startmotor vervangen ducati ss 750 '95

desmoluuk

Rookie
31 jan 2008
14
0
Hoi ducatisten,

ik heb een vervelend probleem met mijn duc ss 750 uit '95: startmotor doet het niet meer. Ik ben redelijk technisch (heb vorig jaar het blok compleet open gehad, zuigerveren vervangen, alles zeer grondig schoon gemaakt, carbs schoongemaakt en perfect afgesteld, etc). Maar... nu heeft de startmotor de geest gegeven. In mijn werkplaatsboek staat dat dan de linkerkant (daar waar de dynamo zich bevindt) open moet en dat de dynamo verwijderd moet worden om bij twee inbusboutjes te komen om de startmotor te verwijderen. Dit, in het geval ik de complete startmotor wil vervangen. Ik heb geen speciaal gereedschap om de dynamo te verwijderen, dus dil lijkt een probleem. Tenzij iemand tips heeft.

Ik heb nog niet gekeken of de koolborsteltjes aan vervanging toe zijn, want dit zou heel goed het probleem kunnen zijn. Moet echter de startmotor er helemaal uit om deze te vervangen, of kan ik daar bij, zonder de startmotor eruit te halen.

Wie helpt mij aan goede tips om mijn duc weer als een zonnetje te laten rijden?

luuk :]
 
De rotor moet je volgens het handboek inderdaad tegenhouden met tool no 88713.0710.
Het losdraaien van de moer lukt echter ook met een luchtsleutel. De massa van de rotor is dan voldoende als reactiekracht op de klappen van de luchtsleutel, zonder tegenhouden.
Bij Biggelaar heb ik ze het zo zien doen.
Een luchtsleutel is misschien ergens te lenen of te huren.
 
Hoi Luuk,

Als je geluk hebt hoef je alleen het deksel te demonteren. Bij 2 van de 3 boujes kom je zo bij, de ander door de opening in de overbrenging naar het vliegwiel. Het is afhankelijk van de grootte van de opening van het voor jou type gebruikte tandwiel. Lukt het niet, zie dan 1e reply.

(Ik ga er van uit dat je zeker weet dat het je startmotor is en niet je relais.)

Succes,
Remco

full
 
Dank alvast voor de reacties.
Heb het gebruik van een luchtsleutel inderdaad bij Biggelaar bij eigen duc ook al zien doen.
De tweede reactie biedt hoogstwaarschijnlijk nog betere perpectieven! (Is niet het relais, daar ben ik tamelijk zeker van.)

Ga binnenkort het een en ander eens goed uitzoeken.
Beide reacties zullen daar zeker bij helpen.

luuk
 
Het is inderdaad makkelijk gelukt de startmotor uit te bouwen! Dank voor de geweldige tips!

Bij het openmaken van de startmotor viel er veel gruis uit. De koolborsteltjes waren ver versleten. Eén zat ook niet meer op de goede plek. Bij Biggelaar in Oisterwijk nieuwe besteld. (Eén telefoontje, ter plekke gekeken of hij ze nog had liggen en opsturen maar. Waar vind je nog zo'n motorzaak?? :}) Nu maar wachten of de ducati het straks doet als alles weer op z'n plek zit.

Heb via duc-ypi-shop.nl verse olie gekocht. Agip 20w50 volledig synthetisch. Was niet op voorraad, maar wordt zo snel mogelijk opgestuurd. Hoop maar dat dat echt snel is. Heb volgende week vakantie. Het zou mooi zijn als de duc weer z'n rondjes kan draaien.

Hou jullie verder op de hoogte!

Luuk
 
Terug
Bovenaan Onderaan