Startmotor blijft draaien zonder contact- en massasleutel

Brigosaurus

Rookie
30 mei 2005
16
0
Rotterdam
Wheeelp !

Ik ben de trotse bezitter van een BMW K75RT.
Laatstelijk is mijn accu afgekookt door een volledige sluiting in de accu zelf.
Ik kwam daar achter tijdens het starten van de motor. Na het loslaten van de startknop bleef de startmotor draaien tot het allerlaatste voltje uit de accu verdwenen was. Ook nadat ik de massa uit had gezet en de contactsleutel eruit was bleef de startmotor tot de laatste adem van de accu aan het blok trekken. Bij het plaatsen van de nieuwe accu (je raadt het al) draaide de startmotor weer zonder massa en startknop. De motor slaat (mits het contact en de massa aan) wel gewoon aan maar de startmotor blijft draaien. Claxon, richtingaanwijzers en verlichting werken niet. Alleen het remlicht werkt.

Nu denk ik dat het startrelais vast zit.

De vraag luidt:

Is het dan normaal dat de startmotor draait zonder massasleutel?
Wie heeft hier ervaring mee?

En nog veel belangrijker: Hoe los ik dit op?
Moet er alleen een nieuw relais komen of is die o zo dure motronic ook ten dode opgeschreven.
 
Laatst bewerkt:
Wheeelp !

Ik ben de trotse bezitter van een BMW K75RT.
Laatstelijk is mijn accu afgekookt door een volledige sluiting in de accu zelf.
Ik kwam daar achter tijdens het starten van de motor. Na het loslaten van de startknop bleef de startmotor draaien tot het allerlaatste voltje uit de accu verdwenen was. Ook nadat ik de massa uit was gezet en de contactsleutel eruit was bleef de startmotor tot de laatste adem van de accu aan het blok trekken. Bij het plaatsen van de nieuwe accu (je raadt het al) draaide de startmotor weer zonder massa en startknop. De motor slaat (mits het contact en de massa aan) wel gewoon aan maar de startmotor blijft draaien. Claxon, richtingaanwijzers en verlichting werken niet. Alleen het remlicht werkt.

Nu denk ik dat het startrelais vast zit.

De vraag luidt:

Is het dan normaal dat de startmotor draait zonder massasleutel?
Wie heeft hier ervaring mee?

En nog veel belangrijker: Hoe los ik dit op?
Moet er alleen een nieuw relais komen of is die o zo dure motronic ook ten dode opgeschreven.

Bekend probleem bij de K serie.

Te lage accuspanning waardoor idd het startrelais zichzelf "vastsoldeerd".
Daarna is t idd "normaal" dat de startmotor gewoon z'n eigen gang gaat, ook al haal je de sleutel eruit.

Dat de verlichting het niet doet op het moment dat de startmotor draait is precies zoals BMW het heeft bedoeld, dat zorgt ervoor dat alle kracht idd voor het starten word gebruikt.

Relais eruit halen, een flinke tik ertegenaan geven en t nog eens proberen.
Met flink mazzel is t daarmee opgelost.

Anders is t zeer waarschijnlijk allemaal opgelost met een verse volle acuu en een nieuw stratrelais.
 
Laatst bewerkt:
Bekend probleem bij de K serie.

Te lage accuspanning waardoor idd het startrelais zichzelf "vastsoldeerd".
Daarna is t idd "normaal" dat de startmotor gewoon z'n eigen gang gaat, ook al haal je de sleutel eruit.

Relais eruit halen, een flinke tik ertegenaan geven en t nog eens proberen.
Met flink mazzel is t daarmee opgelost.

Anders is t zeer waarschijnlijk alleemaal opgelost met een verse volle acuu en een nieuw stratrelais.

Kijk, da's goed nieuws !

Zou het haperen van de verlichting te maken hebben met het vermogen dat de immer draaiende startmotor weg trekt? Er zit immers ook altijd een dipje in de verlichting bij het starten. Of is zou er meer schade zijn ontstaan door de oude accu. Ik kan me dat laatste namelijk eigenlijk niet voorstellen.

Bedankt voor het vlotte reageren overigens :)
 
Kijk, da's goed nieuws !

Zou het haperen van de verlichting te maken hebben met het vermogen dat de immer draaiende startmotor weg trekt? Er zit immers ook altijd een dipje in de verlichting bij het starten. Of is zou er meer schade zijn ontstaan door de oude accu. Ik kan me dat laatste namelijk eigenlijk niet voorstellen.

Bedankt voor het vlotte reageren overigens :)

Daar had ik inmiddels al een extra stukje over bij-in-getikt :P
Het hoort dus zo dat je verlichting afgesloten word van de stroomtevoer op het moment dat de startmotor de volledige spanning mag gaan gebruiken.


Beetje vergelijkbare topics

contact uit maar startmotor slaat aan en blijft draaien?!

Vastzittende startmotor
 
Startrelais zit onder je tank, zwarte plastic bak met elektra-troep, rechtsvoorin.


01_relaisbak.jpg


Boven de groene hier dus en naast de witte, onleesbaar nr 6 :P

Bron: http://bertmeijerink.byethost13.com/sleutelen/elektrisch/startRelais.htm
 
Laatst bewerkt:
Maandag sleutelen.

Mij benieuwen of ik er met een koopje af kan komen.

In het beste geval.... alleen wat tijd en een tikkie tegen t relais...

Ik heb zelf met een K100 hetzelfde gehad. Geloof dat ik er zelfs nog een paar dagen mee gereden heb, gewoon de kabel van de startmotor loshalen op moment dat de motor gestart was en de losse kabel dan veilig "weghangen" aan een stukkie draad... :X :X

Toch maar eens losgehaald en nieuw relais willen halen. Relais eerst maar eens een ram gegeven, in het kader van " kapot is t toch, kan hoogstens nog kapotter gaan" .. et voila, relais is daarna zo'n 300 dagen per jaar meegegaan totdat ik de motor een twee jaar later wegdeed :)
 
Terug
Bovenaan Onderaan