Startmotor BMW R1100RT reageert niet

RTMK

MF'er
23 jul 2020
238
104
Vraag:

Afgelopen weekend had ik een paar keer iets vreemds: bij het indrukken van de startknop gebeurde er helemaal niets, geen klik, geen draaiende startmotor, helemaal niets.
Alle beveiligingen (zijpoot /jiffy) werken goed, ook bak in neutraal, ingetrokken koppeling.

Eventjes gewacht (paar seconden) verder nergens aangezeten en toen reageerde de startknop wel zoals verwacht.

Betekent dit nu dat er ergens in het startcircuit iets aan het kapot raken is? En zo ja wat dan?
Heb het startrelais in de zekeringen/relaisbak eruit gehaald, maar dat ding ziet er als nieuw uit. (trouwens de rest van de zekeringen en relais ook. zitten zelfs nog originele bmw zekeringen in)
Aan de startmotor zelf zie (en hoor je als hij start) ook helemaal niets.

Maar goed het schijnt dat de startmotor van de boxer nog wel eens kapot kan gaan.
Dat geeft uiteraard niet, maar als het helemaal 'dood' zijn toch in de startmotor zit; dan haal ik die eraf, en uit elkaar.

Ik weet ik dus niet waar het in zit; en om lukraak maar dingen los te halen en /of te vervangen is ook een beetje jammer.

Het gaat om een bmw r1100rt bj 1996 met net 90.000 km
Wie heeft daar iets meer informatie over ? Of heeft dat misschien zelf wel gehad ?
 
Zijn er nog bijzondere omstandigheden als de startmotor niet thuis geeft? Is dat b.v. alleen bij een koude start thuis, warm na een korte koffie- of tankpauze, lauw na een middagpauze of b.v. direct als ie bij een stoplicht is uitgevallen?
 
Zijn er nog bijzondere omstandigheden als de startmotor niet thuis geeft? Is dat b.v. alleen bij een koude start thuis, warm na een korte koffie- of tankpauze, lauw na een middagpauze of b.v. direct als ie bij een stoplicht is uitgevallen?

Hij doet dat na een tankbeurt. Koud niet; en ook niet na een langere stop
 
Begin bij het begin.
Startknop. Zou vervuild kunnen zijn, kijk of die werkt.
Startrelais testen.
startmotor testen.

Ik zou beginnen om die drie dingen ( en hun verbindingen ! ) te testen.

Duidelijk. Probleem is dat hij dat niet altijd doet, zelfs niet vaak...

Dan is het ellendig zoeken.

Gaat mij er vooral om of dat hetaf en toe niet reageren op de startknop, een soort van voorbode is van een onderdeel wat kapot aan het gaan is.
 
Duidelijk. Probleem is dat hij dat niet altijd doet, zelfs niet vaak...

Dan is het ellendig zoeken.

Gaat mij er vooral om of dat het af en toe niet reageren op de startknop, een soort van voorbode is van een onderdeel wat kapot aan het gaan is.

Zeg je nu dat je WEET dat het probleem in de startknop zit of gebeurd er niets als je de startknop gebruikt doordat er ergens in de rest van het systeem een fout zit ?

Maar welke van de twee dan ook, niemand kan vanaf lettertjes op internet zeggen of het een voorbode is dat er ergens iets kapot gaat.

Ga nou niet gokken en veronderstellingen op elkaar stapelen. Test en meet of de startknop functioneert. Daarna loop je de bedrading na en test of het volgende onderdeel dat je tegen komt werkt zoals het hoort. Relais doormeten of testen dus. En daarna bedradingen volgen/controleren en het volgende onderdeel testen.

Het is een motor van wat jaartjes oud, stekkerverbindingen nakijken is dan nooit verkeerd.

Het is niet zo dat jij je probleem hier beschrijft en dat er iemand vanachter zijn computer je probleem oplost, er zal gesleuteld moeten gaan worden.
 
Ik snap de reactie wel. Maar al te vaak wordt het op i net gedonderd; en dan wordt achterover geleund, wachtend op hét antwoord...

Dat is niet mijn insteek. Als hij helemaal niet meer zou starten zou ik ook beginnen met de startknop en dan verder tot je bij de startmotor uitkomt.
Maar dat kan hier niet, want meestal start hij normaal.

Wat ik bedoel (mogelijk niet goed omschreven) dat bv de startmotor bijna einde verhaal is.
Ik weet best wat van autotechniek; en als daar de startmotor kapot aan het gaan is, draait hij niet meer krachtig rond, of lawaai, of heel veel stroom trekkend enzovoort. Maar al die symptomen heeft hij niet!

Dus voel je niet aangevallen, dat s zeker niet de bedoeling.

Het verbaast mij al dat bmw een extra relais bedacht heeft, naast de solenoïde op de startmotor zelf; dat zit bv in een auto ook niet.
 
Hij doet dat na een tankbeurt. Koud niet; en ook niet na een langere stop
Dus als je een rondje hebt gereden, komt thuis zet 'm uit en probeert na 30 seconden of 2 minuten weer te starten dan ook oorverdovende stilte?

Zo ja heeft het waarschijnlijk met warmte te maken. Als ie na langere pauze wel start gok ik op een onderdeel dat onder invloed van de hitte van het motorblok niet doet wat het moet doen. Welk onderdeel heb ik ook geen idee van.
 
Jawel, als je een auto start gaan ook de lichten uit, daar zit dus ook een relais tussen.
Maar een R1100 die niet start ga ik toch aan de startmotor denken. Die dingen hebben de reputatie om hun magneten los te laten. Het gekke zit hem alleen in het "af en toe" Mijn startmotor begaf het in drie keer starten en daarna niets meer. Maar ik heb ook wel gehoord dat mensen er een klap op gaven.
Oh, btw, mijn ervaring is met een RS van '96.
 
Was er niet een R11x0 afgelopen zomer in dat Wegenwacht op vakantie programma? Ding wilde ook niet starten, wegenwacht had met lange schroevendraaier het relais overbrugd en het kreng de motor liep weer.
 
Hoi.

Startsysteem heeft eigenlijk 3 relais.
1 op de starter zelf, de solenoid.
1 wat aangestuurd wordt door het groene knopje.
1 wat tijdens het starten alle onnodige verbruikers afschakelt, zoals verlichting.

Losse magneet kan, maar dan draaid de starter moeizaam, en na een paar keer helemaal niet meer.
En dat ding een klap geven, is zeker funest voor die magneten.

Ik zou beginnen in de rechter stuurschakelaar, contactjes reinigen.
Als die knop niks doet, gebeurd er verder ook niks, ook geen verlichting die uitschakelt.
Daar vandaan verder, stekker, relais, ....

Groeten, Paul.
 
  • Leuk
Waarderingen: RTMK
Omdat het kennelijk warmte gerelateerd is denk ik toch dat je in de buurt van de startmotor moet zoeken. Contactjes schoon maken kan natuurlijk nooit kwaad. Maar als je wat vindt is het misschien een los contact of corrosie op de solenoid. Slechte massa kan ook nog maar ook daar, geen relatie met warmte.
 
Hij doet dat na een tankbeurt. Koud niet; en ook niet na een langere stop
Ik rij een BMW R1200S, van 70.000 to 106.000 KM op de teller (en dat is drie jaar) in bezit, en ik heb exact dezelfde symptomen die jij beschrijft misschien een paar keer per jaar ook gehad. Al drie jaar lang. Altijd na een tankbeurt. Meestal maaaandenlang niet, en dan ineens een paar weken achter elkaar twee of drie keer na die tankbeurt ... Geeft nix, mag best. Van contact af, opnieuw op contact; niks aan het handje. Gaat al drie jaar goed. Chillax...

Mijn motor klaagt ook al drie jaar over een lege batterij van het alarmsysteem, en ik weet niet of er een verband is, maar het boeit me ook niet zo heel erg. Als je begint met vervangen kom je steeds iets nieuws tegen, vervangen doe ik wanneer het nodig is. KEIN SCHLAFENDEN HUNDEN AUFWECKEN!! _O-

Hij blijft toch wel rijden.
 
  • Leuk
Waarderingen: RTMK
Jawel, als je een auto start gaan ook de lichten uit, daar zit dus ook een relais tussen.
Dat klopt niet helemaal hoor, als je bij een auto, de sleutel naar de startpositie draait (veerbelast); dan wordt in het contactslot mechanisch de stroomvoorziening naar de andere gebruikers onderbroken, zonder relais. Hoe dat zit met auto's met een startknop, weet ik dan weer niet.

Maar een R1100 die niet start ga ik toch aan de startmotor denken. Die dingen hebben de reputatie om hun magneten los te laten. Het gekke zit hem alleen in het "af en toe" Mijn startmotor begaf het in drie keer starten en daarna niets meer.

Kijk, dat bedoel ik, het loslaten van de magneten. Blijft het wel vreemd dat hij maar af en toe niet op de startknop reageert.

Maar ik heb ook wel gehoord dat mensen er een klap op gaven.

Dat doen ze om de solenoïde (zit aan de zijkant van de startmotor zelf, dat lijkt net een kleine motor naast de werkelijke startmotor) los te laten schieten. Soms blijft dat ding hangen.
Als je start komt er spanning op de solenoïde (soort spoel) te staan. Die spoel drukt d.m.v een hevel het starttandwiel in de starterkrans om het vliegwiel, en als dit aangegrepen is zorgt die spoel er ook voor dat de startmotor spanning krijgt en gaat draaien. Het klinkt erg moeilijk, maar het is een heel simpel en robuust systeem.
 
Dat klopt niet helemaal hoor, als je bij een auto, de sleutel naar de startpositie draait (veerbelast); dan wordt in het contactslot mechanisch de stroomvoorziening naar de andere gebruikers onderbroken, zonder relais. Hoe dat zit met auto's met een startknop, weet ik dan weer niet.
(...)
Echt waar? Zou (minimaal) 2*55W + 2*20W = 150 W = 12,5 A rechtstreeks door het contactslot lopen? Ik kan het me slecht voorstellen...

Daarnaast, weleens van CAN-bus gehoord? Er zijn nog maar weinig zaken die bij een moderne auto (en steeds meer motoren) rechtstreeks met een schakelaar bediend worden. Goed, ik geloof dat bij diezelfde moderne auto's, met start-stop systemen, de lampen ook niet uitgaan tijdens het starten, zit gewoon een zwaardere accu in.
 
Echt waar? Zou (minimaal) 2*55W + 2*20W = 150 W = 12,5 A rechtstreeks door het contactslot lopen? Ik kan het me slecht voorstellen...

Natuurlijk niet. Juist om te voorkomen dat er zulke dikke kabels aan het contactslot nodig zijn (denk eens aan het verlies, omdat die kabels ook nog erg lang moeten zijn, van accu naar contactslot en dan naar de startmotor); gaat er een kleine stroom van het contactslot naar de solenoid van de startmotor. Als die solenoid wordt bekrachtigd, wordt het starttandwiel in de startkrans gedrukt, en dan gaat er rechtstreeks spanning van de accu naar de startmotor. Die solenoid doet dus ook meteen dienst als relais.

Daarnaast, weleens van CAN-bus gehoord?

Jawel: Controlled Area Network. Maar ik denk niet dat het startcircuit door de canbus wordt aangestuurd.
 
Natuurlijk niet. Juist om te voorkomen dat er zulke dikke kabels aan het contactslot nodig zijn (denk eens aan het verlies, omdat die kabels ook nog erg lang moeten zijn, van accu naar contactslot en dan naar de startmotor); gaat er een kleine stroom van het contactslot naar de solenoid van de startmotor. Als die solenoid wordt bekrachtigd, wordt het starttandwiel in de startkrans gedrukt, en dan gaat er rechtstreeks spanning van de accu naar de startmotor. Die solenoid doet dus ook meteen dienst als relais.
Uhh, je had het over het afschakelen van de overige gebruikers door het contactslot (en schreef dat het niet klopt dat daar een relais tussen zit), dus ik heb even op een bierviltje berekend wat de verlichting minimaal gebruikt.

Jawel: Controlled Area Network. Maar ik denk niet dat het startcircuit door de canbus wordt aangestuurd.
Nogmaals, JIJ had het over de overige gebruikers.
Daarnaast, bij mijn BMW uit 1986 wordt de startmotor al vanaf de injectiecomputer aangestuurd (hij schakelt ook af bij 900 RPM o.i.d. dus als je met draaiende motor de startknop indrukt, gebeurt er niets). Ze zullen dat bij moderne motoren dan toch wel via de bus aansturen? Zie ook de reactie van @Janbros
 
Terug
Bovenaan Onderaan