Startmotor speelt op

reinhoud

MF veteraan
25 feb 2007
15.613
10.711
Andere kant van de evenaar
Heren,

De startmotor van mijn GS1000 krijgt de krukas niet rond als het blok warm is, begon zo ineens, accuspanning is dan zo'n 13.3 Volt.
Als het blok koud is gaat het goed.
Na een paar keer op de startknop te drukken start ie vaak wel, maar met moeite.

Wat kan dit zijn?
De koolborstels zijn dacht ik nog wel goed, maar zo ver ik weet is dit geen symptoom van versleten koolborstel.


Dank u
 
Wat betreft de laagspanning... als die nu "maar" 13,5V is en je hebt inderdaad zo'n lithium accu, dan raakt die niet helemaal vol, daar is net wat meer spanning voor nodig. Max 14,4V geloof ik. En die dingen hebben al relatief weinig inhoud. Misschien loopt je accu dan net heel langzaam iets leger waardoor hij net te weinig prik heeft om de warme motor rond te krijgen.
Zit die startmotor niet ook bovenop het blok onder zo'n dekseltje? Dan wordt die dus ook warm van een flinke rit en misschien vraagt hij dan ook net wat meer stroom.
Blijft een beetje gokken.... maar jouw blok heeft niet zo'n enorme compressie met de turbo set-up dus als je daar vanuit gaat zou de startmotor hem eigenlijk wel rond moeten krijgen
 
als het iets met de laadspanning en onvoldoende geladen batterij zou te maken hebben, is er geen denkbare reden aan te koppelen waarom hij het koud na (lange) stilstand wel goed doet. dan zou het alleen maar erger moeten zijn.
 
koud start de motor wel warm niet.
Dus het kan er op duiden er van uitgaande dat alles oke is. of jou startmotor te licht is of je accu niet genoeg startcapaciteit heeft.
Bij warme motor heb je meer compressie .
Dus ik zou dan de motor starten met startkabels zoals ik al omschreven had.
 
als het iets met de laadspanning en onvoldoende geladen batterij zou te maken hebben, is er geen denkbare reden aan te koppelen waarom hij het koud na (lange) stilstand wel goed doet. dan zou het alleen maar erger moeten zijn.

als het iets met de laadspanning en onvoldoende geladen batterij zou te maken hebben, is er geen denkbare reden aan te koppelen waarom hij het koud na (lange) stilstand wel goed doet. dan zou het alleen maar erger moeten zijn.
Dat zou je zeker denken.... en in veel gevallen is dat ook wel zo. Maar mijn straatmotor startte ook een tijdje "minder". En daar zit ook zo'n lithium accu in met marginale capaciteit. 1ste poging starten, 2e poging starten, 3e poging starten en hij krijgt het blok niet meer rond.... 5 minuten wachten, knopje drukken en draaien als een malle en meteen aan.....
Die accu's lijken de resterende energie intern te "herverdelen" dus vandaar mijn verhaaltje. Geen idee of het bij Reinoud ook zo werkt natuurlijk.

Maar is het zo dat een warme startmotor inderdaad meer stroom vraagt? Dat zou wel uit kunnen maken
 
Terug
Bovenaan Onderaan