starterkrans problemen

8 jan 2018
2
0
Opijnen
Hallo iedereen,

Ik heb een starterkoppeling (one-way clutch) probleem met mijn honda dominator nx650.

Over de tijd van een week is mijn motor steeds slechter gaan starten. De startmotor hoor je dan draaien, maar het lijkt alsof er ergens misgegrepen/overheen gegleden wordt. Nu is het punt bereikt waarop je alleen nog maar de startmotor loos hoort draaien. De motor zelf word niet meer aangeslingerd.

Wat heb ik gedaan:
-Startmotor uit elkaar gehaald. Werkt en ziet er nog goed uit.
-Tandwielen zien er ook nog goed uit.
-Vliegwiel los gehaald. En gekeken of de startkoppeling niet versleten is (met het startertandwiel). Maar zo op het eerste gezicht voelt het goed en draait hij mee in de richting die moet, en stopt hij in de andere richting. (met handkracht geprobeerd).
-Ik weet niet zo goed of je gewoon kan voelen aan je lagers of ze goed zijn, maar ook die bewegen op het eerste gezicht soepel en zien er niet versleten uit.

Wat ik nog wilde doen is de starterkoppeling van het vliegwiel losmaken om te kijken hoe dat er uit ziet. Hoogstwaarschijnlijk is dit het, al heb ik twijfels omdat ik het net dus al getest had.

Kan ik zoiets uberhaupt testen met de hand?
Heeft de dominator vaker problemen met dit onderwerp? ben ik misschien iets vergeten te controleren? Wie kan mij helpen!?
 
Laatst bewerkt:
full


Van de nx 650
 
Bedankt iedereen voor de snelle reacties!

Ik ga er morgen avond weer mee verder. Mocht dat het zijn laat ik het even weten:)
Soms is de combi van 2 en 4 beide gesleten. Ivm prijs kun je kiezen om eerst 4 te vervangen. En later evn ook 2. Als je tenminste tegen twee keer sleutelen kan :)

En eerst natuurlijk controleren of er niet iets stuk is :)
 
Laatst bewerkt door een moderator:
In mijn cl360 topic heb ik ook een heel stuk aan de startkoppeling gewijd/geweid/geweden :+

Ik durf alleen niet te zeggen of de plaatjes het nog doen.

Startkoppeling revisie setje zijn de kosten niet, veertjes, duw stangetjes en rolletjes vervangen, zo klaar.

Bij mij zat er toen een duw stangetje vast waardoor 1 rolletje niet meedeed.

Hoe dan ook, startkoppeling goed schoonmaken, met name het 'holletje' waar de duwertjes en veertjes in gaan, even met een wattenstaafje op boormachine doorheen halen.
Goed schoonmaken, en alles licht in de olie monteren, geen vet !!!

Startkoppeling hoeft niet los van het vliegwiel, zit meestal ook erg vast, liever laten zitten.
 
Ik heb al eens foto's gezien van starterkoppelingen waarbij De rolletjes in een roestbruine drap rondraaiden. (Alhoewel drap, het was meer een vaste stof)
Beetje raar als je ziet dat het toch maar een klein stukje boven het olienivea zit.
 
Laatst bewerkt:
In mijn cl360 topic heb ik ook een heel stuk aan de startkoppeling gewijd/geweid/geweden :+

Ik durf alleen niet te zeggen of de plaatjes het nog doen.

Startkoppeling revisie setje zijn de kosten niet, veertjes, duw stangetjes en rolletjes vervangen, zo klaar.

Bij mij zat er toen een duw stangetje vast waardoor 1 rolletje niet meedeed.

Hoe dan ook, startkoppeling goed schoonmaken, met name het 'holletje' waar de duwertjes en veertjes in gaan, even met een wattenstaafje op boormachine doorheen halen.
Goed schoonmaken, en alles licht in de olie monteren, geen vet !!!

Startkoppeling hoeft niet los van het vliegwiel, zit meestal ook erg vast, liever laten zitten.
Dat zit niet op dit model. Leuk voor jouw motor, maar hier svp enkel on topic.
 
Terug
Bovenaan Onderaan