startmotor niet goed?

4 jul 2004
132
0
Middelburg
Mijn motor wil soms nauwelijks starten, een voorbeeld: Net had hij twee weken stil gestaan en hij startte direct, ik reed 3 km naar het tankstation om de bandjes wat lucht te geven en toen kreeg ik hem niet meer aan de praat. De startmotor sloeg nauwelijks om, net alsof er nauwelijks stroom was. Ik probeerde het licht en dat was helemaal niet zwak. Ik heb het 20 mins staan proberen (met tussenposen uiteraard...) en toen spron ie gelukkig met moeite aan.

Na weer 3 km gereden te hebben zette ik em weer stil, wachtte ff en toen sprong hij direct aan. Na weer rijden deed ie het weer goed.

Ik heb dit van de zomer ook eens gehad, het gebeurd ook als ie lang stil staat. De accu is van de zomer. Wat zou dit kunnen zijn. Ik start altijd zonder licht. Het is een injectie, dus starten zonder gas. Zou het aan de startmotor zelf kunnen liggen?
 
Startrelais niet goed?? Zo klinkt het voor mij, tenminste... Je schalket als het goed is met het knopje aan je stuur een relais dat op zijn beurt weer de startmotor bekrachtigd (dacht ik). Het kan zijn dat dat relais niet goed schakelt, heb ik bij mijn koekblik (nogal) eens gehad...
 
Ik lees zo vaak op dit forum over kapotte
- spanningsregelaar
- dynamo
- startmotor,
dat het mij gaat opvallen.

Bij auto's hoor ik daar maar heel zelden over terwijl die toch vaak véél meer jaarkilometers maken.

Ook mijn laatste 50cc-brommertjes hadden zulke voorzieningen (heel klein spul dus, maar wel technisch vergelijkbaar) en daar leek dit materiaal alles te overleven, standjes boven 40Mm op het telwerk en vergeet even dat "45km".

Daar zouden toch oorzaken voor aanwijsbaar moeten zijn.
 
Ik lees zo vaak op dit forum over kapotte
- spanningsregelaar
- dynamo
- startmotor,
dat het mij gaat opvallen.

Bij auto's hoor ik daar maar heel zelden over terwijl die toch vaak véél meer jaarkilometers maken.

Ook mijn laatste 50cc-brommertjes hadden zulke voorzieningen (heel klein spul dus, maar wel technisch vergelijkbaar) en daar leek dit materiaal alles te overleven, standjes boven 40Mm op het telwerk en vergeet even dat "45km".

Daar zouden toch oorzaken voor aanwijsbaar moeten zijn.

Ook bij auto's komt het voor hoor. Bij mijn oude volvo 340 2x de startmotor vervangen. 1x door een kapot startrelais en 1x door een kapotte motor (2e keer dus de motor van de ene en het relais van de andere samengevoegd). Bij mijn kever is de spanningsregelaar momenteel kapot (moet ik nog vervangen) en de startmotor heeft 's zomers bij warm weer altijd problemen om het relais om te laten slaan (bekend keverprobleem). Let ook maar eens op auto's waarbij je het achterlicht/remlicht ziet dimmen als het knippelicht aan gaat, ook geen goed teken.
 
ik sluit me aan bij de meerderheid hier.
Wat je ook even kunt doen, is ff kijken of de massa kabel v/d accu naar het motorblok wel aan beide zijden ECHT goed contact maakt, dit kan ook van deze vervelende storingen veroorzaken.
 
He hallo tja allemaal goede tips.

Meet eerst eens de spanning door,[12+-v, bij draaiende motor 14+- v] dan kan je zien of deze laadt.
Of als je daarover niet beschikt,ga eens naar een accu dealer.
Deze kan met een simpele meting gelijk zien of deze goed laadt.

Een andere manier is wel zo simpel, maar werkt wel.
Wacht tot het een beetje donker is, doe je groot licht aan,laat hem vanuit stationair een beetje gas geven merk je dat de licht opbrengst wat hoger is dan is de oorzaak toch te zoeken in de accu.

Accuwater ,oke soms gebeurt het wel eens, dat de accu gewoon de brui er aan geeft. ook al is hij 3 maanden oud.
Laat anders je accu, cotroleren.
Vaak is de oorzaak ook te zoeken in aansluitingen ,slechte massa,of de plus, startmotor, of accupolen.

Als laaste inderdaad dynamo,spannings,regelaar.

Gr toontje hifi.
 
Terug
Bovenaan Onderaan