startmotor Kawa draait verkeerde kant op

Bergratje

Rookie
9 apr 2008
2
0
Mijn vriend is een oude motor aan het opknappen. Het gaat om een Kawasaki LTD, 305 cc uit ik denk eind jaren 80, begin 90. De motor wilde al een tijd niet echt goed starten. Nadat hij de boel uit elkaar heeft gehaald e.e.a. heeft geprobeerd blijkt nu opeens de startmotor 'verkeerd om' te lopen (hij loopt dus achteruit ipv vooruit). De startmotor kan maar op één manier geplaatst worden dus het is geen kwestie van de startmotor andersom terugplaatsen.
Ik hoop dat mijn a-technische uitleg toch duidelijk is, heeft iemand dit wel eens bij de hand gehad?
 
Een motor gebruikt gelijkstroom ipv wisselstroom, en dan is de positief/negatief polariteit van belang.
Niet voor een lamp, wel voor motortjes/dynamo's, en nog een paar componenten
Dus: + en - electriciteitsaansluiting is ergens omgewisseld ...
 
Laatst bewerkt:
Mijn vriend is een oude motor aan het opknappen. Het gaat om een Kawasaki LTD, 305 cc uit ik denk eind jaren 80, begin 90. De motor wilde al een tijd niet echt goed starten. Nadat hij de boel uit elkaar heeft gehaald e.e.a. heeft geprobeerd blijkt nu opeens de startmotor 'verkeerd om' te lopen (hij loopt dus achteruit ipv vooruit). De startmotor kan maar op één manier geplaatst worden dus het is geen kwestie van de startmotor andersom terugplaatsen.
Ik hoop dat mijn a-technische uitleg toch duidelijk is, heeft iemand dit wel eens bij de hand gehad?
Niet echt goed starten? Vind het knap dat als de startmotor de andere kant op draait dat de motor gestart werd. Je zou zeggen dat dat niet lukt....
 
nou weet ik niet wat de verkeerde kant is, maar als de startmotor direct ingrijpt op het tandwiel wat bij wijzze van spreken op de krukas zit, dan moet ie de andere kant opdraaien, dis geld ook als er meerdere tandwielen tussen zitten.
Met andere woorden, draairichting wordt bepaald door overbrenging
 
Gebeurt idd wel dat de draairichint van de uitgaande as van de starter, anders is dan de draairichting van de wielen (om maar een voorbeeld te pakken).

Door tanwieloverbrengingen wordt het blok zelf dan weer de juiste kant op geduwd.

Als de motor maar aanslaat!
 
Een motor gebruikt gelijkstroom ipv wisselstroom, en dan is de positief/negatief polariteit van belang.
Niet voor een lamp, wel voor motortjes/dynamo's, en nog een paar componenten
Dus: + en - electriciteitsaansluiting is ergens omgewisseld ...

De startmotor heeft enkel 1 pluspool en krijgt de massa via het blok/frame. Dus het blok zou compleet onder stroom moeten staan en de pool aan de starter zou via de massa gaan? :+
 
Niet echt goed starten? Vind het knap dat als de startmotor de andere kant op draait dat de motor gestart werd. Je zou zeggen dat dat niet lukt....


lijkt me ook een onmogelijkheid. er klopt namelijk geen barst meer van de timing en het moment dat kleppen open gaan.
Ik vind het echt moeilijk om te geloven dat jou startmotor echt andersom draait.
Ga's langs en dealer en vraag hen even.

ps: hoe had je vredesnaam gedacht om de startmotor om te draaien?
 
Je hebt gewoon de plus en de min omgedraaid. Als je dat doet draait de startmotor en een paar tandwielen maar drijft die zeker het motoblok niet aan . Haal hem maar eens los links en dan zul je het die zien ontvangende tandwiel draait dan naar de achterband.
 
Wat is verkeerd om, draait de motor dan ook niet rond? want als hij echt verkeerd om draait, grijpt de startkoppeling niet aan en hoor je alleen een gierend draaiend geluid.
Ik heb een Kawa gehad waarbij er in het blok een tandwiel zat die de draairichting weer ondraait.
Dus het is lang niet altijd zo dat de startmotor de zelfde kant op draait als de motor zelf.
 
Terug
Bovenaan Onderaan