Startmotor

exspecto

Rookie
5 mei 2011
2
0
Den Haag
LS,

Ik rij op een Honda nighthawk CBX 650 uit 1984.
Het volgende is er gebeurd:

De strtmotor wilde niet meer draaien, ik heb deze gedemonteerd, goed schoongemaakt en zou tevens de koolbostels venieuwen, maar deze zagen er nog prima uit en heb ik niet vervangen (ik had de vervangingsset al wel in huis). Wel zat er veel gruis en vuil in het stratmotorhuis, deze hebik schoongeblazen en alles is goed gereinigd, Het spul weer in elkaar gezet en op een goede accu getest, alles werkte prima, dit tot grote tevredeheid, en met goede moed, de startmotor weer teruggeplaast op de motor.
En nu maar starten dacht ik, maar wat bleek de startmotor draaide prima maar de tandwielen grepen niet op elkaar in waardoor er een gierend geluid van elkaar net rakende tandwielen ontstond.

Wat ik nou niet zeker weet, is of het tandwiel van de startmotor naar voren moet schieten om in contact te komen met de starterkrans van de motor zelf??? :?

Wie het antwoord hier op weet? ik hoor het graag.
 
Kwam het asje van de startmotor naar buiten zetten toen je hem testte?

Zo ja zit het in de krans in de motor.

Zo nee dan kan het alsnog de motor zijn denk ik.

Maar onderdelen in huis waarom niet preventief vervangen?
Ben je er iig weer 10 jaar vanaf
 
er komt helemaal geen asje naar buiten en er zit ook geen starterkrans op.
de startmotor is niets meer dan een gewone electromotor.
in het blok zit een tandwieloverbrenging die constant in elkaar grijpen.
in 1 van de tandwielen zit een startkoppeling, dat is een soort lager die maar 1 kant op kan draaien.
en die is vast bij jouw motor stuk.
de startkoppeling dus.
hij zit achter de dynamo.
 
Hallo Bananenman,

Ik denk dat je gelijk hebt, want ik kon het grote tandwiel waar de startmotor in aangrijpt gewoon ronddraaien. ik voelde geen weerstand van betekenis om bvb de motor te doen aanslaan.
Wat die startkoppeling betreft, is dat gemakkelijk zelf te repareren of te vervangen?
En wat kost dat onderdeel ongeveer?

Alvast hartelijk dank voor je reactie.
 
Terug
Bovenaan Onderaan