Starters checklist

youngkie

Rookie
25 nov 2018
11
4
Roermond
Hi! Ik ga hoogstwaarschijnlijk deze week mijn eerste motor kopen om de komende weken en op de mooie dagen van 2019+ te genieten van al het moois dat motorrijden te bieden heeft. Nu zijn er honderdduizend dingen (navigatiesystemen, communicatie, mods, etc. etc.) te krijgen, installeren of te doen, en ik vroeg me af of er onder de veteranen wat onmisbare tips voor de beginners zijn zijn die jullie hadden willen horen aan de start van de liefhebberij?
 
Hou het rubber onder. :) Hoewel, die tip heb ik niet gemist. Tot op heden is mij dat gelukt, maar in de tijd dat ik nog brommers reed, wel een paar keer goed op mijn bek gegaan met een kapotte knie en een botbreuk. Dus mijn tip bij deze; zorg voor goede motorkleding en bespaar niet op banden of remmerij. :)

Edit; goede kleding zorgt overigens over het algemeen niet voor minder botbreuken, maar vast wel minder pijn/schade.
 
Laatst bewerkt:
Navigatie is fijn: en Google maps prima. Als je helm het toelaat koppelen met een bluetooth setje of via oortjes. Er is een topic over bluetooth communicatie waarin iemand een Sony oortje gecombineerd heeft met gehoorbescherming.
Ik ben visueel ingesteld en vindt het fijn om te zien hoe een route loopt -helemaal in een drukke vreemde stad-, dus om die reden ook een telefoonhoesje op het stuur. (Simpel waterdichte pocket wat je op je stuur klikt)

Investeer in gehoorbescherming. Of het nu el cheapo schuimpjes zijn merk parapluutjes of maatwerk. Ga op onderzoek uit en gebruik wat het lekkerste zit. Niet alleen ter bescherming van je gehoor, maar bij hogere snelheden rijdt het zo veel rustiger voor jezelf.

Tip die ik onzin vond maar achteraf heel blij mee was: koop je schoenen een maatje groter. In de zomer een extra zooltje erin zodat ze kleiner vallen, in de winter het extra zooltje eruit en kunnen er warme dikke sokken in aan zonder dat het gaat knellen.
 
@Marsian goede tip van de gehoorbescherming. Ik heb 2 jaar zonder gereden en kreeg na een jaar of 12 een constante piep in mijn oren. Of het van motorrijden is of wat anders (discotheek), weet ik niet.
 
:^

Het is mij ook niet geleerd. Maar ik geloof dat >15 minuten 80km/u rijden al voldoende is voor gehoorbeschadiging! Lekker doppies in je oor proppen.
 
Inderdaad nog nooit iets over gehoord tijdens de lessen, heb nog wel redelijk goede liggen dus die ga ik eens afstoffen :t
 
Een ding met oordoppen dragen: de meeste muziekoordoppen steken een stukje uit. Dat is voor muziek geen probleem, maar met een helm op je kop wel omdat ze dan tegen de voering van de helm drukken waardoor je bij ieder hobbeltje een dreun hoort. Lijkt me ook niet bevorderlijk. ;)
 
Een ding met oordoppen dragen: de meeste muziekoordoppen steken een stukje uit. Dat is voor muziek geen probleem, maar met een helm op je kop wel omdat ze dan tegen de voering van de helm drukken waardoor je bij ieder hobbeltje een dreun hoort. Lijkt me ook niet bevorderlijk. ;)
Laat dat nou net het type zijn dat ik had liggen.... Ach, dan gaat de schaar er maar in})
 
Gewoon goede oordopjes van alpine kosten 15 euro. Daarvoor meot je niet gaan lopen knutselen. Het blijft je gehoor. Eenmaal beschadigd is er geen weg meer terug.
 
Terug
Bovenaan Onderaan