Startknop werkt niet na vervangen stuur

zup-kla

Die hard MF'er
12 sep 2021
426
847
Van de week heb ik een nieuw stuur op mijn Bandit (1999) gezet. Alles rustig er af gehaald en opnieuw gemonteerd. Geen rare dingen gezien of gedaan. Alle kabels zijn lang genoeg voor het nieuwe stuur.
Alleen start hij niet nu niet meer. Maakt gewoon helemaal geen geluid. Accu is vol.
Zelf dacht ik dat de ‘startknopcabine’ een steekje los zou hebben o.i.d., maar kan niets vinden..
Iemand enig idee waar het probleem kan zitten?
 

Bijlagen

  • 9C10721E-D59B-4947-93D6-44F9DB2CAA29.jpeg
    9C10721E-D59B-4947-93D6-44F9DB2CAA29.jpeg
    407,4 KB · Weergaven: 61
Oplossing
Nou, opgelost.. duurt even, maar dan heb je ook wat.

Door het vervangen van het (breder) stuur is de bekabeling wat aangetrokken. Kabels zijn lang genoeg, maar toch zat er ergens een ijzerdraadje dat de boel samen hield en een vervelend uiteinde had. Deze is in een kabel gekomen en heeft kortsluiting veroorzaakt.
Ondertussen opgelost en eindelijk weer eventjes kunnen rijden.

Voor degenen die dit topic volgden, of in de toekomst zullen lezen.. wel zo netjes om de uitkomst te melden.

We kunnen weer! 👍🏻
Het is misgegaan nadat je het stuur vervangen hebt.
Daarvoor heb je de stekkers los gehad.
Mogelijk heb je kortsluiting gemaakt en is de zekering kaduuk.
Zou die eerst eens controleren en als die ok is dan de stekkers controleren.
 
Het is misgegaan nadat je het stuur vervangen hebt.
Daarvoor heb je de stekkers los gehad.
Mogelijk heb je kortsluiting gemaakt en is de zekering kaduuk.
Zou die eerst eens controleren en als die ok is dan de stekkers controleren
Zekering is in orde. Stekkers lijken ook goed in orde..
 
Ik ga zo spoedig mogelijk de koppelingsschakelaar vervangen. Hopen dat dat het is, anders kan ik dat uitsluiten. Hij ziet er wel gewoon goed uit. Maar het zijn natuurlijk broze dingetjes..
 
koop ipv een koppelingsschakelaar een multimeter. kan je net hetzelfde mee uitsluiten, en nog veel meer.
:^
Ik zou geen dingen vervangen die niet stuk zijn. Bij alles wat je vervangt loop je het risico dat je een fout introduceert. En als er 2 fouten in zitten wordt het heel lastig de oorzaak te vinden.
Ik zou eerst de oorzaak van het huidige probleem zoeken. Daarvoor zou ik een elektrisch schema opzoeken en hier delen in de hoop op slimme reacties.
 
:^
Ik zou geen dingen vervangen die niet stuk zijn. Bij alles wat je vervangt loop je het risico dat je een fout introduceert. En als er 2 fouten in zitten wordt het heel lastig de oorzaak te vinden.
Ik zou eerst de oorzaak van het huidige probleem zoeken. Daarvoor zou ik een elektrisch schema opzoeken en hier delen in de hoop op slimme reacties.
:^
Aan een eenvoudig testlampje heb je al genoeg.
Dan zou je kunnen kijken of er spanning op het startrelais (zwart/gele draad) komt als je de startknop indrukt.
InxYnG5.jpg
 
:^
Ik zou geen dingen vervangen die niet stuk zijn. Bij alles wat je vervangt loop je het risico dat je een fout introduceert. En als er 2 fouten in zitten wordt het heel lastig de oorzaak te vinden.
Ik zou eerst de oorzaak van het huidige probleem zoeken. Daarvoor zou ik een elektrisch schema opzoeken en hier delen in de hoop op slimme reacties.
Nou een koppelingsschakelaar kan ik nog wel goed monteren. Dat is geen hogere wiskunde.
Heb er net eentje bij de plaatselijke motorboer gehaald voor weinig. Baat het niet dan schaadt het niet.
 
Nou een koppelingsschakelaar kan ik nog wel goed monteren. Dat is geen hogere wiskunde.
Heb er net eentje bij de plaatselijke motorboer gehaald voor weinig. Baat het niet dan schaadt het niet.
Welke regio woon je? Als je geinteresseerd bent in hoe het allemaal werkt, wil ik best even mijn multimeter meenemen en uitleggen hoe het spul werkt.
 
Terug
Bovenaan Onderaan