startknop werkt niet..

toedith2000

Rookie
24 jul 2001
27
0
Nijmegen
Weet iemand waar het aan kan liggen als de startknop niet werkt? Ik heb een VFR uit 86 die perfect loopt, pas helemaal nagekeken. Rijd prima. Net wilde ik hem starten werkt de startknop niet, kent iemand dit probleem? Bij een klein beetje aanduwen liep ie weer meteen als een zonnetje..... ;(
 
[vervelend maar niet serieus modus]

Zal ook weer geen Honda zijn....

[/vervelend maar niet serieus modus]

Zou kunnen liggen a/d schakelaar zelf of de bedrading... Andere optie is de zekering voor de startmotor of de accu (maar die zal wel goed zijn, te zijn a/d controlelampjes bij het op contact zetten...)Ook kan de startmotor vastgeslagen zijn (gebaseerd op ervaring met blik van maat)

Als je je licht aandoet voor het starten en dan op de startknop drukt en de lamp dimt sterk, werkt de schakelaar wel, maar is de startmotor hoogstwaarschijnlijk kaduuk (andere optie is sluiting i/d bedrading bij de startmotor, maar meestal ploft de zekering dan wel...) Laat deze dan voor de zekerheid doormeten & vervangen (of vervang hem zelf)Is dit het niet:

Ik zou beginnen bij de zekering... Kan zijn dat deze het door ouderdom (hoe vaak vervang je die zooi nou?) begeven heeft. Dit is ook redelijk eenvoudig te checken...

De schakelaar heb je toch wel getest, want je zult heus wel op alle mogelijke manieren erop gedrukt hebben & zo plotseling een schakelaar helemaal kapot is niet erg waarschijnlijk (begint meestal eerst met slechter contact maken) Maar deze kan je ook checken: pak een multimeter (gelijkstroom spanningszoeker of oude luidspreker werkt ook), houd 1 eind tegen een kaal stuk van het frame (zal bij motor toch ook wel aarde zijn? Bij auto iig wel...)en het andere eind tegen de pool waar de uitgaande spanning naar de startmotor op komt (moet je wel de hele schakelaar uit elkaar trekken) Start nu (op contact) Merk je een reactie op je meter / lampje / speaker, werkt de schakelaar wel...

Zoniet, meet dan de spanning tussen de ingaande pool op de startknop en het frame. Krijg je hier niets, is dit traject kapot. Anders hoogstwaarschijnlijk het tweede deel v/d draad (v/d knop naar de startmotor...)

Is wel gebaseerd op auto-kennis, want nog nooit zoiets gezien op de motor, maar ik verwacht dat er niet zoveel verschil tussen deze startmechanismen zit.... :)
 
Vooral bij een wat oudere fiets (sorry :P ) kan je wat last hebben van aanslag op de contactjes van je startknop.

ff je handvat uitelkaar schroeven..en alles schonmaken (WD40 of contactspray) beetje droog maken en in elkaar zetten.

Kan ook aan je contact slot liggen...dat ie te vuil is van binnen...ook hier een beetje WD40 doet wonderen, maar probeer eerst je startknop schoon te maken...ben je ongeveer een half uurtje mee bezig.
 
Volgens mij gewoon de accu. Als je een stuk heb gereden, \'m dan uitzet en op de startknop drukt zou die in 1x moeten starten. Klopt dat ?

Ook natuurlijk mogelijk dat de contactpuntjes verroest zijn en niet meer geleiden, maar dat lijkt me niet.

Als je motor gewoon buiten staat met deze temperatuur dan wordt het vermogen steeds minder wat ie kan leveren, dus dan zou je je motor gewoon lekker aan een druppellader moeten hangen, of als de accu echt verrot is, een nieuwe kopen. Maar als ie echt verrot is vraag ik me af of ie dan nog wel zou starten als je \'m aan duwt.


Knopje op het stuur van \'RUN\' of \'OFF\' staat op aan, anders kon de motor ook niet worden aangeduwt :)
 
Terug
Bovenaan Onderaan