Starter clutch/motor Yamaha Virago XV500

GM97

Rookie
24 feb 2020
12
9
Beste forumleden,

Ik ben sinds kort in het bezit van een Yamaha Virago XV500. Ik ben deze motor om aan het bouwen tot café racer.

Echter ben ik al achter het bekende kwaaltje gekomen van de start procedure. Helaas heb ik hier ook last van. Ik heb de overige topics hierover vandaag allemaal gelezen.
Vandaag heb ik het carterdeksel los gehaald en alles bekeken. Het zag er op zich goed uit, alleen het viel mij inderdaad wel op dat er veel ruimte zit tussen de uitgaande as van de startmotor en de “Gear, Idler 1”.
Ik heb in de andere topics gelezen dat sommigen de startmotor hebben laten aanpassen, of de starter clutch hebben vervangen. Anderen kozen gewoon voor een nieuwe “Gear, Idler 1”. Als laatste zag ik nog een optie om een ring te plaatsen.

Mijn vraag is eigenlijk: welke van deze opties moet ik nu in acht nemen? De onderdelen zijn allemaal redelijk prijzig en ik wil wel zeker weten dat ik de juiste beslissing neem.
Ik zou het dan ook fijn vinden als jullie mij zouden kunnen adviseren/vertellen welke optie in de praktijk het beste werkt/heeft gewerkt.

Alvast bedankt!!

Groetjes GM
 

Bijlagen

  • 3DA35AB4-5062-4D5B-B67A-2D21FC3EE849.jpeg
    3DA35AB4-5062-4D5B-B67A-2D21FC3EE849.jpeg
    1,1 MB · Weergaven: 26
een xv500 heeft geen last van een ratelende startkoppeling zoals bij de grotere modellen.
er zit volgens mij ook een heel andere startkoppeling in.

beste bananeman,
De startkoppeling van de XV500 is idd anders dan die van grotere modellen. Maar ik heb wel degelijk last van een ratelende startkoppeling. Als ik start hoor je een hoop herrie, je hoort dat hij niet ingrijpt. Soms pakt hij echter wel en slaat de motor gelijk aan. Aanrennen werkt ook.

alleen ik wil graag weten of ik alleen dat kleine tandwiel moet bestellen of het grote tandwiel in combi met de startkoppeling. Ik neem aan dat er vast meerdere mensen zijn geweest die dit hadden...

Mvg Giovanni
 
er zit een gewone startkoppeling in zoals bij heel veel andere motoren.
en als de startkoppeling daarvan doorslaat, dan moet je de 3 rolletjes in het grote starttandwiel vervangen.
en als het oppervlak waar de 3 rolletjes op aangrijpen beschadigt is, zul het tandwiel ook moeten vervangen.
maar meestal red je het met de rolletjes vervangen, daar zijn vaak revisiesetjes voor te krijgen.

maar nu mijn twijfel, als deze startkoppeling niet goed werkt dan ratelt hij meestal niet maar dan hoor je alleen de startmotor zoemen omdat deze onbelast draait.
ratelt het startrelais niet?
 
er zit een gewone startkoppeling in zoals bij heel veel andere motoren.
en als de startkoppeling daarvan doorslaat, dan moet je de 3 rolletjes in het grote starttandwiel vervangen.
en als het oppervlak waar de 3 rolletjes op aangrijpen beschadigt is, zul het tandwiel ook moeten vervangen.
maar meestal red je het met de rolletjes vervangen, daar zijn vaak revisiesetjes voor te krijgen.

maar nu mijn twijfel, als deze startkoppeling niet goed werkt dan ratelt hij meestal niet maar dan hoor je alleen de startmotor zoemen omdat deze onbelast draait.
ratelt het startrelais niet?

bedankt voor uw verhelderende reactie. ik heb nog niet gekeken naar het grote starttandwiel. Dat zal ik deze week nog doen. Als u er prijs op stelt kan ik ook een filmpje maken en doorsturen naar u? dat zegt meer dan 100 woorden. Ik kan alleen geen filmpjes uploaden hier?
 
er zit een gewone startkoppeling in zoals bij heel veel andere motoren.
en als de startkoppeling daarvan doorslaat, dan moet je de 3 rolletjes in het grote starttandwiel vervangen.
en als het oppervlak waar de 3 rolletjes op aangrijpen beschadigt is, zul het tandwiel ook moeten vervangen.
maar meestal red je het met de rolletjes vervangen, daar zijn vaak revisiesetjes voor te krijgen.

maar nu mijn twijfel, als deze startkoppeling niet goed werkt dan ratelt hij meestal niet maar dan hoor je alleen de startmotor zoemen omdat deze onbelast draait.
ratelt het startrelais niet?

Goedenavond,

Vanavond het vliegwiel gedemonteerd en de schade bekeken. De krans van het grote tandwiel was beschadigd. De startkoppeling zag er ook niet al te best uit. Een nieuw setje bestellen dus...

Bedankt voor de reactie. Heb er zeker wat aan gehad! Nu nieuwe spulletjes bestellen en monteren maar!
Groetjes Giovanni
 
duhh.. ik heb een tweedehansje gekocht voor 15,00 met een risico natuurlijk. Als die uiteindelijk niet goed blijkt mag het blok weer open (Splitsen)
 
GEAR, IDLER 1
22U1551200

show photo

€ 62.50

2
SHAFT 1
5H01552100

show photo

€ 12.50

3
STARTER CLUTCH OUTER ASSY
22U1558000
rating:
show photo

€ 214.00

4
SPRING, COMPRESSION (4G0)
9050104623

show photo

€ 2.50

5
CAP, STARTER CLUTCH SPRING
3411558305
supersession: 1J71558301
show photo

€ 7.00

6
PIN,DOWEL(341)
9361512088

show photo

€ 6.50

7
BOLT (7G9)
9131608012
supersession: 9131708012
show photo

€ 2.00

8
GEAR, IDLER 2
22U1551700

show photo

€ 126.50

9
WASHER, PLATE(1FK)
90201256K6

show photo

€ 4.00

yamaha-xv500-virago-1983-d-usa-starter-clutch_bigyau0899b-12_376a.gif
 
Goedemorgen heren,
Helaas ging een revisie setje niet voldoen. De koppeling zelf was ook beschadigd, en het grote tandwiel al helemaal.
Ik heb het hele setje gedemonteerd en aangeboden bij de lokale motor dealer. Deze konden alles nieuw leveren voor +/- €200,- (startkoppeling incl. toebehoren, grote tandwiel en een pakking).
Volgende week binnen, monteren en kijken of alles goed werkt. Kan ik daarna verder.

Ondertussen aan het uitzoeken welke kleur me tank word, het subframe is al gereed. Clip ons ook op de juiste positie gemonteerd. Wil hem motorisch eerst oké hebben voor ik alles ga demonteren om te zandstralen en poedercoaten.

ik hou jullie op de hoogte.

Bedankt voor alle adviezen zover!

Grote groet Giovanni
 
Beste forummers,

Wellicht onnodig om te posten, maar afgelopen zaterdag heb ik de nieuwe onderdelen gemonteerd. De motor start weer als een tierelier en loopt goed.

Dus voor degene die ooit een soort gelijk probleem heeft.. dit was in mijn geval de oplossing.

Groetjes Giovanni
 

Bijlagen

  • 1DA29168-7999-4DF4-84DB-7537C409ADCE.jpeg
    1DA29168-7999-4DF4-84DB-7537C409ADCE.jpeg
    148,2 KB · Weergaven: 19
Beste forummers,

Wellicht onnodig om te posten, maar afgelopen zaterdag heb ik de nieuwe onderdelen gemonteerd. De motor start weer als een tierelier en loopt goed.

Dus voor degene die ooit een soort gelijk probleem heeft.. dit was in mijn geval de oplossing.

Groetjes Giovanni


Zeker niet onnodig, het vermelden van de oplossing wordt hier zeer gewaardeerd.

:t
 
Terug
Bovenaan Onderaan