Startmotor

Dr. Marty

Rookie
12 sep 2007
15
0
Mijn Cagiva Freccia wil niet electrisch starten. Ik heb de startmotor erafgehald en op een accu gezet en deze doet het goed. De zekeringen zijn ook goed.
Wat kan dit zijn?
 
Schakelaar,startrelais,bedrading,slechte massa, slechte accu, hoofdzekering, dodemansknop, zijstandaard schakelaar, koppelingsschakelaar ect ect

Word dus een gevalletje "meten", anders kun je niets meer dan gokken.
 
Laatst bewerkt:
De startmotor of relais doet het af en toe. Volgens mij hoor ik alleen het relais tikken en draait hij niet rond, terwijl ik hem getest had op een accu en toen deed hij het wel. Mijn relais zit niet op startmotor zelf zoals bij een auto, maar waar zit hij wel?
 
De startmotor of relais doet het af en toe. Volgens mij hoor ik alleen het relais tikken en draait hij niet rond, terwijl ik hem getest had op een accu en toen deed hij het wel. Mijn relais zit niet op startmotor zelf zoals bij een auto, maar waar zit hij wel?


Zo'n relais zit vaak ergens bij de accu. 2 dikke draden aan 2 polen en 2 dunne draden aan 2 dunnere polen. Ding kan klikken maar toch kapot zijn
 
Maarre Hulzie, waarom las je alu met de hand, daar heb je toch een lasapparaat voor :) ?
Hebben jullie nog molenwieken daarboven? Hier nog maar twee molens, met in totaal 8 wieken, en daar blijf ik ver van!
Als je ooit eens in de buurt van Maastricht komt, geef dan een seintje ( 0630417139), koffie en pils staan altijd klaar.
Groeten,
Eduard.
 
Laatst bewerkt:
Ik kan het relais echt niet vinden ik heb bij de accu gekeken maar daar zit ie niet volgens mij. Ik heb alle kuipen eraf. Is er iemand die dat precies wat van een Cagiva?
 
Allee man, dat moet in je handboek staan.
Maar zoals al geschreven is, ga eens met die dikke kabel van je start motor terug. Die komt vast wel ergens uit. Vermoedelijk op een of ander klein dingetje, waarvandaan ook een dikke kabel naar je accu gaat, en 1 of twee dunnere kabeltjes naar b.v. de startknop, en eventiueel massa.
Bingo!
En of het nu een Cagiva is, of een willekeurige auto of motor, het zal toch meestal hetzelfde zijn.
Effe zoeken, effe vinden, effe sjekken., effe proberen, effe (met een beetje geluk), einde probleem.
Laat even horen of het wat wordt,
groeten
Eduard.
 
Ik heb met een virago ooit es zelfde soort probleem gehad.
Startmotor draaide niet, en de accu was zeker goed. Na veel vijven en zessen bleek het binnenwerk van de startknop te blijven plakken: spuitje electronica-olie (wd40???) erin en hupsakee, alles weer in orde.
 
Oke, ik heb het relais eindelijk gevonden. Hij zat idd vlakbij de accu maar daar kon je niet makkelijk bij komen. Heb het relais dus getest en de 2 dikke draden doorverbonden en de start motor draaide dus conlusie: Startrelais stuk. Maar kan er ook een universele startrelais op?
 
Nieuwe kost ca 55 euro

Antwoord 2, jawel, je moet letten op hetzelfde aantal draden, 3 of 4, als je zo'n ding van de sloop haalt, post er maar eens een foto van, ik heb er nog wel een paar liggen van soezjes en van honda's, en er zijn er vast wel meer, en dan kost zo'n ding misschien wel helemaal niks
 
Laatst bewerkt:
Hou Hulzie in ere! En lees z'n post goed, vooral wat betreft het aantal draden.
En dan de twee dikke draden naar enerszijds de accu, anderszijds de startmotor. De twee dunne draden zijn, afhankelijk van het systeem, van knop via relais naar massa, of van kontaktslot plus, naar relais, via schakelaar naar massa. Maar als je al twee dunne draden hebt op je bestaande startrelais, dan maakt het niet veel uit welke je aan welke stekker steekt.
Met maar 1 draad zal de massa van het relais via het frame gaan, meest gebruikelijk, heel soms via de startmotor ( dit kwam op sommige auto's wel voor, maar lijkt me onwaarschijnlijk op de motor).
Effe nakijken in je handboek.
In principe moet elk willekeurig relais met hetzelfde aantal draden als het origineel, kunnen werken. Hooguit kan het lastig zijn om een "vreemd" relais op je frame te schroeven, zou je misschien zelf een beugeltje of zo moeten maken.
Succes ermee,
groeten,
Eduard.
 
Leuk speelgoed he die electronica. Hoe heb je het precies gedaan? want je kan ook een radio slopen met afstandsbediening en de sensor gebruiken. Heb ik thuis voor de buitenverlichting gedaan.

En bedankt voor de hulp verder
 
Terug
Bovenaan Onderaan