Startmotor Bol d'Or doet niets

gertonovic

Rookie
26 jun 2005
23
0
Amsterdam
Hallo allemaal.

Ik heb een probleem waarvan ik hoop dat (een van) jullie me verder kan helpen. De startmotor van bij Hoda CB900 Bol D'or geeft geen enkele reactie op de startknop. Nu heb ik al een aantal zaken gebrobeerd, maar dat komt niet verder dan wat freubelen aan draadjes en het electronisch circuit. Wel heb ik het startrelais vervangen, maar dat bleek het ook niet te zijn.

Wat heb ik tot op heden gedaan:
- schakelaars in koplamp losgehaald, schoongemaakt en teruggestopt;
- startrelais vervangen;
- accu aan startkabels gehangen;
(-getracht de motor aan te duwen, wat een k-klus, zonder resultaat);
- schakelaars bij startrelais losgehaald en schoongemaakt;
- accu rechtstreeks op startmotor (= is schrikken, knetteren en lopen, dus aan de sartmotor ligt het niet);
- zekering gecontroleerd.

Alles tot op heden zonder resultaat. Het vreende is wel dat het hele electronische circuit functioneert (lampen, knipperlichten, claxon). Ook de startschakelaar is in orde, daar ben ik van overtuigd.

Nu komt echter de grote dombovraag: Hoe meet je nou een kabel door met een multimeter, want ik denk dat er ergens een draadbreukje zit. Ik weet namelijk niet hoe je de multimeter moet instellen hiervoor.
En wat misschien ook wel handig kan zijn is een electrisch schema van deze motor. Heeft iemand deze misschien (online)?

Bij de how to's is ook aangegeven dat de twee dunne draden over het startrelais een bepaalde waarde moeten zijn (als je deze doormeet). Bij deze Bol d'Or betreft het vier dunne draden (rood / rood-wit / zwart / geel). Welke moet ik hebben?

Bij voorbaat mijn onmetelijk dank voor tips die leiden tot wederom rijplezier!
 
Komt er 12 volt op je startrelais als je de startknop in drukt? Zo ja, dan is het relais kapot. Je kan het ook eens doorverbinden om te zien of hij dan wel start.
Zit er een beveiliging op zijstandaard of koppeling die misschien kapot is?
Een draad doormeten doe je door je multimeter op een Ohms bereik te zetten, Meestal zit er zelfs wel een stand op met een "piepje". beide kanten van de te checken draad aan de meter, doettie PIEEEEP issie goed. ;)
 
Dank voor de snelle reactie. Doorverbinden heb ik al geprobeerd, maar dan doet hij het wel. Startmotor is dus niet defect. Ben bang dat er iets in de draadboom niet klopt.
Even kijken of mijn multimeter dus werkt...
 
JB,

Hoe moet je die 12 volt op het startrelais zetten? Punt wat aangeeft doorgelust is naar de startmotor het eerste punt zetten, en de andere draad van de multimeter op de massa?

Alvast bedankt.
 
Vanaf je startknoppie loopt een draad naar je startrelaisspoel deze word bekrachtigd waardoor het zware relaiskontakt zich sluit en de startmotor doet draaien.
Wat bij jouw waarschiojnlijk het geval is dat het relaisspoel niet bekrachtigd word met 12 volt.
Het relais had je al vervangen (gaat eigenlijk bijna nooit kapot) dus ik heb het vermoeden dat je ergens een draadbreuk hebt.
Dus met de multimeter op de Ohmse stand kontakt van je motor gewoon af zetten en lekker de bedrading doormeten.
De kleuren bedrading van je startknoppie die naar het relais loopt doormeten.Als deze goed is en 0 ohm aanwijst zit er geen breuk in ,dan het kontakt aan zetten en meten of er wel 12 Volt op het relaisspoel staat.(Dat is niet die dikke kabel dat is namelijk het kontakt wat gaat sluiten om de startmotor te laten draaien daar staat ook 12 volt op , daar loopt zo`n 60 ampere door heen (eventjes maar).
Mochten de waarden ok zijn dan kan het zijn dat je startknoppie niet goed doorverbind of je relaiskontakt heeft een grote overgansweerstand of los kontakt of een massa startrelais is niet goed aangesloten of hangt los.
 
Laatst bewerkt:
Hallo hulpvaardigen,

*O* HIJ DOET HET WEER!!! *O* Met dank aan jullie. Ik kan nu uiteindelijk met een multimeter overweg. Iets dat ik dus nog niet kon en inmiddels dus een storing kon vinden. Echter storing bleek geen storing te zijn, maar een schakelaar van een nieuwere Bol d'or met clutch switch die ik dus niet had. Lang leve het elektrische schema.

In elk geval veel nagelopen, veel troep schoongemaakt, twee draadjes samengevoegd (kort gesloten) en toen BROEM. Al doende leert men!

Heren, nogmaals mijn dank voor de geboden hulp en uitleg!
:W
 
Terug
Bovenaan Onderaan