
Ik mag aannemen dat je wel de tank leeg hebt gemaakt en verse benzine erin?
 
halflive, de accu bij deze motor is meer voor verlichting en wat andere zaken maar staat helemaal los geschakeld van het start-circuit. Op de dynamo zit een wikkeling die de CDI van stroom voorziet.
En ik ben bekend met het "glaasje" bij aantrappen; leuk voor overdag en voor gevoellozen...je merkt vanzelf wanneer je in de compressieslag zit, even een tikje kleplichter en dan stampen of je de belasting inspecteur even plat wil maken.
Remmen reiniger in de inlaat spuiten gaf even een grote knal en toen bleef het weer stil, kleppen staan goed en benzine is vernieuwd voor ik begon.
Kortom, ik heb eigenlijk alles gedaan en geprobeerd om ze lopend te krijgen tot zelfs het schoonmaken van de aansluitingen van de kabelboom.
 
halflive, de accu bij deze motor is meer voor verlichting en wat andere zaken maar staat helemaal los geschakeld van het start-circuit. Op de dynamo zit een wikkeling die de CDI van stroom voorziet.
En ik ben bekend met het "glaasje" bij aantrappen; leuk voor overdag en voor gevoellozen...je merkt vanzelf wanneer je in de compressieslag zit, even een tikje kleplichter en dan stampen of je de belasting inspecteur even plat wil maken.
Remmen reiniger in de inlaat spuiten gaf even een grote knal en toen bleef het weer stil, kleppen staan goed en benzine is vernieuwd voor ik begon.
Kortom, ik heb eigenlijk alles gedaan en geprobeerd om ze lopend te krijgen tot zelfs het schoonmaken van de aansluitingen van de kabelboom.
Dat is niet helemaal waar. De accu is nodig voor de eerste vonk. De bobine moet nog steeds opgeladen worden. Je kunt het af met een heel klein rot accuutje, maar hij heeft een basis nodig. Je schijnt de SR wel accuvrij te kunnen maken met een soort condensator, maar af fabriek heb je de accu nodig.

Google
 
Ik heb ook twee maal een SR gehad en zonder accu,met condensator gereden.
Blijft wel een bitch om te starten,mijn ervaring is dat de benzinetoevoer bij starten vrij nauwkeurig komt.
Moet er wel bij zeggen dat ik op beide motoren een andere carb had zitten.

Mss ten overvloede:je hebt wel genoeg compressie?Heb zelf twee maal gehad dat de compressie helemaal weg was,dat kwam door koolafzetting op de uitlaatklep :+
 
Dat is niet helemaal waar. De accu is nodig voor de eerste vonk. De bobine moet nog steeds opgeladen worden. Je kunt het af met een heel klein rot accuutje, maar hij heeft een basis nodig. Je schijnt de SR wel accuvrij te kunnen maken met een soort condensator, maar af fabriek heb je de accu nodig.

ik ken de SR500 niet, maar er zijn genoeg motoren met een batterij waarbij de batterij niet voorkomt in het ontstekingscircuit. er zijn zelfs injectie crossers zonder batterij en die starten ook.

volgens mij kan je (veralgemening zonder rekening te houden met de uitzonderingen) iedere motor met CDI en zonder elektrische startmotor - zoals een SR500 - starten zonder batterijspanning.
 
ik ken de SR500 niet, maar er zijn genoeg motoren met een batterij waarbij de batterij niet voorkomt in het ontstekingscircuit. er zijn zelfs injectie crossers zonder batterij en die starten ook.

volgens mij kan je (veralgemening zonder rekening te houden met de uitzonderingen) iedere motor met CDI en zonder elektrische startmotor - zoals een SR500 - starten zonder batterijspanning.
Ja, die motoren ken ik ook, maar die hebben geen CDI. Die hebben een ontstekingsspoel Meestal tweetakten. Daarom heb ik even gegoogeld. Er zijn zat topics te vinden waarin mensen hun SR willen ombouwen om te rijden zonder accu. Ergo, in standaard trim kan je de accu niet weglaten.
 
Even ter verduidelijking; een stuk van de dynamo wordt gebruikt om spanning op te wekken voor de CDI tijdens het starten en lopen van de motor. Om zeker te gaan dit weekeinde de SR van mijn broer maar weer eens gestart, de accu van deze is helemaal ontladen door de leeftijd hiervan en het niet regelmatig bijladen. Na een keer of 8 stampen kwam er leven in en dit had waarschijnlijk sneller gekund als hij de choke er even op had gezet...
Ik begin zo langzaam aan de CDI zelf te verdenken van niet goed functioneren; de vonk ziet er niet helemaal regelmatig uit en lijkt wel in "stukjes" te komen ipv. een vette vonk in 1 keer.
En het eerste wat ik altijd schoon maak en op storing naloop is de aarde aansluiting...ik rij ook Guzzi van een ouder type en die hebben wel vaker problemen met een slechte maasa.
 
Halflive heeft de sr maar half begrepen denk ik. Ontsteking staat geheel los van het licht cirquit welk een batterij heeft. Zonder batterij rijden gaat prima maar om je cirquit te beschermen tegen pieken stop je er een batterij-vervanger in, de condensator. Twee geheel gescheiden werelden dus.
Ik denk Onspap dat je je carburateur verder even moet laten rusten en het ontstekingscirquit volgens het boekje moet gaan doormeten. De oude componenten kunnen beinvloed zijn door vocht/condens en hebben niet het eeuwige leven.
Ik begreep dat je broer ook een sr heeft. Wissel componenten een voor een uit (dynamo als laatste) en elimineer zo naar de bron van het kwaad.
Je kunt ook eens kijken op de site van speedrex http://rexs-speedshop.com daar vind je ook het een en ander.
Vervanging of herwikkelen van componenten is prijzig en om die reden rij ik met een cdi systeem met een onstekingsspoel bedoeld voor een xt. De eenvoud zelve. Heb je wel het vliegwiel van xt nodig en de lichtspoel. Nadeel is dat ie geschikt is tot max. 6000 toeren. Kosten ca 190,- Het originele systeem van Yam werkt feitelijk veel preciezer en heeft verschillende spoelen voor verschillende toeren maar is ingewikkeld en duur.
Verder heb ik het nog niet uitgeprobeerd maar als je de onstekingsvervroeging bekijkt van bijvoorbeeld een honda cub C50E met een vervroegende onsteking dan komt dat aardig in de buurt en het kost een fractie van wat andere vragen zoals power dynamo of speedrex laat staan Yamaha.
Wil je echt goedkoop kun je ook je eigen systeem bouwen met kitjes van Veller, maar dat heeft wel wat om het lijf wil je het netjes en betrouwbaar doen. De materie is interessant maar het kost veel tijd en je wil nu rijden!
succes!
full
 
Wat een gekloot, en dat is dus waarom ik een hekel heb aan electronische ontstekingen, leuk als het werkt, maar wat een gezeik (en geld) als iets het laat afweten.

Kan je hem niet gewoon ombouwen naar contactpuntjes ? Heb je nooit gezeik mee.

Heb je trouwens een timing-light ?

evt. zou je dan even met zijn 2e moeten kijken naar het ontstekings tijdstip, 1 kickt, en 1 iemand schijnt met het lampje, zonder bougie erin, maar met bougie die massa maakt ergens aan de kop, gaat het kicken ook wat makkelijker...
Of even ermee lopen in zijn 1e versnelling, en dan half spastisch krom ernaast lopen met je timing lampje, gaat ook wel :)

Of timing light fixeren, filmen, en dan terug kijken...

Zomaar een idee, ik wou nog de bougie opperen, maar die had je in het begin al gewisseld :+
 
Terug
Bovenaan Onderaan