Startmotor, hoeveel ampère trekt dat?

reinhoud

MF veteraan
25 feb 2007
15.539
10.580
Andere kant van de evenaar
Heren,

Ik ben bezig met een DIY dynamisch balanceerbankje aan het fabriceren, wat ideeën op gedaan op het www, en nu proberen de voorbeelden te combineren en in praktijk te brengen.

Ik heb een aantal 250cc 4 cilinder motorblokjes liggen, en ik zat er aan te denken om een startmotor daarvan als aandrijving te gebruiken.
Nu had ik al iets in elkaar geknoeid, maar dat werkt niet zoals gehoopt, moet wel zeggen dat mijn kennis van elektronica redelijk beperkt is.

Ik heb een speed controller gekocht die 10 ampère aan kan, maar voor dat ik de knop op half heb staan brandt de zekering al door... Onbelast wel te verstaan..

Dus, voordat ik iets anders aanschaf is het misschien best handig dat ik weet hoeveel zo'n startmotor ongeveer aan ampères trekt, klopt het dat als een motor zwaarder belast wordt, dat ie dan meer ampères trekt?
Er zit natuurlijk weerstand in wat ik inelkaar geknutseld heb, maar een stuk minder als dat de startmotor doet als waar ie voor gemaakt is.

Dank u. :)
 
Heren,

Ik ben bezig met een DIY dynamisch balanceerbankje aan het fabriceren, wat ideeën op gedaan op het www, en nu proberen de voorbeelden te combineren en in praktijk te brengen.

Ik heb een aantal 250cc 4 cilinder motorblokjes liggen, en ik zat er aan te denken om een startmotor daarvan als aandrijving te gebruiken.
Nu had ik al iets in elkaar geknoeid, maar dat werkt niet zoals gehoopt, moet wel zeggen dat mijn kennis van elektronica redelijk beperkt is.

Ik heb een speed controller gekocht die 10 ampère aan kan, maar voor dat ik de knop op half heb staan brandt de zekering al door... Onbelast wel te verstaan..

Dus, voordat ik iets anders aanschaf is het misschien best handig dat ik weet hoeveel zo'n startmotor ongeveer aan ampères trekt, klopt het dat als een motor zwaarder belast wordt, dat ie dan meer ampères trekt?
Er zit natuurlijk weerstand in wat ik inelkaar geknutseld heb, maar een stuk minder als dat de startmotor doet als waar ie voor gemaakt is.

Dank u. :)
De oplossing is simpel. Je moet die startmotor niet gebruiken om de boel aan te drijven, daar heb je die 250cc blokjes al voor. Dus hup, startmotor terug op zijn plek en gas dr'op *O*
 
Ik heb ooit eens gelezen 60A, maar dat zal ook per fiets anders zijn. Ik kan me niet voorstellen dat een 250je ook 60A trekt, dat is immers bij 12V zo'n 0,7kW (of bijna een pk) en dan had je er beter gelijk een hybride van kunnen maken :+
 
hoe bedoel je onbelast? hoeveel gewicht moet de startmotor op toeren brengen? en vergeet daarbij ook niet het gewicht van de rotor zelf. gewicht optoeren kost energie en aanloopstromen kunnen daardoor wel 15 keer zo hoog zijn als de nominale stroom van een motor.
en een startmotor is niet een geschikte oplossing voor deze toepassing. die dingen zijn gemaakt om kortstondig veel kracht te leveren en dan een hele tijd te mogen afkoelen. en omdat ze ontworpen zijn om veel kracht te leveren hebben ze dus ook een hele lage weerstand zodat ze veel stroom kunnen trekken om dat stroom gelijk staat aan kracht. vermogen = stroom in het quwardraat keer de weerstand.
 
startmotoren zijn niet geschikt voor "langdurig" (lees meer dan 10 sec ctu) gebruik, ze hebben nul koeling.
Als er een motorblok achter hangt...


Een startmotor is ook geen 12 volt, de spanning van de accu zakt in en de bedrading snoept een volt op... een volt of 8 is genoeg om vol vermogen uit een startmotor te halen. Ga in den beginne niet hoger
 
Het is misschien wel handiger om Pulsbreedtemodulatie toe te passen, de regelaar dissipeert dan nauwelijks. Met een geringe belasting gaat een "tegen-EMK" werken waardoor de stroom ernstig beperkt wordt, maar nogmaals: geef hem geen 12 vol. De aanloopstroom zal inderdaad hoog zijn, da's een kenmerk van alle gelijkstroommotoren. In een trein staan 4 boekenkasten om die aanloopstroom binnen de perken te houden.

Oud, maar een mooi voorbeeld

Om de spanning wat terug te brengen is het wellicht handig om halogeenlampen als voorschakelijng te gebruiken, als je bijvoorbeeld de gloeidraden van een H4 parallel tussen de startmotor en de voeding zet is zo'n gloeidraad een hele mooie regeling, de motor geeft eerst de lamp alle spanning en gaat naarmate die harder gaat draaien inwendig meer tegenkracht geven waardoor de lampen minder licht gaan geven, dus kouder worden en de startmotor meer porrie geven... werkt echt
 
Laatst bewerkt:
Het is misschien wel handiger om Pulsbreedtemodulatie toe te passen, de regelaar dissipeert dan nauwelijks. Met een geringe belasting gaat een "tegen-EMK" werken waardoor de stroom ernstig beperkt wordt, maar nogmaals: geef hem geen 12 vol. De aanloopstroom zal inderdaad hoog zijn, da's een kenmerk van alle gelijkstroommotoren. In een trein staan 4 boekenkasten om die aanloopstroom binnen de perken te houden.

Oud, maar een mooi voorbeeld

Om de spanning wat terug te brengen is het wellicht handig om halogeenlampen als voorschakelijng te gebruiken, als je bijvoorbeeld de gloeidraden van een H4 parallel tussen de startmotor en de voeding zet is zo'n gloeidraad een hele mooie regeling, de motor geeft eerst de lamp alle spanning en gaat naarmate die harder gaat draaien inwendig meer tegenkracht geven waardoor de lampen minder licht gaan geven, dus kouder worden en de startmotor meer porrie geven... werkt echt
parallel help niet dan gaat de lamp permanent op vol vermogen branden. serie is de oplossing.
 
too, lees nog een keer... ertussen heb ik als vervangende term ipv parallel gebruikt... ts = nono
er staat toch echt H4 parallel tussen motor en voeding. dat moet echt serie zijn want bij parallel doet die lamp niks dan branden en beperkt de stroom naar de motor niet hij trekt alleen meer stroom uit de voeding. dat de rest van de tekst redelijk serie omschrijft en daarbij dus redelijk correct is zaai je met de term parallel alleen maar verwarring. wat je omschrijft heet serie schakeling geen parallel.
 
Het kon inderdaad duidelijker, maakte in mijn reactie wel een fout.

Ik bedoel dus de twee gloeidraden parallel. Die parallelschakelng in serie met de motor, dat geeft een aanloopstroom van zo'n 10 ampere. Dat is feitelijk de stroom die die 2 gloeidraden doorgeven. die motor ziet die stroom ook, omdat die in serie staat, parallel heeft geen nut. Dan loopt die motor aan en zal door de tegen EMK een hogere schijnbare weerstand krijgen waardoor het vermogen van de gloeidraden nar de motor verlegd wordt, de gloeidraden koelen af waardoor de motor wat meer stroom krijgt enz enz.
 
Laatst bewerkt:
Het kon inderdaad duidelijker, maakte in mijn reactie wel een fout.

Ik bedoel dus de twee gloeidraden parallel. Die parallelschakelng in serie met de motor, dat geeft een aanloopstroom van zo'n 10 ampere. Dat is feitelijk de stroom die die 2 gloeidraden doorgeven. die motor ziet die stroom ook, omdat die in serie staat, parallel heeft geen nut. Dan loopt die motor aan en zal door de tegen EMK een hogere schijnbare weerstand krijgen waardoor het vermogen van de gloeidraden nar de motor verlegd wordt, de gloeidraden koelen af waardoor de motor wat meer stroom krijgt enz enz.
Als je dat wilt doen met een startmotor die 50A trekt moet je zo'n 10 lampen parallel zetten (en die dus in serie met de motor) en dan krijgt je motor de helft van de spanning.
 
Als je dat wilt doen met een startmotor die 50A trekt moet je zo'n 10 lampen parallel zetten (en die dus in serie met de motor) en dan krijgt je motor de helft van de spanning.

Een startmotor trekt 50 A op het moment dat hij de weerstand van een viercilinder moet overwinnen. Een startmotor die een motor moet starten draait altijd onder vollast. Een startmotor die mooi op toeren loopt, dus niet op de volle 12 volt maar op een volt of 8, hooguit 10, zal niet meer dan een ampere of 5, 6 trekken. Dat is gewoon een eigenschap van een gewikkelde gelijkstroom-seriemotor. Misschien moet je 4 gloeidraden, of 1 met die motor in serie zetten, maar een gloeilamp is en blijft de beste stroombegrenzer die er bestaat, Ik heb onwijs vaak accu's geladen met een gloeilamp in serie als stroombegrenzer en dat is nog bijna beter dan zo'n CTEC. berekeningen heb ik natuurlijk niet :) :N
 
Terug
Bovenaan Onderaan