Startmotor loopt vast met koude start???

nathan524

MF'er
4 nov 2018
34
0
Saasveld
Als ik mijn motor met een koude start probeer te starten, loopt de startmotor naar 1 draai vast en hoor je een *klang* geluid. Daarna doet hij het niet meer en hoor je het relais alleen klikken met het drukken op het knopje. Met een warme motor is dit niet en is de motor na 1 draai in een keer aan en loopt hij niet vast.

Als de motor zo'n 4 uur of langer stil heeft gestaan doet hij dit. Accu is vervangen en was niet het probleem. Vorige startmotor is hierdoor kapot gegaan en dacht dat de startmotor misschien gewoon slecht was. Maar nu heb ik ook een nieuwe startmotor maar dit probleem is er nogsteeds. Olie is ververst en oliepeil is goed. Misschien domme vraag maar kan het zijn doordat ik er op een gegeven moment full-synthetisch olie in heb gedaan i.p.v. semi-synthetisch olie? Lijkt me zeer onlogisch maar dat is volgensmij het enige wat is veranderd.
Tot nu toe de motor steeds proberen aan te drukken, na 4 keer proberen aan te drukken lijkt de startmotor het ook weer te doen... cilinder vast? ik heb er weinig verstand van misschien weet iemand wat het kan zijn. Het is een Hyosung GT 125 naked, jaar 2013, dus niet het gebruikelijke..
 
Accu geeft genoeg spanning en het contact op naar de startmotor krijgt ook gewoon 12 volt. Wat bedoel je met startkoppeling? (Motor is Koreaans trouwens)
Zoiets grijpt alleen aan bij starten, daar kan iets mis zijn.
Starter_Clutch_-_Yamaha_X-Max_125cc.jpg
 
Accu geeft genoeg spanning en het contact op naar de startmotor krijgt ook gewoon 12 volt. Wat bedoel je met startkoppeling? (Motor is Koreaans trouwens)
Even de multimeter er aan en vertel ons wat de spanning is op de accu polen met: contact uit; contact aan; tijdens starten.
Check ook even je massa punten naar het frame en de verbindingen bij de startmotor, en startrelais, deze mogen niet gecorrodeerd zijn. Desnoods even los halen en netjes schoon maken.
 
heb de accu een paar dagen geleden helemaal vol geladen (vervolgens niet gereden) en de accu geeft met contact uit: 12.34 volt, contact aan: 12.03 volt en tijdens starten: 11.30 volt. Verbindingen met startrelais en de startmotor zien nog perfect uit. Het massa punt zit ook goed verbonden en is ook schoon.
 
batterij is versleten, voltages zijn te laag.

en 11.30V is veel te hoog voor tijdens starten : of je relais maakt geen kontakt, of je hebt een kabelbreuk vanaf het startrelais over startmotor naar massa of je koolborstels maken geen kontakt (wat eigenlijk vervat zit in de kabelbreuk).
 
Maar als er een kabelbreuk zou zijn, zou dan de startmotor het helemaal niet moeten doen? Hij draait nu namelijk wel en de toerenteller geeft bij starten ook een beetje toeren aan bij het draaien, alleen blijft hij vastzitten als je een paar uur niet hebt gereden. ( moet dan proberen aan te drukken wat ook veel lastiger gaat dan normaal ). Wel merk ik als de motor binnen heeft gestaan, wil de startmotor het nog wel eens doen na lang stilstaan (lijkt eerst vast te zitten maar na ~2 seconden de startknop ingedrukt te houden begint hij op gang te komen). Na 4 uur of langer buiten staan in deze kou, zit hij helemaal vast.
 
Je accu ontlaad te snel, meet eens naar lekstroom.

Heb je een klok die aan blijft staan, of een alarm lampje die blijft knipperen met contact uit?
12,03 volt zal die de motor nauwelijks mee rond krijgen.

Een motor die buiten staat in de kou ontlaad sneller, dus dat die beter start als die binnen heeft gestaan kan wel kloppen.
 
heb de accu een paar dagen geleden helemaal vol geladen (vervolgens niet gereden) en de accu geeft met contact uit: 12.34 volt, contact aan: 12.03 volt en tijdens starten: 11.30 volt. Verbindingen met startrelais en de startmotor zien nog perfect uit. Het massa punt zit ook goed verbonden en is ook schoon.
Zoals gezegd, accu is versleten.

Als test kun je er nog eens een paar goede startkabels aanhangen en aansluiten op de auto, kijken of het dan beter gaat.
 
Ben ik de enige die in de openingspost leest dat accu en startmotor nieuw zijn?
Aansluiten op een autoaccu vind ik een goede tip, om nog eens te bevestigen dat de accu goed is.

Heeft deze motor een (automatische) decompressieklep? Misschien functioneerd hij niet als het koud is. Dat zou verklaren waarom de motor na 2 sec begint te draaien, hij gaat dan langzaam door de compressie heen
 
De voltage zeggen niets anders dan dat de accu snel ontlaad, zolang je geen lekstroom heb gemeten zegt dat helemaal niks over staat van de accu.

Meet je geen lekstroom dan is de accu inderdaad aan vervanging toe.
Anders is lekstroom de oorzaak.

De start-spanning is in ieder geval prima met een volle accu ( 11 volt).
 
Als ik iets zeker weet is dat voltage niet juist is.
dat heet namelijk spanning.
Een nieuwe accu die te weinig spanning geeft hoeft niet beter te zijn dan een oude.
een goede geladen accu geeft ruim 12.7 volt. Als je veel minder meet is de accu onvoldoende geladen of hij is stuk.
Of je meter deugt niet.
 
Had je al een oplossing gevonden? Ik heb precies hetzelfde probleem op mijn gsx 750 inazuma. Accu is nieuw en de dynamo laad goed bij. S ochtends en na het werk heb ik het probleem. Na een paar keer proberen wilt de startmotor toch weer rond draaien. Morgen maar even alle stekkers nalopen..
 
Terug
Bovenaan Onderaan