Startmotor, hoeveel ampère trekt dat?

reinhoud

MF veteraan
25 feb 2007
15.613
10.711
Andere kant van de evenaar
Heren,

Ik ben bezig met een DIY dynamisch balanceerbankje aan het fabriceren, wat ideeën op gedaan op het www, en nu proberen de voorbeelden te combineren en in praktijk te brengen.

Ik heb een aantal 250cc 4 cilinder motorblokjes liggen, en ik zat er aan te denken om een startmotor daarvan als aandrijving te gebruiken.
Nu had ik al iets in elkaar geknoeid, maar dat werkt niet zoals gehoopt, moet wel zeggen dat mijn kennis van elektronica redelijk beperkt is.

Ik heb een speed controller gekocht die 10 ampère aan kan, maar voor dat ik de knop op half heb staan brandt de zekering al door... Onbelast wel te verstaan..

Dus, voordat ik iets anders aanschaf is het misschien best handig dat ik weet hoeveel zo'n startmotor ongeveer aan ampères trekt, klopt het dat als een motor zwaarder belast wordt, dat ie dan meer ampères trekt?
Er zit natuurlijk weerstand in wat ik inelkaar geknutseld heb, maar een stuk minder als dat de startmotor doet als waar ie voor gemaakt is.

Dank u. :)
 
Heel normaal hoor startmotoren van 0, 7 tot 1,2 Kw voor motoren...harley's al gezien met 1,4 Kw
Als klopt wat je zegt 1.4 KW dan is de max. stroomsterkte wel uit te rekenen.
1.4KW =1400 watt
Elektrisch vermogen is spanning x stroomsterkte. P=VxI => I=P/V Dus wordt: I= 1400/12= ca120Amp
Verder is de aanloopstroom vaak 2.5-3x de nominale stroom. Maw max stroomsterkte is 2.5x 120= 300Amp.
 
Als klopt wat je zegt 1.4 KW dan is de max. stroomsterkte wel uit te rekenen.
1.4KW =1400 watt
Elektrisch vermogen is spanning x stroomsterkte. P=VxI => I=P/V Dus wordt: I= 1400/12= ca120Amp
Verder is de aanloopstroom vaak 2.5-3x de nominale stroom. Maw max stroomsterkte is 2.5x 120= 300Amp.

Misschien wordt nu ook duidelijk waarom een accu het vaak maar enkele minuten volhoudt , zowel bij motoren als auto's..
Waardes als 20-50-100 Ah voor een accu worden bij volle belasting door een startmotor dus zo leeggetrokken
 
En al je het starten lang volhoud dan verbrand de startmotoor want zo'n klein motortje van 1 Kw wordt natuurlijk bloedheet binnen 30 sec.
Het maakt hem dan ook totaal ongeschikt voor andere doeleinden.
 
Terug
Bovenaan Onderaan