Starter motor kopen + vragen

Bromo

Rookie
4 sep 2017
2
0
Hallo allemaal,

Ik ben op dit moment bezig met mijn motor rijbewijs en vind het super leuk. Nu kom ik steeds dichter bij het examen en zit dagelijks te kijken naar wat voor motors ik mooi vind en wat ik eventueel zou kopen als ik mijn rijbewijs heb.

Mijn oog valt al snel op de nakedbikes, ik zit liever rechtop dan dat ik constant naar voren leun. Ook hoef ik niet meteen een racemonster als eerste motor (al lijkt me dat wel stoer om ooit nog een keer te hebben).

Ik heb wat reviews bekeken en daaruit kwam ik uit het volgende lijstje met motors die me wel aanstaan

Kawasaki z800
Yamaha MT-10
BMW s1000 RR

Een paar vragen die ik heb zijn de volgende:

  1. Is het handig om meteen een nieuwe te kopen of moet ik beginnen met een 2e handse motor (ik heb opzich wel wat gespaard dus zou evt een nieuwe kunnen kopen


    [*]Ik zie ook dat veel mensen toch een andere uitlaat op hun motor zetten ipv de stock uitlaat. Wat is jullie ervaring hiermee?


    [*]Wat is jullie ervaring qua helmen? Welk merk/type/comfort/looks


    [*]Hoeveel ben je ongeveer kwijt aan een normaal motorpak (hiermee bedoel ik wel een sportief pak die ook evt bij de motor past)


    [*]Hebben jullie nog andere suggesties die in de buurt komen van bovenstaande motors


    [*]Hoe doen jullie het in de winter, ik neem aan dat er dan niet veel gereden wordt. Zet je hem in stalling? Is het nog mogelijk om je motor in de winter uit de belasting te halen?


    [*]In dit filmpje wordt aangegeven in de comments dat het slecht is om een brandstof injectie zo te starten, is dit omdat hij de motor te snel start? Iemand extra info?


    [*]Ik moet mijn theorie nog doen. Wat hebben jullie gebruikt voor het leren van je theorie boek/oefenprogramma? En waar kan ik deze kopen









Dit zijn een beetje vraagjes die ik in me hoofd heb en waar ik jullie advies wel voor zou willen vragen. Het zijn aardig wat vraagjes maar ik bereid me liever goed voor :)

Gr Patrick
 
Laatst bewerkt:
Welkom Bromo, Je schrijft dat je opzoek bent naar een motor voor een starter en vervolgens kom je met 2 motoren die meer dan 160pk hebben. Als dat in jou ogen starter motoren zijn, wat zijn dan in hemelsnaam motoren voor ervaren rijders? Nou hoef je natuurlijk niet direkt te beginnen op een motor met slechts een handjevol pk's maar dit zou ik niet doen. Aangezien je geen rijervaring hebt, en dus eigenlijk nog niet goed kan weten wat je fijn/leuk vind rijden zou ik geen nieuwe motor kopen. Ik zou eerst eens wat huren of een 2de handsje kopen om zo wat ervaring op te doen.

Vroeger vond ik het ook leuk om een andere (luidere) demper erop te zetten. Maar dat vind ik tegenwoordig niet echt verantwoord meer om met een bler pijp rond te rijden. Een hoop mensen hebben er last van, en daarom worden er ook steeds meer wegen afgesloten voor motoren.
 
Kawasaki z800
Yamaha MT-10
BMW s1000 RR

Lijken me niet de beste motoren. Ga voor wat minder power. Het is geen auto. Een motor met 50 pk is ook al meer dan snel genoeg. Die motoren met meer vermogen dan je gemiddeld leaseblik komen nog wel.
Een paar vragen die ik heb zijn de volgende:

  1. Is het handig om meteen een nieuwe te kopen of moet ik beginnen met een 2e handse motor (ik heb opzich wel wat gespaard dus zou evt een nieuwe kunnen kopen
    Geen nieuwe kopen. Dan kun je er nog eens lomp mee omgaan zonder dat het echt zeer doet.


    [*]Ik zie ook dat veel mensen toch een andere uitlaat op hun motor zetten ipv de stock uitlaat. Wat is jullie ervaring hiermee?
    Mijn ervaring is dat het vaak veel te luid en asociaal is. Ik heb liever dat wij motorrijders daar niet op worden aangekeken. Laat dat maar over aan de tupperware brigade in de vierwielers.


    [*]Wat is jullie ervaring qua helmen? Welk merk/type/comfort/looks
    Zorg dat je iets hebt dat goed past en lekker zit. Dat is helemaal afhankelijk van wat je wil en de vorm van je hoofd etc.


    [*]Hoeveel ben je ongeveer kwijt aan een normaal motorpak (hiermee bedoel ik wel een sportief pak die ook evt bij de motor past)
    Motorpak bevat een aantal dingen: Jas, Broek, Helm, Handschoenen en schoenen. Een motorpak exclusief helm en schoenen begint bij de 250 euro. En dan heb je goedkope bende. Als je een goed motorpak exclusief helm en schoenen wil, ga uit van zo'n 1000 euro. Bespaar overigens niet op schoenen; als je motor op je voet valt geven goede schoenen net even wat meer bescherming wat kan schelen of je wegloopt of wegkruipt van een potentieel ongeval.


    [*]Hebben jullie nog andere suggesties die in de buurt komen van bovenstaande motors
    De GS500, de GS500 en de GS500. Allemaal van Suzuki. Ideale allround motoren. Ze kunnen alles. Het enige wat ze niet kunnen is 1 ding heel goed. Mensen rijden er mee op het circuit, maar een zandpad kunnen ze ook meer dan prima hebben.


    [*]Hoe doen jullie het in de winter, ik neem aan dat er dan niet veel gereden wordt. Zet je hem in stalling? Is het nog mogelijk om je motor in de winter uit de belasting te halen?


    Tot 0 graden celcius rij ik. Daarna gaan ze allebei de garage in. Net als in de zomer overigens. Schorsen voor die paar maanden heeft geen zin. Wegenbelasting is een tientje per maand.
    [*]In dit filmpje wordt aangegeven in de comments dat het slecht is om een brandstof injectie zo te starten, is dit omdat hij de motor te snel start? Iemand extra info?
    Niks mis mee. Aan en starten. Overigens zou ik als ik jou was beginnen op een wat oudere motor. En dan heb je geen injectie, maar een carburateur.


    [*]Ik moet mijn theorie nog doen. Wat hebben jullie gebruikt voor het leren van je theorie boek/oefenprogramma? En waar kan ik deze kopen
    Een boek. Lees het een paar keer door terwijl je al praktijklessen doet. Ga naar het cbr, vul een vragenlijst is, vraag je af waarom het zo moeilijk was.







 
1. Een nieuwe kopen als starter zal ikzelf nooit doen, tenzij je zat geld hebt.

2. Op mijn eerste motor zat een Lazer-uitlaat zonder db-killer. Toen heb ik tegen mezelf gezegd dat de volgende motor veel stiller moet zijn, ik hoef al die onnodig aandacht niet. Maar een after-market pijp kan handig zijn als je tussen de files rijdt. Ze weten dan tenminste dat je aankomt rijden.

3. Een helm moet goed bij je hoofd passen. Shoei heeft een Personal Fitting systeem. Op de MF staat ook een review en de mening was zeer positief. Ik heb zelf een Shoei NXR en het bevalt me goed, zeer licht en comfortabel. Hiervoor was ik 480 kwijt, maar in de wintermaanden krijg je soms wel korting.

4. Ik heb zelf geen leer maar een textiel pak van Dainese. Jas 250, broek 170, laars van Sidi 170, handschoenen van Held 80. Dus tel maar op.

5. Qua merk heb ik geen suggesties, maar ik denk dat je idd eerder kan kijken naar een 600cc motor. Die gaan ook wel van 0-100 binnen 4 seconden hoor, verder kan je ook 250 topsnelheid halen hiermee.

6. Ik rij gewoon door in de winter, heb geen keuze. Motor is mijn primaire vervoermiddel, de secondaire moet nog komen.

7. Geen ervaring met injectie, dus geen mening.

8. Als ik jou was, zal ik vooral focussen op oefeningen/proeftoetsen maken. Uit mijn ervaring in het behalen van zowel motor als autorijbewijs, de oefeningen helpen je het meest.
 
Maak je over het vermogen niet al te druk, mijn eerste motor was een GSX-R750K6.
Prima te handelen. Nooit spijt van gehad. Wel soort van spijt dat ik hem weggedaan heb...

Kijk naar welke motoren je leuk vind, maak een proefrit, en let vooral op je zithouding aangezien je er dagen op gaat zitten.
A. Zit ie lekker B. Gaat ie ook voorruit als ik gas geef, C. Hoeveel en wat voor herrie maakt ie D. vibraties? E. wat kost ie?

Was proefrit al voorbij gekomen.... ;-)
 
  1. Is het handig om meteen een nieuwe te kopen of moet ik beginnen met een 2e handse motor (ik heb opzich wel wat gespaard dus zou evt een nieuwe kunnen kopen

    Ik ben begonnen op een nieuwe motor waar ik 10 jaar later nog steeds met evenveel plezier op rijd. Vraag is gewoon, hoe snel ben je uitgekeken op een motor? Voordeel van een 2e handse motor is de kosten als je hem een keertje op zijn zij legt (je bent dan blij dat je niet de volle pot heb betaalde )



    [*]Ik zie ook dat veel mensen toch een andere uitlaat op hun motor zetten ipv de stock uitlaat. Wat is jullie ervaring hiermee?

    Stock uitlaat. Zoals hierboven al vermeld, mensen beginnen het beu te worden. Wegen worden afgesloten , op bepaalde circuits mag je niet boven een bepaalde waarde uitkomen. En meestal hoor je die uitlaat toch niet zo goed als je oordoppen in hebt en met 120 over de snelweg rijdt.



    [*]Wat is jullie ervaring qua helmen? Welk merk/type/comfort/looks?

    Helm is zeer persoonlijk. Elke helm heeft een andere pasvorm. Ga naar een aantal motorwinkels en pas er een aantal (laat je ook adviseren). Let ook op de prijs, het is niet omdat het een duurder model is dat de helm ook stiller is. Zelf heb ik al een aantal helmen van Shark gehad en ben er redelijk tevreden van.



    [*]Hoeveel ben je ongeveer kwijt aan een normaal motorpak (hiermee bedoel ik wel een sportief pak die ook evt bij de motor past)

    Reken rond de 600 euro voor een normaal lederen pak (goretex textiel pak gaat trouwens ook rond die prijs uitkomen).



    [*]Hebben jullie nog andere suggesties die in de buurt komen van bovenstaande motors

    Zoals gezegd, kijk ook eens naar 600cc motoren ? Als je graag supersport wil rijden zijn er wel een aantal leuke motoren. CBR600F (blijft een oude maar leuke motor), gsxr 600, cbr 600rr,...
    Wat je wel moet beseffen is dat deze motoren fors meer pk's hebben dan je les motor en je best het eerste jaar je rechterhand onder controle houdt. Maar met genoeg discipline, geen probleem
    Maar best dat je na het behalen van je rijbewijs een aantal proefritten maakt met verschillende modellen. Nu al blind staren op 3 modellen is wat vroeg



    [*]Hoe doen jullie het in de winter, ik neem aan dat er dan niet veel gereden wordt. Zet je hem in stalling? Is het nog mogelijk om je motor in de winter uit de belasting te halen?

    Ik deed ook woon werk in de winter (nu niet meer, woon op 5 minuten van mijn werk :) ), behalve bij sneeuw of ijzel. Ik heb een garage dus de motor kan lekker binnenstaan.



    [*]Ik moet mijn theorie nog doen. Wat hebben jullie gebruikt voor het leren van je theorie boek/oefenprogramma? En waar kan ik deze kopen

    Theorie boeken zijn meestal te koop bij de rijschool. Hier in belgië kan je ook de theorie boek kopen in de standaard boekhandel. Informeer even bij de lokale rijschool






 
BMW S1000RR is een heel fijne starters motor, mits je je weet in te houden! 200 pk, maar door het grote blok veel koppel onderin: blijf de eerste paar duizend kilometers onder de 7000rpm, dan ben je al snel zat.

Tevens heeft zo'n topfiets goede componenten (remmen, vering) en electronica (ABS, ESP). De naked versie is trouwens de S1000R, daar geldt hetzelfde voor maar is net anders afgeregeld qua topvermogen.

Grootste nadeel van zo'n fiets als eerste motor: je bent daarna permanent verpest en zal voor een opvolger meteen weer in het topsegment moeten kijken. Ook zijn dit soort fietsen niet de goedkoopste qua verbruik en onderhoud.

Bron: zelf ook zo gedaan.
 
Laatst bewerkt:
[*]Is het handig om meteen een nieuwe te kopen of moet ik beginnen met een 2e handse motor (ik heb opzich wel wat gespaard dus zou evt een nieuwe kunnen kopen

Je vraagt al of het handig is, dus je hebt wel een idee van het nadeel. Deze beslissing kan je dus echt zelf nemen. Nieuw is leuk, lekker en kostbaar. Tweedehands is, zeker als eerste motor, niet minder leuk of lekker, wel minder kostbaar. Voor de hand liggend eigenlijk.

[*]Ik zie ook dat veel mensen toch een andere uitlaat op hun motor zetten ipv de stock uitlaat. Wat is jullie ervaring hiermee?

Ik vroeg me dat ook af, dus ik heb eens de proef op de som genomen. Bij mijn nieuwe BMW F700 GS nam ik destijds een Akrapovic a 700 euro (volgens mij). Ik vond er echt geen flikker aan, heb er 0,0 plezier aan beleefd. Wat mij betreft dus echt weggegooid geld en ik doe het nooit meer.

[*]Wat is jullie ervaring qua helmen? Welk merk/type/comfort/looks

Sja zelf een beetje proberen wat prettig zit binnen jouw budget.

[*]Hoeveel ben je ongeveer kwijt aan een normaal motorpak (hiermee bedoel ik wel een sportief pak die ook evt bij de motor past)

Kan tussen de 300 en >1000, helemaal van jou afhankelijk.

[*]Hebben jullie nog andere suggesties die in de buurt komen van bovenstaande motors

Oh ja hoor, nog een veel leukere: de Zero SR. Ben je ook gelijk van het uitlaat-dilemma af.

[*]Hoe doen jullie het in de winter, ik neem aan dat er dan niet veel gereden wordt. Zet je hem in stalling? Is het nog mogelijk om je motor in de winter uit de belasting te halen?

Huh hoezo? Nederland toch? Ik heb al... pff ik denk 5 jaar geen dag overgeslagen vanwege het weer. En die keer dat het sneeuwt of glad is, laat je hem staan. Maar dat komt echt niet zo vaak voor.
 
Aftermarket uitlaat hoeft niet persé een blerpijp te zijn! Bij sommige motorfietsen kan een aftermarket dempter voor veel gewichtsreductie zorgen.
 
  • Ik moet mijn theorie nog doen. Wat hebben jullie gebruikt voor het leren van je theorie boek/oefenprogramma? En waar kan ik deze kopen
Ik heb mijn theorie op 23 augustus in 1 keer gehaald met 2 foutjes.

Ik heb het theorieboek van Vekabest + CDrom gebruikt (te bestellen online bij theorie-leren.nl) & TET Online cursus + oefenexamens gedaan (Via groupon 2 maanden toegang goedkoop te bestellen)

Mijn oefen techniek was het boek & online cursus eenmalig helemaal doorlezen
Tussendoor en naderhand heb ik alle oefenexamens op de CDrom & van de TET online gedaan.

Bij fouten heb ik de uitleg gelezen die erbij wordt gegeven & eventueel nog een keer het boek erbij gepakt bij desbetreffende vragen.


Het examen zelf wordt tegenwoordig via een touch screen afgenomen en je krijgt in totaal 25 minuten de tijd. Het is dus niet (meer) zo dat je binnen x seconden moet antwoorden wat naar mijn mening erg fijn is.

Bovendien krijg je de mogelijkheid om vragen te markeren, vorige & volgende te drukken, en in een overzicht zie je alle vragen om zo gemakkelijk weer terug te gaan naar gemarkeerde vragen. Nadat je het inlevert, krijg je direct op het scherm te zien of je geslaagd bent. De resultaten worden dezelfde dag nog naar je e-mail adres verstuurd.
 
Laatst bewerkt:
Jammer dat dit weer een starter is die een topic opent en vervolgens nooit meer terugkomt om te kijken wat de antwoorden zijn en/of daarvoor een bedankje te schrijven. :N

Is welgeteld 4 mins op dit forum geweest op moment van schrijven.
 
Ik lees ze wel hoor, en ik neem al jullie advies mee. Ik heb alleen niet veel tijd om het allemaal in de gaten te houden.

Sorry.
 
Terug
Bovenaan Onderaan