Startmotor gaat niet rond en zo wel, met een knal

Slammerss

Die hard MF'er
6 jan 2009
394
2
Heb mijn motor gisteren rijdend weggezet, maar zojuist wilde ik hem starten en bij het starten ging alles even rond maar het eindigde met een knal.

Daarna weinig leven meer in gekregen zoals te horen op dit filmpje:


Je hoort het niet goed op het einde, maar toen hij daar weer even rondging eindigde het ook met een knal. Dacht eerst wellicht een zwakke accu, maar die meet nog 12,9V.

Moet zeggen dat het in de berging ook wel sterk naar benzine rook.

Iemand enig idee?
 
Wat is voltage tijdens starten?
Al moet ik zeggen...hij ging wel redelijk snel rond toen ie ging.. Grote massakabel wel goed? Accupolen goed?

En anders.. krijg je de motor wel met de hand rond? Dopsleutel op krukasmoer... 6e versnelling en wieldraaien etc.
 
Wat is voltage tijdens starten?
Al moet ik zeggen...hij ging wel redelijk snel rond toen ie ging.. Grote massakabel wel goed? Accupolen goed?

En anders.. krijg je de motor wel met de hand rond? Dopsleutel op krukasmoer... 6e versnelling en wieldraaien etc.

Voltage zal ik zo meten net als proberen met de hand rond. Ook even kijken met een accustarter er op. Kabels zaten er goed op, accu is nieuw.


Draai de bougies eruit en probeer te starten zonder vonken in de buurt. Lijkt alsof er een cilinder volgelopen is met brandstof.

Ga ik ook even kijken. Verklaart dat ook de harde knal?
 
"de harde knal" is iets wat vast loopt.

Dit klinkt mij als een defecte startkoppeling omdat hij dus heel even wel rond gaat maar daarna vast slaat.

Hydrolock gaat 'ie gewoon niet rond en sla je in het slechte geval meer krom dan je lief is.
 
Alles er afgehaald, bougies er uit en 2 daar van waren ook niet in beste staat.

Uit de 4e cilinder kwam inderdaad bij het starten ook een flinke sproei met benzine. In deze cilinder zat ook een bougie die er niet zo fraai meer uit zag. Heeft dat nog een link met de volgelopen cilinder?

Na de sproei met benzine ging alles overigens gewoon rond zoals het hoort.
 

Bijlagen

  • WhatsApp Image 2020-05-06 at 19.00.06 (1).jpeg
    WhatsApp Image 2020-05-06 at 19.00.06 (1).jpeg
    198,6 KB · Weergaven: 12
  • WhatsApp Image 2020-05-06 at 19.00.06.jpeg
    WhatsApp Image 2020-05-06 at 19.00.06.jpeg
    171,1 KB · Weergaven: 11
Alles er afgehaald, bougies er uit en 2 daar van waren ook niet in beste staat.

Uit de 4e cilinder kwam inderdaad bij het starten ook een flinke sproei met benzine. In deze cilinder zat ook een bougie die er niet zo fraai meer uit zag. Heeft dat nog een link met de volgelopen cilinder?

Na de sproei met benzine ging alles overigens gewoon rond zoals het hoort.
Vlotternaald sluit niet meer af.
Carburateur reinigen en/of een revisie set monteren.
 
Ahh

Hoe kan dat dan dat hij wel even rond gaat? Gewoon ter mijn lering.
Omdat hij maar bij 1 cilinder hydrolock heeft.
Als de startmotor na een aantal keren de startknop bedienen de cilinder unlocked krijgt(perst de benzine langs zuigerveren en kleppen weg),
heeft hij dus weer 2 omwentelingen de tijd voor hij eventueel weer opnieuw vast slaat.

v.d.v. was me net voor.
 
Van het weekend de carburateurs schoongemaakt etc. Was duidelijk nodig.

Helaas heeft het niet geholpen, want vanmorgen was alles weer vol gelopen. Ben bang dat het toch ultrasoon reinigen wordt en de tank coaten.

Als iemand een goed adresje weet in omgeving Den Bosch dan hoor ik dat graag.
 
Terug
Bovenaan Onderaan