startmotor

mystyrain

Die hard MF'er
20 apr 2008
520
0
Venlo
Hoi, ik rijd een kawasaki 440 LTD van 1982 die me al lang veel plezier bezorgt,tot gisteren. :( Na een korte stop wilde de startmotor niet meer ronddraaien en was er alleen een tikken te horen bij het duwen op de startknop. Dus de motor maar aangeduwd ;( en naar huis gereden en direct gaan sleutelen. Bij demontage van de startmotor bleek deze volgelopen te zijn met motorolie :? . Alles was nat en drabbig,van tandwieltjes tot koolborstels. Toen ik de startmotor schoongemaakt had en gemonteerd was draaide hij wel rond maar nam het blok niet mee rond. }) Dus weer gedemonteerd en ook het linker carterdeksel en wat bleek? :N Het tandwieltje van de startmotor was met ketting en al teruggevallen in het blok. Nou goed,maar dan de vragen: O-) Hoe kan er olie in de startmotor gekomen zijn? Mijns inziens alleen mogelijk via de aansluiting tussen startmotor en blok. Kan de oorzaak ook zijn dat ik er moderne olie ingegooid heb en moet dit vanwege zijn leeftijd speciale olie zijn? Wat kost ongeveer een revisie van zo'n startmotor omdat een koolborstelhouder afgebrokenis?
Alvast bedankt voor jullie antwoorden,
groeten LTD
 
er zit een dichting (keerring) tussen startmotor en blok als het goed is.
Die zal dan wel lek zijn en hard geworden.

Bij een 440 is het normaal dat het tandwiel in je carter valt als je de startmotor eruit trekt.

Met de soort olie heeft dit probleem niks te maken lijkt mij.
Wat een revisie kost zou ik niet weten, rond de €100 gok ik zo. Kunt ook een motor op de sloop zoeken al is het dan de vraag wat je hebt en hoe lang dat nog mee gaat.
 
sorry: koolborstelhouder: ook tientjeswerk: vraag het even aan de dealer. Van mijn Honda en Yamaha betaalde ik geloof ik onder de 20 eur voor de basisplaat en ook zoiets voor vier nieuwe koolborstels.
 
Hallo allemaal,bedankt voor jullie snelle antwoorden. Ik heb eens gekeken in de opening waar de startmotor ingeschoven wordt,maar daar zit helemaal geen pakking meer. Gewoon staat op staal.
Zal dus wel helemaal weggevreten zijn lijkt me. Ik heb mijn zoon de startmotor meegegeven naar zijn werk omdat ze daar ook motoren reviseren,maar het is alleen de vraag of de koolborstelhouder nog te verkrijgen is gezien de leeftijd van de motor (26 jaar). Daarnaast vraag ik me ook af hoe de montage dient te verlopen, eerst de startmotor met tandwiel en ketting monteren en dan het cartergedeelte sluiten? Ik vraag me ook af hoe het tandwiel van de startmotor eigenlijk gemonteerd zit t.o.v. het cartergedeelte. Daar zit een soort bus ingegoten en drukt het tandwiel daar dan tegenaan?
Groeten.
 
Je bedoelt dat tussen startmotor en blok een o-ring zit? Ik zie wel dat aan de startmotorzijde in het blok een schuine rand zit op de plaats waar de startmotor ingedrukt wordt. Daar moet dan de o-ring in? Wat ik eigenlijk nog nooit gedaan heb is dit cartergedeelte aan startmotorzijde gedemonteerd en gemonteerd heb. Het is wel belangrijk dat het goed afsluit omdat er olie achterzit ter smering van de ketting en startkoppeling. Hebben jullie daar nog tips voor? Ik dacht aan het gebruik van vloeibare pakking. Wat ook een lastig karweitje is is het verwijderen van de oude pakking,laat niet los. Waarschijnlijk is dit de eerste keer in 26 jaar dat het losgemaakt wordt.
Is het erg als een beetje oude pakking achterblijft of moet het helemaal glad en schoon zijn?
Groeten.
 
De O ring groef zit op de starter,de oude koppelingdekselpakking moet helemaal verwijderd worden je mag hierbij geen diepe krassen op de raakvlakken maken en vloeibarepakking is niet nodig gewoon een nieuwe pakking halen.
 
Meet even het formaat van de koolborstels:

Koolborstel CBS-103

Koolborstel voor startmotor 12,6 x 13,8 x 5,9 mm


Startmotor Koolborstel voor Japanse motorfietsen.
Made in Japan


Koolborstels zijn normaal origineel alleen met grondplaat te koop en dus erg duur of niet meer leverbaar.
Wij bij Roukama hebben uiteraard `naar een oplossing gezocht.


Vooraad artikel.
12,6 x 13,8 x 5,9 mm


Koolborstel CBS-

19,95 euro


Dit is een voorbeeldje, er zijn versahcillende modellen.

Vaak hebben ze daar ook pakkingen voor een 10tje of zo, maar van jouw type zag ik het zo gauw niet.
motorfiets.nl, maar vast ook elders te verkrijgen (incl basisplaat)
 
Goedemorgen,
gisteravond kreeg ik te horen dat de startmotor niet meer te reviseren is,ff een tegenvaller.
Ze gaven aan dat onderdelen voor deze motor niet meer te verkrijgen zijn.
Weet iemand waar ik eventueel een dergelijke startmotor tweedehands zou kunnen krijgen?
 
Kijk even op de amerikaanse Ebay, bij onderdelen

zoek even op type starter en type motor, want vaak worden de starters ook bijv quads ed gebruikt.

En de dollar staat laag!

Heb je zo een nieuwe (replica) voor honderd nog wat dollar. Dan nog verzenden en invoeren, nog steeds goedkoper dan hier bij de dealer halen.
 
hoera. een startmotor gevonden via marktplaats,krijg hem een derzer dagen per post toegestuurd. Ik heb gezien dat bij mijn oude startmotor de O-ring platgedrukt was,is het een aandachtspunt voor deze andere startmotor die ik krijg? of is het verstandig wat vloeibare pakking op te zetten?
Groeten.
 
Als je het er netjes tussen zet geen probleem.

Voor je eigen gemoedsrust: vol plakken met kit (pakking), maar dat zal nisk uitmaken als de boel er goed en netjes op zit.

Veel plezier met :]
 
Morgen,
zijn er nog verder aandachtspunten bij het monteren van de startmotor? Het punt is dat ik niet meer kan controleren of er olie door de O-ring lekt als de zaak gemonteerd is.
Greetz
 
niet echt; gewoon netjes recht er in, niet forceren.

En kijk na verloop van tijd of en zo ja waar een lekje zit. Niet anders dan anders.

en vergeet niet te: :]
 
Ochtend samen, nog even dit vraagje, als ik de startmotor monteer en het tandwieltje eropschuif klopt het dan dat dat tandwieltje tegen de nok zit die in de carterhelft zit? Ik zie op het startmotortandwiel dat aan de startmotor zit geen borging voor het losse tandwiel.
Doei.
 
Morgen, de bestelde startmotor ondanks toezeggingen nog steeds niet ontvangen. Jammer dat dit zo moet verlopen. Maar ik heb een vraag die toch verband houdt met het ontbreken van een startmotor. Als ik de motor aanduw (slaat gelukkig razendsnel aan) en ga rijden is er niets aan de hand. Maar op enig moment kom je toch stil te staan door b.v. een file of een korte stop etc.
Dan laat je de motor stationair lopen vanwege het feit dat je niet nog eens wilt aanduwen. Nou mijn vraag: Hoe lang kan zo'n motorblok stationair blijven draaien zonder dus de windkoeling voordat hij te warm wordt. Dan denk ik natuurlijk niet aan dagen van 30 graden,dat is extreem,maar aan gewone buitentemperaturen van b.v. 20 graden.
groeten.
 
Een 440 is luchtgekoeld dus heeft geen fan. De motor zal dan wel rustig aan flink warm worden. Het kan best wel een tijdje maar om nou te zeggen dat het XX minuten is.

Voordeel is dat je meeste files kunt passeren als het niet te druk is, en een korte stop is echt geen probleem.
 
Laatst bewerkt:
Hoi, het punt is dat er ook geen temp.meter opzit zodat je de stijging van temp. in het blok kunt volgen. En ik heb niet de ervaring dat ik signalen uit de motor kan opvangen dat ie echt te warm wordt. Er vertelde me eens iemand dat de motor voordat hij echt stukloopt opeens zijn stationaire toerental laat zakken. Nooit meegemaakt. Ik neem wel aan dat gezien de olieinhoud van 2.9 ltr. de olie hard meewerkt aan de koeling.
 
Nou voordat je blok echt in de soep draait met stationair draaien dan ben je wel ff verder hoor naar mijn bescheiden mening.

Een wet-sump blok zoals de 440 heeft geen aparte oliekoeling en daarom zal de olie ook niet heel erg veel koelen. Het blijft namelijk in je blok.

Maar he, wanneer sta je nou langer dan een paar minuten stil voor een brug ofzo? Ik heb het nog nooit meegemaakt ieder geval.
 
Hele motorblok én de versnellingsbak/koppeling...

Er zijn ook types waarbij die gescheiden zijn. Die heten dan weer dry sump (hoewel ze niet droog zijn, maar olie uit het motorblok komt daar dus niet).


Voor zover ik weet kun je een motor gewoon stationair laten staan totdat de benzine op is. Probleem wordt het wanneer het buiten al snikheet is en/of wanneer je ook nog eens lekker toeren gaat draaien. Daar wordt ie wel extra warm van. Of als er iets niet goed zit natuurlijk.

Verders zou ik gewoon lekker je motortje laten lopen als je een kwartiertje uitpuft of tankt...

Wel balen dat die starter zo lang op zich laat wachten.
 
Terug
Bovenaan Onderaan