Startmotor geeft harde tik maar start niet.

eric1783

Rookie
26 mrt 2014
8
0
Beste mensen,

Mijn suzuki savage (91) geeft bij starten een harde tik maar start na vele pogingen pas.
Nu denk ik dat de startmotor kapot is. Een nieuwe kost 140 euro maar voordat ik hem bestel, iemand ervaring met dit probleem?
 
Probeer eens over te starten van een auto accu.

Alsie dan wel rond gaat: tijd voor een nieuwe accu.

Misschien eerst de bougies trekken en dan proberen, kan ook vloeistof op de zuiger staan.

Wat meer geschiedenis van het geval kan helpen met het geven van advies.

db
 
Hij start na vele startpogingen, maar geeft wel steeds tikken. Ik weet niet wat voor startmotor het is maar de meeste startmotoren hebben een solenoide, een zware magneetschakelaar en die geeft een tik.

Ik weet niet of je er makkelijk bij kunt komen, maar als dat zo is geef dan eens als je de startnop indrukt een tik op het huis van de startmotor.
Als hij dan onmiddelijk gaat draaien verdenk ik de borstels.

Zo had ik dit probleem met mijn 42 jaar oude auto, klopje met de Bahco op de startmotor en hij ging.

Een ruilstartmotor moest 125 euro kosten, dus ik heb hem open gehaald en er twee nieuwe borstels in gebeund en hij gaat weer als nieuw. Totale kosten vier euro en drie cent.
 
Startmotor2.jpg
 
Ik kan opzich overal goed bij, heb de startmotor idd een paar tikken gegeven tijdens het starten maar dat maakte geen verschil. Kan dus ook de solenoide zijn?
 
japanners gebruiken helemaal geen startmotor met solenoid en bendix op hun motoren, dus vergeet wat Han zei.

je moet niet "denken" dat het de startmotor is, je moet het testen. pak een autobatterij en startkabels en hang die rechtstreeks aan de startmotor. liefst gedemonteerd maar je kan het gerust ook zo proberen
 
Op een startmotor slaan/tikken is echt het laatste wat je moet doen. Het is een wegenwacht oplossing........

Kijk wat de accu spanning doet tijdens het starten, meten op de accu en de plus aansluiting van de startmotor. Als die alletwee goed is de kans heel groot dat het de statmotor is of de startkoppeling. Ik neem aan dat het motorblok gewoon soepel rond gaat, dit kun je inderdaad testen door de bougie er uit te halen en te kijken of je het blok met de hand rond kunt draaien.
 
Hij start na vele startpogingen, maar geeft wel steeds tikken. Ik weet niet wat voor startmotor het is maar de meeste startmotoren hebben een solenoide, een zware magneetschakelaar en die geeft een tik.

Ik weet niet of je er makkelijk bij kunt komen, maar als dat zo is geef dan eens als je de startnop indrukt een tik op het huis van de startmotor.
Als hij dan onmiddelijk gaat draaien verdenk ik de borstels.

Zo had ik dit probleem met mijn 42 jaar oude auto, klopje met de Bahco op de startmotor en hij ging.

Een ruilstartmotor moest 125 euro kosten, dus ik heb hem open gehaald en er twee nieuwe borstels in gebeund en hij gaat weer als nieuw. Totale kosten vier euro en drie cent.
De meeste auto's wel ja,. maar de meeste motorfietsen niet. Die hebben een normale startmotor en een startkoppeling....
 
Startrelais met te grote overgangsweerstand zou het ook nog kunnen zijn
Je kunt ook het startrelais contact ff kortsluiten met een schroevendraaier o.i.d. als de startmotor dan wel rond gaat is het je startrelais die een zwaar vervuild contact heeft. (Massa kabel goed vast? ) Ding is ook alweer 31 jaar oud.
Laatst ook last van gehad met mijn 32 jaar oude Harley. Eerst af en toe was het nog de startmotor die tikte en na een tijdje hoorde je alleen maar het relais klikken. Nieuw relais erin gestoken en tot nu toe draait de startmotor gewoon bij elke druk op de knop.
 
de startmotor , mits toegankelijk, eraf halen en openen. grote kans dat de koolstof borstels te kort zijn en blijven haken, dat maakt de tik geluid misschien, na enkele keren pogingen te starten gaat misschien de borstel weer terug naar een goede stand en start. hamer gebruiken op starter kan geen kwaad. je maakt hem.echt niet kapot daarmee. dit is de gemakkelijkste manier de borstels op zijn normale stand terug te brengen.... maar werkt maar een beperkte aantal keren totdat de bostell geheel breekt....
 
Na de reacties toch even de spanning op de startmotor gemeten. En ik zie dat het probleem is dat er helemaal geen spanning is op de momenten dat hij niet starten wil. De tik komt ook van boven de cilinder, dus waarschijnlijk wel die magneet idd.. als ik goed luister hoor ik de start relais wat tikken/knetteren, moet daaraan liggen.. nieuwe helaas niet te vinden.. (suzuki savage '91) 2e hands wel wat maar 35 euro.. en dan ben ik nog bang dat je er 1 koop die er straks nog mee kapt.. jullie een oplossing of idee? Miss van een ander model motor die ook moet passen? Bedankt alvast!
 
Na de reacties toch even de spanning op de startmotor gemeten. En ik zie dat het probleem is dat er helemaal geen spanning is op de momenten dat hij niet starten wil. De tik komt ook van boven de cilinder, dus waarschijnlijk wel die magneet idd.. als ik goed luister hoor ik de start relais wat tikken/knetteren, moet daaraan liggen.. nieuwe helaas niet te vinden.. (suzuki savage '91) 2e hands wel wat maar 35 euro.. en dan ben ik nog bang dat je er 1 koop die er straks nog mee kapt.. jullie een oplossing of idee? Miss van een ander model motor die ook moet passen? Bedankt alvast!
Deze is nieuw en de juiste van een degelijke webshop.
Is hetzelfde als jouw model.

En je probleem klinkt inderdaad als een falend startrelais. (Zeker als de accuspanning nog goed is tijdens starten, minstens 10.V)
 
Laatst bewerkt:
Na de reacties toch even de spanning op de startmotor gemeten. En ik zie dat het probleem is dat er helemaal geen spanning is op de momenten dat hij niet starten wil. De tik komt ook van boven de cilinder, dus waarschijnlijk wel die magneet idd.. als ik goed luister hoor ik de start relais wat tikken/knetteren, moet daaraan liggen.. nieuwe helaas niet te vinden.. (suzuki savage '91) 2e hands wel wat maar 35 euro.. en dan ben ik nog bang dat je er 1 koop die er straks nog mee kapt.. jullie een oplossing of idee? Miss van een ander model motor die ook moet passen? Bedankt alvast!

Dit klinkt toch wel heel erg hard als kapotte accu.
Wat gebeurt er als je die met startkabels aan een auto hangt? Start die meteen of niet? Als die wel meteen start dan is het NIET je startmotor.
Een kapotte of accu of een accu die geen lading krijgt geven dit ook.
Ergo, startkabels aan de auto en nog eens testen/meten, dan ben je zeker.
 
Dit klinkt toch wel heel erg hard als kapotte accu.
Wat gebeurt er als je die met startkabels aan een auto hangt? Start die meteen of niet? Als die wel meteen start dan is het NIET je startmotor.
Een kapotte of accu of een accu die geen lading krijgt geven dit ook.
Ergo, startkabels aan de auto en nog eens testen/meten, dan ben je zeker.
:N
Als de accu op z'n eind is, moet je aan de startmotor nog steeds iets van spanning kunnen meten. Tenzij de accu helemaal geen spanning meer vasthoudt, maar dan ga je ook geen relais horen klikken.
 
Het startrelais is eenvoudig te testen / uit te sluiten door deze door te verbinden met iets dat weer makkelijk te verwijderen is. Een steeksleutel of zo. Als hij dan wel goed start is het startrelais wel heel erg verdacht.

db
 
Dit klinkt toch wel heel erg hard als kapotte accu.
Wat gebeurt er als je die met startkabels aan een auto hangt? Start die meteen of niet? Als die wel meteen start dan is het NIET je startmotor.
Een kapotte of accu of een accu die geen lading krijgt geven dit ook.
Ergo, startkabels aan de auto en nog eens testen/meten, dan ben je zeker.
Op de momenten dat de startmotor wel reageert meet ik 11,... volt. Net zoals de accu, die ook vrij nieuw is. Toch bedankt voor het meedenken
 
Terug
Bovenaan Onderaan