Startmotor, hoeveel ampère trekt dat?

reinhoud

MF veteraan
25 feb 2007
15.613
10.711
Andere kant van de evenaar
Heren,

Ik ben bezig met een DIY dynamisch balanceerbankje aan het fabriceren, wat ideeën op gedaan op het www, en nu proberen de voorbeelden te combineren en in praktijk te brengen.

Ik heb een aantal 250cc 4 cilinder motorblokjes liggen, en ik zat er aan te denken om een startmotor daarvan als aandrijving te gebruiken.
Nu had ik al iets in elkaar geknoeid, maar dat werkt niet zoals gehoopt, moet wel zeggen dat mijn kennis van elektronica redelijk beperkt is.

Ik heb een speed controller gekocht die 10 ampère aan kan, maar voor dat ik de knop op half heb staan brandt de zekering al door... Onbelast wel te verstaan..

Dus, voordat ik iets anders aanschaf is het misschien best handig dat ik weet hoeveel zo'n startmotor ongeveer aan ampères trekt, klopt het dat als een motor zwaarder belast wordt, dat ie dan meer ampères trekt?
Er zit natuurlijk weerstand in wat ik inelkaar geknutseld heb, maar een stuk minder als dat de startmotor doet als waar ie voor gemaakt is.

Dank u. :)
 
Een startmotor trekt 50 A op het moment dat hij de weerstand van een viercilinder moet overwinnen. Een startmotor die een motor moet starten draait altijd onder vollast. Een startmotor die mooi op toeren loopt, dus niet op de volle 12 volt maar op een volt of 8, hooguit 10, zal niet meer dan een ampere of 5, 6 trekken. Dat is gewoon een eigenschap van een gewikkelde gelijkstroom-seriemotor. Misschien moet je 4 gloeidraden, of 1 met die motor in serie zetten, maar een glollleilamp is en blijft de beste stroombegrenzer die er bestaat, Ik heb onwijs vaak accu's geladen met een gloeilamp in serie als stroombegrenzer en dat is nog bijna beter dan zo'n CTEC. berekeningen heb ik natuurlijk niet :):N
Een startmotor trekt onbelast minder stroom dan belast. dit heeft te maken met de tegen EMK. Een motor die draait levert vermogen terug. Naarmate hij sneller draait zal de emk toenemen en daarmee het opgenomen vermogen minder worden. Als je de motor minder spanning geeft zal deze minder snel draaien en minder vermogen terug leveren. De spanning neemt dan af maar de stroom neemt toe. Een motor onbelast laten draaien zal veel minder stroom trekken dan belast maar ik kan niet geloven dat dat bij een startmotor maar een paar ampère is. Ik vraag me ook af wat je hebt aan een motor die je niet belast.
 
Ik heb even de proef op de som genomen. een dc modeltreintje trekt bij 12 volt 0,25A. Draai ik de spanning terug naar 5 volt dan is de stroom nog 0,22A,
Licht belast is de stroom bij 12 volt 250mA en bij helemaal stil houden 750mA, Rem ik hem zover af tot het toerental ongeveer de helft is dan is de stroom zo'n 400mA. Hier uit blijkt dat de stroom onbelast ongeveer de helft is van zwaar belast en dat de halvering van de spanning de stroom zo'n 10% zakt.
 
..... Een motor onbelast laten draaien zal veel minder stroom trekken dan belast maar ik kan niet geloven dat dat bij een startmotor maar een paar ampère is. Ik vraag me ook af wat je hebt aan een motor die je niet belast.....
Zit wat in. Ik meen dat een seriemotor zoals een startmotor of bijvoorbeeld de motor van een ouderwetse centrifuge onbelast op de loop gaat. Het toerental neemt ongecontroleerd toe zodanig dat het gevaarlijk kan worden.

Maar dat heb ik dus nooit geprobeerd...
 
V.D.V, in post 14 en 19 geloof ik haalde ik de tegen-EMK al aan, je legt me uit wat ik al twee keer vertelde :t . Je verhaal is verder waar. Het gaat niet direct om onbelast draaien, er moet een ding in beweging gebracht worden. Een startmotor doet dat zeg in 0,5 seconde waarna het wiel ofzo alleen maar een constante snelheid hoeft te draaien, instanhouden dus, hetgeen nagenoeg geen energie trekt, iig veel minder dan op gang brengen of het starten van een motor, die heeft namelijk geen vliegwielwerking... Ja tuurlijk heeft die dat maar die wordt teniet gedaan door weerstand en compressie. Jouw proef met de trein: da's toch wel gelijkstroom he? Dat verhaal klopt ook. Daarom opperde ik het idee van die gloeilampen in serie te zetten. De spanning is laag, daardoor wil er een boel stroom gaan lopen vanwege het ontbreken van veel tegen-emk, dat houden die lampen tegen...

Een seriemotor op gelijkstroom blaast zichzelf idd op: de wikkelingen komen eraf, dat kan. Maar een centrifuge is doorgaans een kortsluitankermotor. Een seriemotor op wisselstroom heeft daar al weer veel minder last van, dat die uitelkaarvliegt
 
Laatst bewerkt:
V.D.V, in post 14 en 19 geloof ik haalde ik de tegen-EMK al aan, je legt me uit wat ik al twee keer vertelde :t . Je verhaal is verder waar. Het gaat niet direct om onbelast draaien, er moet een ding in beweging gebracht worden. Een startmotor doet dat zeg in 0,5 seconde waarna het wiel ofzo alleen maar een constante snelheid hoeft te draaien, instanhouden dus, hetgeen nagenoeg geen energie trekt, iig veel minder dan op gang brengen of het starten van een motor, die heeft namelijk geen vliegwielwerking... Ja tuurlijk heeft die dat maar die wordt teniet gedaan door weerstand en compressie. Jouw proef met de trein: da's toch wel gelijkstroom he? Dat verhaal klopt ook. Daarom opperde ik het idee van die gloeilampen in serie te zetten. De spanning is laag, daardoor wil er een boel stroom gaan lopen vanwege het ontbreken van veel tegen-emk, dat houden die lampen tegen...

Een seriemotor op gelijkstroom blaast zichzelf idd op: de wikkelingen komen eraf, dat kan. Maar een centrifuge is doorgaans een kortsluitankermotor. Een seriemotor op wisselstroom heeft daar al weer veel minder last van
Als startmotor belast 80A trekt dan trekt hij onbelast zo'n 30A. Als je daar lampen mee in serie gaat zetten valt nagenoeg alle spanning over je lampen en bijna niks over je motor. 30A bij 10 volt is 300 watt. een h7 lamp is bij 10 volt zo'n 30 watt. als je 10 van die lampen parallel in serie zet met de motor krijgt de motor de helft van de spanning. wat wil je daar mee bereiken?
 
Het gaat me om de opzet, in eerste instantie niet om de waardes, alhoewel ik niet volgens jouw redenering geredeneerd hebt, ik ben uitgegaan van lagere waarden, andere waarden. Jouw inschatting heeft een punt. En mijn vingers tintelen om het experiment aan te gaan, met meters, lampen, een startmotor van een FZR die ik tussen de kwijtgeraakte onderdelen vond en bier...
Je twijfelt niet aan mijn verhaal van de omgekeerde lineairiteit van die gloeilampen toch? Moge de menglichtlamp daar een vleeschgeworden voorbeeld van zijn
 
Laatst bewerkt:
Je gloeilamp werkt als een ptc maar dat doet je motor ook. Naarmate je lamp warmer wordt zal de belasting afnemen. Hoe meer toeren je startmotor gaat maken des te minder belasting. Een lamp is geen lineaire belasting maar dat geld ook voor je motor. M.a.w. je schiet er niks mee op. Het voorbeeld met het laden van de accu is een ander verhaal.
 
DIY dynamisch balanceerbankje...

Qua aandrijving is je antwoord overigens wasmachine motor. Altijd
Een wasmachinemotor is een goed ding maar voor een leek niet 1,2,3 aan te sluiten met al die snelheden en draairichtingen. Alle andere kortsluitankermotoren wel
 
Sodemieter, even een dag niet gekeken en zo veel antwoorden.. ;)

Dank voor de antwoorden, het gros is me te ingewikkeld, ik zal een ander regelaartje bestellen. Het is maar een klein apparaatje wat ik gebouwd heb, en ik heb voor een startmotor gekozen omdat dat sterk is en redelijk wat toeren, het enige probleem is dat ik het toerental moet kunnen regelen.

Een wasmachinemotor is een goed ding maar voor een leek niet 1,2,3 aan te sluiten met al die snelheden en draairichtingen. Alle andere kortsluitankermotoren wel

Je slaat de spijker op zijn kop, ik heb een wasmachinemotor liggen, maar geen flauw idee hoe dat aangesloten moet worden.

Dank u :)
 
Sodemieter, even een dag niet gekeken en zo veel antwoorden.. ;)

Dank voor de antwoorden, het gros is me te ingewikkeld, ik zal een ander regelaartje bestellen. Het is maar een klein apparaatje wat ik gebouwd heb, en ik heb voor een startmotor gekozen omdat dat sterk is en redelijk wat toeren, het enige probleem is dat ik het toerental moet kunnen regelen.



Je slaat de spijker op zijn kop, ik heb een wasmachinemotor liggen, maar geen flauw idee hoe dat aangesloten moet worden.

Dank u :)
Een startmotor (seriemotor) is een heel slechte keuze als je graag een regelbaar toerental wil.
 
Jaren geleden bij een super fanatieke hobbyist een compressormotor (dus mét handige startcondensator en een kleine 3pk) gezien die via een variomatic koppeling liep. Dan heb je een oerdelijke elektromotor die altijd het zelfde toerental draait en toch een traploos verstelbaar toerental.
 
Volgens mij moet je er ook rekening mee houden dat een wiel best wel wat eigen gewicht heeft, dus je contructie moet al heel stabiel zijn. Als je een te sterkte elektromotor erop zet blijft volgens mij het wiel staan en vliegt je hele apparaat er rondjes omheen :+
 
Volgens mij moet je er ook rekening mee houden dat een wiel best wel wat eigen gewicht heeft, dus je contructie moet al heel stabiel zijn. Als je een te sterkte elektromotor erop zet blijft volgens mij het wiel staan en vliegt je hele apparaat er rondjes omheen :+

Het zou ook maar zo een krukas kunnen zijn. (Naar aanleiding van een eerdere post).
Of word zo'n ding handmatig gebalanceerd?
 
D
Jaren geleden bij een super fanatieke hobbyist een compressormotor (dus mét handige startcondensator en een kleine 3pk) gezien die via een variomatic koppeling liep. Dan heb je een oerdelijke elektromotor die altijd het zelfde toerental draait en toch een traploos verstelbaar toerental.

Das best een idee, maar ik ben dat ding maar eventjes nodig.
Ik kan later het koppelingshuis er ook op balanceren. ;)
 
D


Das best een idee, maar ik ben dat ding maar eventjes nodig.
Ik kan later het koppelingshuis er ook op balanceren. ;)

Ik denk dat het koppelingshuis niet dynamisch gebalanceerd hoeft te worden.
Ik zou niet weten waar je op 2 vlakken echt gewicht weg kunt halen of bijplaatsen.

Statisch lijkt mij meer dan voldoende als het koppelingshuis nooit de één of andere optater heeft gehad.
 
Ik ben effe met een startmotor aan het experimenteren geweest. Startmotor is geen seriemotor maar een motor met permanente magneet. In een regen van vonken op de accupolen gedouwd lijkt het mij dat een startmotor voor het project ook slechts met hele dure zware electronica een beetje in toom gehouden kan worden. Not Done
 
Kun je niet beter voor een RC motor gaan? Daar heb je fatsoenlijke regelaars voor en ik twijfel er niet over dat die ook dingen aan het draaien krijgen (had vroeger een boot met een 700Watt motor). Op marktplaats wat oude zooi kopen en gaan.
 
Terug
Bovenaan Onderaan